Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

vragen over de T5
Louis
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Louis »

O ja, het retro-fit roetfilter is geplaatst met subsidie, dus met belastinggeld. Als je die verwijdert kan dat nog wel eens een dure grap gaan worden.
Gebruikersavatar
Sjweeswurmke
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jul 2010, 21:44
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Sjweeswurmke »

jos_br schreef:Wij hebben hier al diverse roetfilters weggehaald, ook bij auto´s die hier in onderhoud en dus ook voor de apk hier komen. Hier hebben we geen problemen mee, ook niet tijdens een steekproef. Met de retrofitfilters is het helemaal een farce, hiervan is zelfs de typekeuring vervallen. Dit nadat gebleken is dat ze lang niet zo schoon zijn als belooft........

Jos.
kun je dan ook vertellen welke leidingen er op dat ding zitten en hoe je deze moet afdoppen??
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Pim 328 »

Dan moet je bij auto's na 1-1-2007 ook nog eens op gaan passen ivm de roetmeting omdat deze dan onder de 1.5 k moet komen, dit was eerst 3.0 k .

Tevens als ze je in duistland aanhouden en er staat dat je een roetfilter hebt in de papieren (kunnen ze opvragen) en er zit er geen onder dan pleeg je een milieu delict,
wat neerkomt op een boete van ong. € 2000,- .
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik had achteraf gezien dat ding er nooit onder moeten laten zetten, maar was toen sprake van dat het verplicht werd. Scheelde dus door die subsidie aardig wat geld.

Nu zit ik met dat onding :bonk Gelukkig geen af-fabriek filter :nuts
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door René »

Allemaal een hoop dingen die jullie hier melden mag niet mag wel, waar staat het op schrift??


Dit Staat letterlijk bij de RDW.

https://ovi.rdw.nl/Uitleg.aspx?item=Roetfilter&popup=1

Dus op kenteken staat roetfilter, maar hoeft bij schone auto's niet eens fysiek aanwezig te zijn af fabriek.
[qoute Rdw]Voor de vermelding ‘affabriek roetfilter’ is het fysiek aanwezig zijn van een roetfilter echter niet bepalend. [/quote]

Het is mijns inziens onmogelijk wettelijk onderscheid te maken op basis van deze gegevens of een auto al dan niet verplicht is het roetfilter te voeren.

Anders is het, zoals in mijn geval:
Ik heb subsidie ontvangen voor een auto met roetfilter. Dus zou ik het roetfilter moeten hebben gemonteerd.
Echter dit roetfilter kan ook stukgaan, ik heb nergens informatie gevonden dat ik dan ook een nieuw roetfilter moet plaatsen.

Interessante materie, zou graag die pijp plaatsen, maar wel wettelijk juist.


Berrie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door jos_br »

Louis schreef:Het gaat waarschijnlijk alleen problemen geven als je in een "politie fuik" rijdt, waarbij alle rijksdiensten betrokken zijn.

Theoretisch: als je het af-fabriek roetfilter verwijdert, dan voldoet je auto niet meer aan de door de RDW afgegeven typegoedkeuring. De auto voldoet dan ook niet meer aan de Euro4 of Euro5 milieunormen en zal dan in beslag worden genomen.

En daar zitten we natuurlijk ook niet op te wachten.

Louis.
We hebben hier zelfs met een auto te maken gehad die technisch gecontroleerd is na een groot ongeval. Deze auto was ontdaan van het af fabriek roetfilter, deze auto is niet in beslag genomen(na onderzoek). Overigens wordt een auto (benzine)waarvan de katalysator verwijdert is ook niet door de politie in beslag genomen wotrden. Hoogstens krijg je een bekeuring.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
tetra
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:32

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door tetra »

Bij de mijne (2204), zit een retrofit. Dank zij die retrofit heb ik een groene Duitse milieu stikker gekregen.
Anders had ik een gele gekregen.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door emil »

voor de mensen hier die een rolstoel bus hebben:
in duitsland mag je de milieu zones in met elke emissie klasse en heb je ontheffing van de milieu sticker
moet de rolstoeler wel aanwezig zijn natuurlijk
daarom heb ik toen geen roetfilter laten plaatsen
voor meer info zie tuv-nord
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Eh als je geen roetfliters meer hebt in welke vorm dan ook en geen egr.
Dan moet je eigenlijk software op maat hebben.
Vraag maar aan een goede tuner.
Je drosselklappe gaat niet meer dicht en je egr klep niet meer los.
Tevens gaat je turbo veel sneller opspoelen .
Eh ik heb ook geen software op maat en dan is dit verhaal wel te merken.
Er valt wel mee te leven. Ik heb het zo gelaten om het niet eventueel later als het weer orgineel moet opnieuw de software aan te moeten passen.

Eigenlijk is het waarde loos. Als je filter dicht gaat zitten wordt het hele zaakje veel te heet daarvoor al, turbo naar de ju enz enz. loopt voor geen meter trekt niet stinkt enz

Ik heb geen problemen met welke roetgas meting dan ook kun je nagaan.
Dus zo smerig is tie niet.
En bij het produceren van al die toeters en bellen , tel daarbij het vervoer van alle onderdelen. wordt volgens mij het milieu meer belast dan een gewone goed afgestelde en onderhouden moderne diesel motor.Waarvan dan ook nog eens een keer het verbruik lager is.
En voor het idee laat ik hem wel een keertje staan en ga op de fiets. Dat is het meest schone.

