Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

vragen over de T5
Plaats reactie
klaas de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008, 19:33

het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door klaas de boer »

Beste weetjewellers,

een vraagje:
Graag wil ik een t5 kopen. Nu kan ik eentje kopen via M-plaats en deze voldoet precies aan mijn verwachtingen.
Link:
http://link.marktplaats.nl/386810114" onclick="window.open(this.href);return false;

Kent iemand deze auto, hij schijnt ongeveer 250.000 km te hebben gedraaid.
waar moet ik naar kijken als ik ga kijken. Het is voor mij wel een reis van Friesland naar hem toe, dus ik wil graag beslagen ter ijs komen.

gaarne jullie reactie

bvd Klaas de Boer (rijdt nu t4, met zelfde specificaties)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door heemskerk »

Hoi Klaas,

aantrekkelijke prijs, te meer voor een Caravelle, dat zeker. maar da's natuurlijk niet voor niets; Kilometrage vindt ik aan de hoge kant er vanuit gaande dat de levensduur van deze generatie motoren mogelijk minder is dan de gietijzeren T4 'aambeelden'. Is dat mijn persoonlijke ervaring? Nee. Maar het zijn de geluiden die ik eens temeer 'uit het veld' heb vernomen Persoonlijk houd ik er niet van wanneer een verkoper een kilometerstand 'achterhoudt' in de advertentie, al begrijp ik het achterliggende argument wel (verkoop).

Er zijn overigens wel argumenten die het 'leed' kunnen verzachten. Is het onderhoud volledig gedaan, ook preventieve zaken als waterpomp vervangen e.d., Kilometrage correct? Algehele indruk en hoe intensief ga je 'm zelf inzettten? Wanneer jij- net als de vorige eigenaar - ook een 50.000km per jaar er door heen jast ben je (mogelijk) zo aan revisie of motorwissel toe. Wanneer het echter een perfect onder- en bijgehouden bus is en jij 'm voornamelijk recreatief gebruikt 10.000-20.000km/jr kun je er mogelijk een aantal jaren zonder groot onderhoud mee verder. :ikrij

Persoonlijk vindt ik € 12.000 exl. BTW veel voor een T5 in 'Herfstconditie', maar, zoals gesteld, de context bepaald mede de vitaliteit. :knipoog

P.s.: interessant; een T4 met dezelfde specs: Ook 174Pk? :bonk
klaas de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008, 19:33

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door klaas de boer »

Heemskerk,

dank voor de reactie. Je schrijven steunt mijn ideëen enigszins wel. Qua prijs komt het wat mij betreft wel goed over. Let wel, deze auto's worden in NL niet veel verkocht en ik moet wel 5 kids in de auto kwijt kunnen en hierbij moet ik noemen dat we ook wel naar de sneeuw gaan en bagageruimte over willen hebben voor bv. een onderstel van de buggy. De gescheiden airo (klimatcontrol) is ook erg wenselijk. Als ik dan prijzen zie die in Duitsland gevraagd worden, dan moet daar ook nog de BPM over rekenen.
Je schrijft over de motor: overzetten van een compleet blok: duur??
Of zal ik een lager bod uitbrengen, bv. 10.250 ex. en kijken of ik de kan heb een versleten blok koop en dan zelf een blok overzet?

Klaas
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door quercusgarden »

Beste klaas,

Zelf zou ik dit soort t5's onder voorbehoud laten doorlichten door een goede garage of de ANWB.
Daar moeten ze kunnen bepalen of de compressie, distributieketting ed in orde is.
Op zich prima om in relatief korte tijd veel km-ters te rijden als er maar niet teveel korte titten mee gemaakt zijn.
Er zijn echter wel 4 verschillende eigenaren geweest in korte tijd??
Km stand niet vermelden geeft wat argwaan, Onderhoudsboekje bekijken en als het mogelijk is de dealer waar deze
in onderhoud eens bellen of er bijzonderheden zijn.
Zelf een keer een auto voor een vriend gekocht met erg hoge km stand en na contact met de dealer bleek de vorige eigenaar er
super voorzichtig mee om was gegaan dus achteraf een prima koop.
Succes
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door Mastodont »

Zijn inderdaad "oude" taxibusjes, in veel gevallen. Dus veelal kortje stukjes
en erg veel wisselende verschillende chauffeurs en rijstijlen.

Verder meen ik me te kunnen herinneren dat ik gelezen heb over die gescheiden
airco-systemen (ook bij MV's) dat daar vaak iets aan mankeert (electronica regeling enz)
Probeer dit dus goed uit als je gaat kijken en rijden.

Succes !

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
klaas de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008, 19:33

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door klaas de boer »

ik heb bij de verkoper gevraagd inzage te krijgen van de onderhoudshistorie, hij zou zoeken. het is een import auto. na 1 jaar geimporteerd.
wie weet hoe dit zit met de BTW.
het is een particulier, deze vraagt BTW. Hoe reken ik nu?
gevraagde bedrag minus restbedrag BPM en dan het verschil de BTW erover???
dus stel: vr.pr. 11.500, evt. restbedrag BPM: 3500. Dus 11.550 minus 3500= 8000,=
BTW zou dan zijn 1600,=????? dan totaal: 13.100 euro?

Klaas
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door heemskerk »

klaas de boer schreef:ik heb bij de verkoper gevraagd inzage te krijgen van de onderhoudshistorie, hij zou zoeken. het is een import auto. na 1 jaar geimporteerd.
wie weet hoe dit zit met de BTW.
het is een particulier, deze vraagt BTW. Hoe reken ik nu?
gevraagde bedrag minus restbedrag BPM en dan het verschil de BTW erover???
dus stel: vr.pr. 11.500, evt. restbedrag BPM: 3500. Dus 11.550 minus 3500= 8000,=
BTW zou dan zijn 1600,=????? dan totaal: 13.100 euro?

Klaas
Hm... Particulier die een BTW nota kan overlggen? Dat gaat niet, want een particulier kan geen BTW verrekenen. Een onderhoudshistorie heb je of je hebt 'm niet, zeker als particulier weet je gewoon of je die hebt en zoja of die compleet is. Meegenomen dat er niet gewoon 'in the open' in de advertentie duidelijkheid bestaat over het kilometrage (ipv deze op 1Km te vermelden) en geimporteerd zijn wat de historiecheck lastiger kan maken was mijn afweging: Lekker laten staan.

Ik wachtte nog even tot ik een Caravelle ( of Multivan) tegenkwam met minder kilometers, zeker wanneer je in je bovengenoemde reactie de optie tot motorwissel meeneemt. Leg dat fictieve berdrag erbij en zoek een andere. :toppie
klaas de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2008, 19:33

Re: het kopen van T5, caravelle 2.5tdi 174 pk lwb, pers.auto

Bericht door klaas de boer »

Ik zal er naar kijken en houd jullie allen op de hoogte.
dank voor het meedenken. Meer reacties zijn welkom en zie ik graag.

klaas
Plaats reactie