Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krukas lager kapot T5

vragen over de T5
Plaats reactie
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

krukas lager kapot T5

Bericht door jheisterkamp »

Goedemiddag allemaal....

Vanuit het hoveniersbedrijf uit rijden we T5, nog een enkele in een T4... We hebben ook een crafter en een LT. We zijn allemaal best zuinig op de bussen.

Ik rijd zelf een T5, 105 pk. De bus is 3 jaar oud, zit 75.000 km op de teller.

Nu reed ik vorige week bij Castricum, buiten vroor het, bus netjes warm gereden zoals altijd en opeens een ratel onderuit de motor.... VW gebeld, bus is altijd netjes in onderhoud, altijd beurtjes gehad en vorige maand nog een hele grote.

Ratel ratel dus, bus aan de kant, wachten op de anwb. 2,5 uur in de kou zitten wachten. De anwb wilde me weg hebben van de snelweg, dus gesleept naar Alkmaar, waar de bus nu staat.

Alles opengehaald, conclusie van de monteur nu, kappote krukaslager. :nuts

Hoe kan dat nou? Ik kan er op internet weinig over vinden en hier ook niet in het forum. Volgens de garage is het een slecht onderdeel. Kan gebeuren. De garage neemt de helft van de reparatie op zich en wij moeten de andere helft betalen. :bonk

Maar ik vind het een raar verhaal. Ik rijd altijd netjes warm, ben zuinig met mijn bussie omdat ik er bijna in woon.....
Een enkele keer een aahanger erachter met een kraan, maar alleen met warme motor. Pon geeft niet thuis. Bus is ouder dan 3 jaar (3 weken) dus zoek et uit.....

Wie weet hoe dit kan.... De garage kan (wil) ook geen uitspraak hierover doen....
Thanks....
Altijd op zoek naar een andere bus
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door vaniac »

Misschien is niet de juiste motorolie gebruikt. Hierdoor kunnen krukaslagers en nokkenassen kapot gaan. Dit komt wel vaker voor bij VW.....................
Jeroen & Jan K
Berichten: 100
Lid geworden op: 23 aug 2010, 15:16
Locatie: Dalen

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door Jeroen & Jan K »

Dat is mijn vader ook overkomen met zijn t5 85pk. Oorzaak hebben ze niet gezegd.

Jeroen
VW t4 2.5 tdi 130pk, spicegreen.
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
dokterX
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 jan 2008, 16:14

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door dokterX »

van daar de helft voor eigen rekening nemen
de olie is vast niet goed vraag even naar de oude olie
en laat er een test op uitgaan
dan kun je lles wel vergoed krijgen door de garage
:muur
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door quercusgarden »

Oude olie zal waarschijnlijk met de Noorderzon vertrokken zijn.
Misschien dat de oude lagerschalen iets kunnen verduidelijken.
jheisterkamp
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 okt 2007, 21:06

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door jheisterkamp »

Daar zijn we weer... :nuts

Inmiddels heb ik de bus al weer terug, en, is weer weg!!!! :bonk

Wat is er gebeurt:

Ze hebben de krukaslagers vervangen, tevens was aangeraden om de koppelingsplaten ook te vervangen. Die begonnen lichte plekken van slijtage te vertonen, omdat alles open lag advies om die meteen maar te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan. Bus is anderhalve week ter reparatie geweest.

Nog even alles op een rij:

nieuwe aanschaf november 2007, 75.000 km op de teller...:

dynamo vervangen, accu vervangen, 2 x alle banden vernieuwd, motorsteun vervangen, regelmatig terug voor controle cq uitlezen op de computer vanwege slecht starten, ik zal vast wel wat vergeten zijn, en misschien nog iets vergeten, nieuwe koppelingsplaten, nieuwe krukaslagers en nu als klap op de vuurpijl, jawel daar komt ie:

Een kapotte brandstofpomp.... Dus hij staat weer bij de garage.....

Ik wilde de bus zaterdag starten maar was niet aan te krijgen, pas na heel heel lang starten ging deze aan. Gebeld, opgehaald en weer aan de computer. Nu blijkt dus dat er een kapotte brandstofpomp is. Morgen gaan ze komen met een nieuwe coulanceregeling. Ik ben benieuwd maar hou mijn hart vast. 1 ding: ik ben klaar met deze bus.

Even tussendoor, ik lees hier van alles over gloeispiralen, maar die zijn dus niet meer nodig volgens de garage. Al zou de bus geen spiralen hebben, dan zou ie nog feilloos moeten starten. Dat is allemaal elektronisch geregeld.

Zo kan je toch niet werken. Hij staat onderhand meer bij de garage als ik kan rijden. Plus, het kost handen vol met geld. Er is al de afgelopen 3 maanden voor ruim € 7.000.00 aan verspijkerd....

Zijn er meer mensen met zo een :gif bus? Het lijkt wel of ie op maandagochtend inelkaar is gezet met onderdelen van de sloop... VW staat voor kwaliteit, maar ik vind het bagger....
Altijd op zoek naar een andere bus
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door johnny van de voorde »

't ja ....

vraagje voor wat betreft de lagerschalen: Heb je ooit problemen gehad met de waterpomp ? Is er toen koelvloeistof in de olie terrechtgekomen ?

Voor wat betreft de brandstofpomp, lijkt me raar. Is deze gedemonteerd voor de revisie van de motor (lagerschalen en rectificatie van de krukas) ? Draaide de motor perfect na het afhalen bij de dealer ?

Is er een oliestaal genomen van de olie die de laatste keer is gebruikt op de motor ? Welke olie staat er vermeld op het laatste factuur (laatste onderhoud) ? Was dit de juiste olie overeenkomstig het instructieboekje (misschien hebben ze de verkeerde olie gebruikt tijdens het laatse onderhoud (zou niet de eerste keer zijn).

Je ziet, een heleboel te kontroleren...

Suc 6,

John.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: krukas lager kapot T5

Bericht door Danny »

2 x alle banden vernieuwd
op 75000km?? ik doe het op pakweg dezelfde km stand nog steeds met het eerste stel en daar haal ik vast de 90.000mee en dan gooi ik de laatste 3mm mee weg met de rest van de band...
Plaats reactie