Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

vragen over de T5
Plaats reactie
denpsylo
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2010, 13:20

Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door denpsylo »

Ik heb een tijdje terug een T5 1.9tdi gekocht met een tachograaf ingebouwd. Nu wil ik deze eruit, na hem vandaag te verwijderen merkte ik dat mijn kmstand veranderde naar --------- Weet iemand hoe je dit kunt oplossen (zonder nieuw dashboard)? Als ik hem terug aansluit komt de kmstand er terug op. Het is mss onwaarschijnlijk maar zou er geknoeid kunnen zijn met de kmstand op deze manier?
Ik snap ook niet waarom er een tachograaf ingeplaatst is. T5 bestaat toch niet eens >3.5t?

Tevens heb ik nog een probleempje. Als ik wat feller optrek maakt hij een soort brommend geluid tussen 1700 en 2000 toeren. Het lijkt wel of er iets ligt te trillen vanbinnen in het dashboard. Het geluid lijkt te komen van ergens in de buurt van het stuur. Zeer vaag, is het dashboard gemakkelijk te demonteren? Ik merkte ook op dat er een opening is tussen de ruit en het dashboard ( +-6a7mm schat ik). Is dit bij jullie ook zo of sluit het dashboard volledig aan tot aan de ruit? Dit zou kunnen betekenen dat hij mss niet goed gemonteerd is.
Of... Ergens een (wiel)lager kapot of iets aan versnellingsbak? Ik las dat deze niet zo geweldig zijn bij dit model.



alvast bedankt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door heemskerk »

Mogelijk zijn het de schakelkabels van de versnellingspook naar de bak. Deze willen nog wel eens resoneren bij bepaalde toerentallen. Het is gemakkelijk te controleren door het bekledingsdeel onder de versnellingspook te verwijderen en vervolgens te gaan rijden zodat je kunt zien en voelen of deze de boosdoeners zijn.

Ik heb in mijn geval deze schakelkabels beide geisoleerd met buisisolatie die ook in de koelindustrie gebruikt worden en er wat dikke olie in laten lopen waardoor het probleem was verholpen. Bij recentere bouwjaren heeft Volkswagen er een modificatie op los gelaten dmv anti-resonantie rubbers om de kabels te plaatsen.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door emil »

ik heb bij een vrachtwagen dealer gewerkt en daar zitten (meestal) dezelfde tachografen in
en als je die verwijderd doen die hetzelfde ook km-------
ik heb al eens gehoord dat het alleen maar een kwestie is van draden doorvebinden
maar nooit zelf uit geprobeerd omdat er eigenlijk altijd een tacho terug geplaatst werd
het enige wat zo'n tacho doet ,wat betreft de snelheidsmeter, is het doorgeven van de pulsen
maar hoe het precies zit weet ik ook niet
dus ..sucses
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door heemskerk »

Ik heb het vermoeden (en niet meer dan dat) dat het niet een kwestie van draden doorverbinden is, al klinkt het wel lekker old scool :werkaanT4 Ik heb eens live een klokkenspelwissel mogen aanschouwen - 't was die van mijn bus he, alla :groteogen - en daar werden o.a. de kilometerstand en verdere softwarestuf uit de oude getrokken en vervolgens in de nieuwe tellerunit gepompt. Ik denk dat die kilometerstandaanpassing softwarematig gedaan moet worden, of in ieder geval de tacho moet worden (uit)(weg)geschreven.

Kweenie; ff een (goeie) dealer bellen of een bedrijf wat tacho's installeert.
R0bbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2010, 09:33

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door R0bbie »

Hallo, ik heb dit probleem ook.

Het installeren van een module in de plaats van de tachograaf schijnt de enige oplossing te zijn.
Google maar op "can-vwdt-01"
Maar let op, in Nederland durven ze €660 voor de module te vragen , in Duitsland slechts ( nou ja) €339 !

Succes,
Rob.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door johnny van de voorde »

Welk merk is jouw tachograaf ?

Dgitale tachograaf of tacho met schijven ?

John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door johnny van de voorde »

zie voor het demonteren van de kilometerteller : T5 Tips en truks: Inbouwen van T5 tellerringen.

Daar zie je hoe de tellerunit makkelijk word verwijderd.

John.
R0bbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2010, 09:33

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door R0bbie »

Ik heb een VDO tachograaf met schijven, deze zit boven de radio.
De tellerunit verwijderen heeft volgens mij geen zin.

Groet Rob.
denpsylo
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2010, 13:20

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door denpsylo »

De mijne is ook een van vdo met schijven. Echt wel onnozel waarom iemand dit laat plaatsen. Ik had graag een DIN2 autoradio met navigatie enz geplaatst in mijn t5. Kdenk dat ik die tacho voorlopig maar zal laten zitten. Heb ook geen zin om er zoveel geld tegenaan te smijten.
R0bbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2010, 09:33

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door R0bbie »

Waarschijnlijk heb je ( net als ik) een import bus uit Duitsland met trekhaak, daar is het verplicht om op een bedrijfsbus met trekhaak een tachograaf te hebben. :-(

Ik wil een I-pad in mijn dashboard inbouwen en heb de ruimte daarvoor nodig.
De opties die ik heb zijn, of de tachograaf verplaatsen, b.v. Onder de bestuurdersstoel, of een module aanschaffen zoals ik eerder schreef.

Weet nog niet wat het gaat worden, maar heb voorkeur voor de laatste.

Groet,

Rob.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tacho verwijderen + vreemd gebrom bij optrekken

Bericht door heemskerk »

Toch nog het volgende:


Ik zou een expert raadplegen die deze tacho's inbouwt; Volgens mij is zo'n tachograaf direct gelinkt aan de kilometertellerunit mogelijk middels een afgetakte flatcabel. Dit is namelijk het onderdeel waar alle benodigde signalen vandaan kunnen komen die voor de aansturing van zo'n tachograaf nodig zijn. Het lijkt mij dat het een en ander softwarematig wordt gekoppeld wat ook weer in de oorspronkelijke configuratie teruggezet kan worden. Natuurlijk is het voor de handliggend om daar - da's immers het makkelijkste en snelste - een module tussen of aan te hangen die via deze omleiding het geheel weer de naar de fabrieksconfiguratie leidt, maar dat lijkt mij niet de goedkoopste oplossing.

Mogelijk weet Bram van de BM-shop een oplossing; deze persoon is uitermate bedreven in de software van Volkswagen en ook de T5 en heeft eventueel ook gebruikte km-units op voorraad? Verder binding mee overigens.

Misschien is het de moeite waardom eerst eens de boel te inspecteren en te bezien waar de bekabeling van deze tachograaf naartoe loopt, vermoedelijk toch naar de km-unit. De comfortmodule heeft niets van doen moet de aansturing van zo'n tachograaf lijkt mij. Ook het motormanagement heeft die primaire functie niet. Tenzij er dus fysiek aan de bekabeling zelf is geknipt en gebakkenblijft er weinig anders over dan m'n genoemde suggestie?

Het lijkt mij toch de moetie waard dit uit te zoeken alvorens zo'n tacho weg te moffelen onder stoel of bank of zo'n dure module aan te schaffen. Voor een Gebruikte km- tacho wordt in de regel zo rond de €150,- betaald.
Ik ben benieuwd!
Plaats reactie