Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe benzinemotor t5 / en blue motion variant van de crtd

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

nieuwe benzinemotor t5 / en blue motion variant van de crtd

Bericht door mettesboy »

Net gelezen op vw belgië:

Nieuwe 2.0 l TSI-benzinemotor 204 pk voor Caravelle en Multivan.
Het motorenaanbod voor de Caravelle en Multivan wordt binnenkort uitgebreid met een krachtige en tegelijk zuinige benzinemotor. De nieuwe krachtbron zal beschikbaar zijn voor de Caravelle Comfortline en voor de Multivan Comfortline en Highline. De rechtstreeks ingespoten 2.0 l-turbomotor ontwikkelt 204 pk (150 kW) en levert een maximumkoppel van 350 Nm bij 1.500 t/min. Dat staat garant voor sportieve prestaties: 0 tot 100 km/u in 9,5 s en een topsnelheid van 200 km/u (manuele versnellingsbak).

Ondanks een koppeltoename van 11 % in vergelijking met de VR-zescilinder van de vorige versie, die uitsluitend verkrijgbaar was met een traditionele automaat met koppelomvormer, daalde het gemiddelde benzineverbruik met 23 %, tot 9,8 l/100 km. De 2.0 l TSI combineert de voordelen van een homogene rechtstreekse inspuiting met de kracht van turbodrukvoeding. Dat heeft dynamische gevolgen: een onwaarschijnlijke koppelcurve, uitstekende hernemingen en ongeëvenaard rijplezier zonder het minste spoor van een zogenaamd ‘turbogat’ bij het accelereren.

De 2.0 l TSI werd speciaal aangepast voor de Caravelle en de Multivan. Hij is beschikbaar in combinatie met voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak of de DSG-7-versnellingsbak, en voor het eerst ook met de 4MOTION-vierwielaandrijving, in dat geval steeds gekoppeld aan de DSG-7-versnellingsbak.
Laatst gewijzigd door mettesboy op 10 apr 2011, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: nieuwe benzinemotor t5

Bericht door sep »

Dat zijn mooi specs wat betreft de tsi motor ,..vermoedelijk za hij ook stukken geraffineerder lopen dan de huidige diesels ...alleen het nadeel is de relatief hogere brandstofkosten ,en zeer waarschijnlijk hogere afschrijving / lagere restwaarde zakelijk gezien ..
Maar goed ,een beetje plezier mag wat kosten ,dus om alles euro technisch te bekijken is ook niet alles ...stel dat ik de euro,s met bakken tegelijk binnen haalde ( wat ook zo is ,alleen rollen ze er iets harder weer uit )dan zou ik hier het plezier wel van willen hebben ...zeker met een dsg bak en 4 motion . :ikrij

Mvg Sep
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

dan is dit beter voor de beurs ;-)

Bericht door mettesboy »

BlueMotion-technologie: de zuinigste Multivan aller tijden.
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft op het 81e Autosalon van Genève zijn innovatiecapaciteit getoond: de BlueMotion Technology biedt ook op grotere voertuigen zoals de Multivan een belangrijk bezuinigingspotentieel. Zo verbruikt de nieuwe Multivan BlueMotion gemiddeld bijna een liter minder dan zijn ‘gewone’ tegenhanger, wat hem tot de zuinigste Multivan aller tijden maakt. Met een gemiddeld verbruik van 6,4 l diesel per 100 km doet de nieuwe Multivan BlueMotion 0,9 l beter dan het actuele model met vergelijkbare motor (2.0 TDI 75 kW/102 pk) en scoort hij ook beter op het vlak van CO2-uitstoot (169 g/km in plaats van 193 g/km).

Dat resultaat was mogelijk dankzij het uitstekende rendement van de nieuwe, koppelrijke viercilindermotor met common-railinspuiting in combinatie met het stop-startsysteem, de energierecuperatie bij het remmen, de banden met erg lage rolweerstand en aerodynamische maatregelen. De 2.0 l TDI-motor van de Multivan BlueMotion ontwikkelt 84 kW (115 pk) en levert vanaf 1.500 t/min. een maximumkoppel van 250 Nm. Dit zuinige, krachtige en soepel draaiende motorblok staat garant voor uitstekende prestaties en een matig verbruik, zelfs met zeven personen aan boord.

De Multivan BlueMotion onderscheidt zich uiterlijk van de rest van het gamma door zijn exclusieve koetswerkkleur, de metaalkleur ‘Glacier Blue’. Deze zuinigheidskampioen, voorzien van het BlueMotion-opschrift aan voor- en achterzijde, is standaard uitgerust met 16-duimsvelgen, voorzien van banden met een erg lage rolweerstand. In het interieur is de Multivan BlueMotion onder meer te herkennen aan de specifieke zetelbekleding 'Scout'. De standaarduitrusting omvat eveneens een bandenspanningcontrole, de klimaatregeling 'Climatic', de boordcomputer 'Plus', evenals een snelheidsregelaar en vloertapijt voor alle zitplaatsen. Het instrumentenbord kreeg dankzij nieuwe inlegplaatjes in roestvrij staal en een chroomafwerking aan de lichtschakelaar en de schakelpookknop een hoogwaardige uitstraling.

De zuinigste Multivan aller tijden wordt in de zomer van 2011 gecommercialiseerd.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: nieuwe benzinemotor t5 / en blue motion variant van de crtd

Bericht door Harry4motion »

350 nm uit dat 2 liter TFSI blok is ook weer niet zo onwijs veel hoor.
Ik denk dat er hier op het forum zat rondrijden met tegen de 500 Nm.
Je hebt natuurlijk wel een veel groter toeren bereik en dat rijdt denk ook wel weer super.
En dat bluemotion verhaal met 250 Nm en dan 6,4 l /100 km, dat wordt natuurlijk in de praktijk gewoon al snel 7 l / 100 km of zoiets, en dan moet je wel een hoop rijplezier inleveren denk ik.
Al heb ik er nog nooit in gereden.... en de diesel wordt natuurlijk ook wel steeds duurder...Dus is het wel heel goed dat er dit soort keuzes zijn...
Maar toch, voorlopig gooi ik gewoon lekker mijn tank vol en heb ik het er nog steeds graag voor over. :yes
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: nieuwe benzinemotor t5 / en blue motion variant van de crtd

Bericht door Geert G »

TFSI bied weer perspectief voor LPG.
Vialle & Prins levert sins vorig jaar LPG installaties voor direct ingespoten benzine motoren.
http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... uimax.html" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooie kombinatie.......LPG met een turbomotor. En LPG past ook wel in het Blue motion verhaal.
LPG heeft zowiezo een octaan van 103. Zeer interesant voor turbo motoren.
De Australiërs passen LPG veel toe op Supercharched V8's voor de dragrace. http://www.gasresearch.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Licht er nog een leuke uitdaging voor de tuners............. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie