Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 Dsg

vragen over de T5
van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2010, 19:36

T5 Dsg

Bericht door van Dijk »

Hallo allemaal,

Na veel leeswerk mij toch even geregistreerd. Ik rij nu een Vivaro uit 2007 deze ga ik waarschijnlijk inruilen voor een T5 dc comfortline 2.0 tdi 103/140 dsg. Nu heb ik al een aantal mensen gesproken die mij de dsg automaat afraden omdat deze niet echt betrouwbaar is.

Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: T5 Dsg

Bericht door raymondo »

ik heb een 180 pk.... heb eerlijk gezegd niet met een schakel test gereden omdat ik echt geen schakel wil... maar als je advies wilt... zou ik zeker test rijden met beide... want als ik in eerdere topics de referentie over de schakel lees.. en me eigen ervaringen met een dsg er naast zet... dan denk ik dat ik toch ook beter met een schakel had kunne moeten rijden....

maar zorg wel dat je voldoende test gaat rijden.... niet een half uur.. maar echt goed lang....

succes met je keuze
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: T5 Dsg

Bericht door painter »

Wees wijs, en maak een testrit met een Viano /Vito V6 met 212 pk, en daarna met een DSG 180 pk.
Meer zeg ik niet.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: T5 Dsg

Bericht door rinus »

Ik rij nu ook een 180pk dsg maar rijd geweldig.
Wil je een zuipende diesel dan moet je een vito nemen. :nuts
Maar ga met ze beide een proef rit maken en laat je bevindingen hier maar zien :yes
En net wat raymondo zegt geen half uur maar gewoon een hele dag :ikrij

mvg rinus
Laatst gewijzigd door rinus op 09 dec 2010, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
And on the 7th day created god the VW
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 Dsg

Bericht door Pascal-141 »

painter schreef:Wees wijs, en maak een testrit met een Viano /Vito V6 met 212 pk, en daarna met een DSG 180 pk.
Meer zeg ik niet.
... En wat is er "wijs" aan de raad geven aan iemand om een testrit te gaan maken met een Miseriedes op een VOLKSWAGEN TRANSPORTER forum ???

Bij een vriend van me hebben/hadden ze op het bedrijf een hele reeks van die Vito's (allemaal heel recente) , die verkopen ze nu allemaal en ruilen ze in voor Sprinters en Caddy's en T5's . Die Vito's zijn stuk voor stuk échte rampen : kapotte motoren (zelfs eentje na 5000km) , schakelsystemen vervangen aan de lopende band , deurrubbers die bij het openen van de deur er zomaar uitvallen , hemelbekleding die naar beneden komt , wiellagers van de achteras na 30.000km gewoon kapotgedraaid ,enz enz ...
Word allemaal wel onder garantie vervangen hoor , dat is in orde , maar wat niet acceptabel is is het feit dat die hokken wel héél vaak in de garage staan voor herstelling .

Jaja ... vooral die o-zo-goede-en betrouwbare-Vito gaan aanprijzen op een VW TRANSPORTER forum ... :muur :muur

voila , en "meer zeg ik niet" ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: T5 Dsg

Bericht door Roel »

Ach iedere auto heeft wel iets....Hier een stukje van een mercedes forum.

Beste vito/viano v6 rijders,

Inmiddels mijn tweede Viano V6.....

De Vito/Viano V6 kan de kracht van de motor gewoon niet aan.
Trillingen krijg je op de achteras.
Cardan en aandrijfassen gaan ze dan vervangen of ze proberen te zeggen dat dit normaal is.
Automatische bak is ook een probleem teveel vermogen en de bak doet niet naar behoren zijn werk.Te traag oppakken of teveel vermogen opeens. En af en toe rare schakelmomenten.

Ik spreek uit ervaring rijd inmiddels mijn tweede vito v6 en ik wil er graag vanaf en dan ga ik voor een volkswagen.

Vito/Viano mist de kwaliteit en afwerking, een tjidje dacht ik het gaat goed met de nieuwe maar de problemen beginnen weer.

Als ik van deze Viano af ben nooit maar dan ook nooit meer een Mercedes.
Importeur doet vrijwel niets dealer kan niets die moet ook wachten op oplossingen.
De importeur heb je niets mee te maken alleen met je dealer die moet het oplossen daar heb je hem gekocht!
Rechtsbestand erop zetten en garantie zeker verlengen als je een vito rijdt! want die zul je nodig hebben.

Groet,
Een erg ontevreden Viano rijder!

oja de importeur is op de hoogte van deze site!! maar doen er helaas niets mee.


Ben gelijk de T5 gaan promoten daar :bifun :bifun :bifun :bifun
En zo heeft ieder merk wel iets. koop gewoon iets wat je aan staat en je je zelf lekker bij voelt.