Succes allemaal
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Marcel E »

Antwoord van mijn keuringsstation op de vraag of dat ding er nou wel of niet onder moet zitten:


uuuh, kan ik je zo niet zeggen. Hangt van de uitslag van de roetmeting af.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door jos_br »

Marcel E schreef:Antwoord van mijn keuringsstation op de vraag of dat ding er nou wel of niet onder moet zitten:


uuuh, kan ik je zo niet zeggen. Hangt van de uitslag van de roetmeting af.
....die beter is zonder dan met filter...........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Jeroen T5 204 »

Marcel E schreef:Antwoord van mijn keuringsstation op de vraag of dat ding er nou wel of niet onder moet zitten:


uuuh, kan ik je zo niet zeggen. Hangt van de uitslag van de roetmeting af.
Lekker vaag antwoord, komt er op neer dat ze het zelf ook niet weten :bonk Wat een regeltjes land is het toch.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Marcel E »

Zou het ook kunnen betekenen dat als je auto aan de emissie-eisen voldoet die voor dat type auto geldt er geen probleeem is?
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
dirktheo369
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2007, 14:54
Locatie: Rotterdam

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door dirktheo369 »

Als je de toelichting leest op de rdw-site (nadat je je voertuiggegevens hebt ingevuld en naar het tabblad milieu bent gegaan) tref je onderstaande uitleg:


Roetfilter
Een roetfilter is een technische voorziening in een auto die een groot deel van de roetdeeltjes die dieselmotoren uitstoten opvangt. Die roetdeeltjes vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Inbouwen van roetfilters levert dus een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

Een roetfilter kan bij personen- of bedrijfsauto's met een dieselmotor al tijdens het fabricageproces (ook wel 'affabriek' genoemd) van de auto worden ingebouwd.

Voor de vermelding ‘affabriek roetfilter’ is het fysiek aanwezig zijn van een roetfilter echter niet bepalend. Dit is de roetuitstoot van het voertuig. Als deze uitstoot niet hoger is dan 0,005 gram/km krijgt het voertuig de vermelding ‘affabriek roetfilter’

Met de modernste motortechnieken is het mogelijk om de roetuitstoot ook zonder roetfilter sterk te verminderen. Hoewel deze voertuigen hierbij niet daadwerkelijk voorzien worden van een roetfilter, wordt wel weergegeven dat er een roetfilter aanwezig is als de roetuitstoot niet hoger is dan 0,005 gram/km.

Er zijn ook voertuigen die wel een affabriek roetfilter hebben, maar daarmee toch nog meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoten. De RDW registreert voor deze voertuigen dan geen 'Affabriek', maar ‘Nee’.

Een roetfilter kan ook achteraf worden aangebracht in het uitlaatsysteem. Deze voertuigen krijgen de classificatie 'Retrofit'. Bij ‘Retrofit’ geldt niet de vaste uitstootnorm van 0,005 gram/km, zoals bij een affabriek roetfilter.

U kunt achter het onderwerp roetfilter dus de volgende meldingen te zien krijgen:

Ja Affabriek (bij dieselvoertuigen met een toegestane max. massa t/m 3500 kg die affabriek niet meer roetdeeltjes uitstoten dan 0,005 gram/km).
Ja Retrofit (bij dieselvoertuigen met een toegestane max. massa t/m 3500 kg die achteraf (na kentekening) een roetfilter hebben gekregen).
Nee (bij voertuigen die meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoten en geen retrofit roetfilter hebben gemonteerd). Dit is ook het geval bij dieselvoertuigen waarvan de uitstoot is gemeten in gram per kWh (of gram/kWh). Deze voertuigen kunnen volledig voldoen aan de milieunormen.
N.v.t. (bij voertuigen die geen diesel als brandstof hebben of bij voertuigen waarvan de RDW (nog) geen roetfilters registreert).


Al met al knap lastig denk ik, bij de handhaving/ concrole op het al dan niet aanwezig zijn van een roetfilter. Als ze je willen pakken op het feit dat dit filter achteraf is verwijderd, lijkt dit op grond van een milieudelict te kunnen; immers, na de aankoop heeft de 1e eigenaar (als er een DRF af fabriek op zit) een financiele tegemoetkoming ontvangen op zijn bankrekening van ik dacht ongeveer 300 euro (Ik weet het bedrag niet meer exact- is inmiddels 3 jaar geleden) en dan ben je wel goed de klos, denk ik,

Ik zou zelf ook graag het roetfilter er tussenuit willen en de roetkat ook. Dan laten tunen. Dan loopt de bus beslist zuiniger, schoner en veel beter.......

Waarom geen nep roetfilter rond de rvs vervangingsbuis van EPS gemaakt? Dan valt het in ieder geval niet op, of je moet wel erg gaan nderzoeken..........
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EPS roetkat vervanger eventueel met software aanpassing

Bericht door Jeroen T5 204 »

De retrofit fillters die met subsidie zijn gekocht hebben allemaal een registratienummer, daarom vraag ik me ook af of het allemaal zonder problemen kan bij hetgeen EPS aanbied.

Bij het af-fabriek filter hoort waarschijnlijk ook wel een uniek nummer.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie