Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo fluitje of waterpomp stuk?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:18
Locatie: Maartensdijk
Contacteer:

Turbo fluitje of waterpomp stuk?

Bericht door Gerard »

Hallo allemaal,

De laatste tijd lees ik regelmatig op het forum allerlei ellende over waterpompen. ik rij zelf met een 128kw met nu 170000 op de teller en rond de 80000 viel mij op dat de motor vooral s'morgens een nogal fluitend geluid maakte bij lage toerentallen. De turbo, dacht ik. mooi zo'n turbofluitje, dat deed mn oude t4 ook! Het geluid ging na verloop van tijd wel steeds meer opvallen. Tot ik rond de 100000 bij het starten een melding kreeg voor lage koelwaterstand. Vreemd, want ik had nog nooit bij hoeven vullen en na inspectie van de onderzijde van de auto kon ik geen lekkage vinden, maar ik vond wel allemaal witte sludge aan de binnenkant van de olievuldop en er kwam tijdens het lopen van de motor ook witte damp uit de olievulopening. Direct naar de garage en daar alles gemeten en toen bleek het de waterpomp te zijn die compleet stuk gelopen was! Via de keerring liep de koelvloeistof rechtstreeks het carter in. Ik was er op tijd bij maar als ik op dit forum wel eens lees dat sommigen weken lang koelvloeistof aan het bijvullen zijn terwijl ze geen zichtbare lekkage hebben, leek het mij toch verstandig om dit stukje eens te schrijven. Na het vervangen van de waterpomp was het gefluit waarvan ik dacht dat het de turbo was geheel verdwenen!
Dus iedereen die de voorgaande symptomen herkent, ga zo spoedig mogelijk naar je garage

:goodidea

Succes en de groeten van Gerard
The Sky Is The Limit!!
Mark vd S
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:50

Bericht door Mark vd S »

Hallo,

Ik heb ook onlangs mijn waterpomp vervangen. Ook ik heb 2 keer kort na elkaar de koelvloeistof bij moeten vullen.

Na het lezen van eerdere forumstukken hierover dacht ik ook maar snel naar de garage te gaan. Ik heb samen met een bevriende monteur alles van buitenaf ook naglopen en wij konen zo geen lek vinden. Het gekke is dat ik ook van die sludge aan de binnenkant van de dop en vulpijp heb. Ik dacht ook dus dat het in het carter liep.

De garage heeft de pomp vervangen en constateerde toch een lek naar buiten. De sludge komt van korte afstandjes. Ook de olie aan het peilstok was mooi zwart, dus ik hoop dat de garage (VW dealer) zijn werk goed heeft gedaan en ik geen koelvleoistof in het carter heb
Plaats reactie