Succes met je keuze
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 Dsg

Bericht door Rico »

Joh, over iedere auto valt wel wat te mekkeren. Denk maar even over de meldingen hier op wjw mbt de automaten van T4 en T5. Ik ben de laatste die zal zeggen dat een Vito zaligmakend is. Painter heeft wel een punt als je het hebt over de V6, maar ja..... als ik op het duitse Vito-forum kijk, en in mindere mate het nederlandse MB-forum, dan heeft de V6 ook zo z'n specifieke problemen. O.a. voorbanden die hun rubber erg graag op straat achterlaten. Dat trouwens de automaten van de Vito's / Viano's problemen geven komt me niet raar voor. Het type is W5A380. 380 staat voor het koppel. En aangezien een V6 met z'n koppel daar ruim overheen gaat.....

Ik ben nu overigens zelf tegen een Vito-probleempje aangelopen. Je leest er erg weinig over, maar als je doorvraagt blijkt het er wel te zijn. De achterbanden slijten als een gek en de achteras laat zich erg lastig uitlijnen. Morgenochtend sta ik voor de derde keer bij de bandenboer om uit te laten lijnen. Mag met de huidige uitlijning blij zijn als ik 10.000 km met de achterbanden haal. Voorbanden hebben het probleem niet en slijten keurig. En dan heb ik slechts een 109 pk Vito..... en ben een redelijk rustige rijder.

Als het me niet lukt het probleem op te lossen of anders zodanig te krijgen dat de bandenslijtage acceptabel is, dan zou het maar zo kunnen dat over een jaar of 2, max 3, er een T5 1.9 TDI gechipt naar ca 130pk voor de deur staat, maar eerst moet de spaarpot weer gevuld worden.

Ik schrok een beetje van de reactie van Painter. Komt op me over alsof een Vito zaligmakend zou zijn. Maar ik zou dat op een T4/T5-forum toch niet al te hard gaan roepen. Net als de Transporters gewoon een prima auto, en een ieder moet voor zichzelf afwegen waar hij in gezien wil worden. Voor mij maakt het niet zoveel uit, ben niet vreselijk merkvast, hoewel de T4 me als erg fijn is bijgebleven. En dat ik nog steeds hier met enige regelmatig op het forum ben komt doordat wjw het meest gezellige bussiesforum in NL is! :jumpklap

Groet'n,

Rico
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T5 Dsg

Bericht door Rico »

Wil toch nog ff wat kwijt: we zijn inmiddels nogal off-topic. Wat mij betreft sorry hiervoor.

In hoeverre wijkt de DSG af van die in de nieuwe Caddy. Want de 2.0 TDI Caddy heeft een zesversnellings DSG, terwijl de T5 zeven versnellingen heeft. Enig idee waarom bij de Caddy weer is teruggegaan naar de zesversnellingsversie? Is die zesversnellingsversie van de Caddy dan toch robuuster?

Groet,

Rico
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: T5 Dsg

Bericht door rinus »

Ik heb zelf 2,5jaar gereden met de caddy dsg 1.9tdi de 105pk.
En ik moet zeggen dat de multivan die ik nu heb 180pk dsg veel beter rijd dan de caddy die ik toen had.
Maar wat is goed en beter de ene wil een t5 de andere een vito.
Ik ben blij dat ik een multivan heb :yes :yes :yes
Wil je meer weten over de vito viano dan kun je beter naar de mb dealer gaan of op het mbforum gaan zoeken en vragen.
Want hier rijden heel veel t4/t5 rijders en geen mb rijders daarom is het ook een t4/t5forum :wjw

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: T5 Dsg

Bericht door janvb »

de zes heeft een natte koppeling de zeven een droge

in de T5 zit de nieuwste dsg (die van audi)

hier staan de verschillen uitgelegd gekopieerd uit een engels artikel

1)The 6 speed DSG with oil filled clutches has been around since 2004, and can officially handle 350nm, unoficially 500+ has been fed through it with no breakages. The higher 500+ applications are likely to have uprated clutches. These transmissions require oil changes every 60,000k or in severe applications more often. Early versions had oil coolers which were dropped around 2007. I have recently seen this transmission out of a car, and I was surprised at how big it is. Is also used in V6 R32 AWD cars, and in the case of APMitchell's R32 Turbo is handling some extreme power and torque.

2) The newer (around 2008 ) 7 speed DSG has dry clutches, self-contained mechatronics, and separate oil in the gear sump, which is billed as "lifetime service". Theoretically this means never to be changed, in reality a change at 100 or 120k might be advisable. This transmission is oficially rated at 240 or 250nm and is smaller than the 6 speeder for use in smaller cars such as Polo, but I think is being used in quite a few larger cars to replace the 6 speeder, such as Golf VI, Skoda, Jetta with the 1.4 engines. Tunes on these are taking the torque well beyond the rating.

3) An even newer version of the 7 speed DSG is being used in Amorak and T5, with engines fitted to those vehicles rated at 400nm. The transmission has dry clutches and is a beefed up version of 2), presumably it will be physically larger than the 240nm version. Maximum torque handling is possibly similar to the Audi S-Tronic 7 speeder which is officially 550nm. If that twin turbo diesel finds its way into Passats or Golfs as an R variant they will get the trannie too
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: T5 Dsg

Bericht door Jurjen »

van Dijk schreef: Ik rij nu een Vivaro uit 2007 deze ga ik waarschijnlijk inruilen voor een T5 dc comfortline 2.0 tdi 103/140 dsg.

Wat is jullie mening hierover?
Mijn T5 132 KW van mei dit jaar heeft bijna zn eerste 20.000 km erop zitten en so far, so good. Het is mijn eerste automaat dus ik kan niet goed beoordelen of hij beter of slechter is dan andere automaten. Wegrijden vanuit stilstand en terugschakelen kosten wat mij betreft teveel tijd en vond ik in het begin heel irritant maar inmiddels ben ik eraan gewend. Zeker als je eigenlijk alle andere auto's achter je laat :jump

Met de 103 KW versie heb ik een geschakelde proefrit gemaakt omdat ik niet helemaal overtuigd was van de DSG. Zeker in de bebouwde kom werd ik gek van de 6-bak; je blijft schakelen :bonk

Zelf denk ik dat de 103 KW met de DSG7 nog wel soepeler rijdt dan de wel heel krachtige 132 KW versie en zolang je niet volbeladen of met zware aanhangers rijdt zal je aan 103 KW ruim voldoende vermogen hebben... maar 132 KW is natuurlijk leuker.

De afgelopen week heb ik super veel plezier gehad van de 4motion, wat mij betreft het bedrag dubbel en dwars waard net als de standkachel.

succes, enjoy the :driveT5
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2010, 19:36

Re: T5 Dsg

Bericht door van Dijk »

Bedankt voor jullie reacties

Binnenkort een proefrit met een T5 met dsg 140 pk, zoals ik al aangaf in mijn begin post twijfel ik tussen een handgeschakeld en een automaat, je hoort zoveel verschillende verhalen. Met een vito heb ik niet zoveel ik vind de t5 toch een betere uitstraling hebben maar goed dat is persoonlijk.

groeten
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: T5 Dsg

Bericht door Inbouwer »

van Dijk schreef:Bedankt voor jullie reacties

Binnenkort een proefrit met een T5 met dsg 140 pk, zoals ik al aangaf in mijn begin post twijfel ik tussen een handgeschakeld en een automaat, je hoort zoveel verschillende verhalen. Met een vito heb ik niet zoveel ik vind de t5 toch een betere uitstraling hebben maar goed dat is persoonlijk.

groeten
Altijd voor de DSG gaan, als je de financiën er voor hebt.

En als je toch nog ruimte heb ga dan voor die 180 Pk, kost je 2500 euro extra maar dan heb je wel:
- dikke remmen rondom
- 40 Pk extra door bi-turbo (extra kick in de ass)
- extra koeling
- en een rood Dtje
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 Dsg

Bericht door heemskerk »

Ik zeg: wachten op de TDI Ik weet dat ie er aan komt. Heb m'n diploma Remote Viewing.... Echt waar.... €2600,- erbij en dan twee cylinders extra, een een hele dikke variabele mono-turbo ter grootte van wel een plafondventilator; GAAAAANNNNNNNN...... :zwaai Dag overgekietelde 2.0-ers!!

Pff.. en toen werd ik woeakker jonguh....
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: T5 Dsg

Bericht door Inbouwer »

heemskerk schreef:Ik zeg: wachten op de TDI Ik weet dat ie er aan komt. Heb m'n diploma Remote Viewing.... Echt waar.... €2600,- erbij en dan twee cylinders extra, een een hele dikke variabele mono-turbo ter grootte van wel een plafondventilator; GAAAAANNNNNNNN...... :zwaai Dag overgekietelde 2.0-ers!!

Pff.. en toen werd ik woeakker jonguh....
:bifun :bifun :bifun

Ja, een 3.0 liter 6 cylinder diesel TDI en dan met iets van 250 PK, 600Nm en dan 4 motion of noem het dan Quattro

Ik zou hem wel graag in de bus gelepeld hebben.

Tegenwoordig is de trend zuinig, energie label Bah :yingyang

Wanneer kom de tijd is van POWER :yes

Mercedes schijnt zijn dikke motoren ook niet aan de straatstenen te kunnen slijten.

Dan toch maar hij het hoogst haalbare blijven (180 Pk) en misschien kan JD engineering nog een beetje extra magic toevoegen.

Is hij mogelijk toch een beetje TDI waardig? :T4politie
Plaats reactie