Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Xenon

vragen over de T5
Plaats reactie
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Xenon

Bericht door Autogek »

Hallo allemaal,
ik ben nieuw in de T5 scene en heb een vraag voor jullie.
Ik heb hier nog liggen een Pearl H7 xenon setje, nieuw in doos.
Deze was ooit bedoeld voor een BMW maar is uiteindelijk op de plank blijven liggen.

Nu vraag ik me af of ik dit setje kan/mag inbouwen in mijn T5.
Het kenteken is van 2007 dus ik moet voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen t.w. koplampsproeiers en niveauregeling.
In dit laatste zit een deel van het antwoord wellicht, ik heb namelijk geen automatische niveauregeling maar wel een handmatige stelmogelijkheid vanaf het dashboard. Ik vraag me af of dit al meteen een probleem gaat maken bij de eerstvolgende APK. Ik heb koplampsproeiers.

Verder los van de wettelijke eisen heb ik gehoord dat het CAN bus systeem behoorlijk in de war kan raken van een after-market xenon inbouw. In de manual van de xenonset staat dat er ook separaat een CAN bus ontstoorder besteld kan worden en dat dit ook wordt aangeraden, echter de fabrikant/leverancier is waarschijnlijk failiet want ik kan hem niet meer vinden op i-net (Pearl).

Heeft er iemand ervaring met deze kwestie en dan ook met name op het technische vlak. Welke problemen kan ik verwachten of zijn er mensen die zonder ontstoorder totaal geen problemen hebben ondervonden ?

De vorige eigenaar had wel van die mooie transparante lampen gemonteerd, ik ben nieuw en weet niet goed hoe ze heten maar zouden het multivan lampen kunnen zijn? Je ziet 2 kleine rondjes aan de buitenkant zitten (knipper en stadslampjes).


Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Paul
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Xenon

Bericht door ferry395 »

Hoi Paul welkom hier.

Volgens mij kan je nog wel een canbus ontstoorder bestellen ( kijk even op marktplaats voor leveranciers ).
Volgens mij zijn ze ook nog niet nodig bij 2007 model ( al weet ik dat niet 100% zeker ), maar dat kan je gewoon controleren door ze los aan te sluiten.
En daar bedoel ik mee los neerleggen op de moter.
Verder weet ik niet zeker of dat niet mag met de APK ik dacht dat het met een 2007 model nog wel, zoniet bouw je ze toch uit bij de APK is mischien 15 min werk en maar 1 x per jaar.

Mvgr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Re: Xenon

Bericht door Autogek »

ferry395 schreef:Hoi Paul welkom hier.

Volgens mij kan je nog wel een canbus ontstoorder bestellen ( kijk even op marktplaats voor leveranciers ).
Mvgr Ferry
Hey Ferry,
die nieuwe wettelijke eisen zijn ingegaan op 1-1-2007.
Tuurlijk is uitbouwen voor de APK een optie, ik vroeg het me gewoon af of ik misschien met een binnenafstelling ook wettelijk gezien ook goed bezig ben.

Waar kan ik die "marktplaats voor leveranciers" vinden?

Groet,
Paul
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Xenon

Bericht door ferry395 »

Hey Paul

Ik dacht dat je een pilot setje en daar heb je veel leveranciers van even te snel gelezen haha.
Maar er is een xenon handelaar op marktplaats die heet volgens mij xenon expert en zit in Amsterdam , als je hem mailt of belt kan hij je wellicht verder helpen.
Meestal passen er ook andere merken ontstoorders tussen.
En ik weet niet of de automatische regeling erop moet dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Gr. Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Re: Xenon

Bericht door Autogek »

ferry395 schreef:Hey Paul

Ik dacht dat je een pilot setje en daar heb je veel leveranciers van even te snel gelezen haha.
Maar er is een xenon handelaar op marktplaats die heet volgens mij xenon expert en zit in Amsterdam , als je hem mailt of belt kan hij je wellicht verder helpen.
Meestal passen er ook andere merken ontstoorders tussen.
En ik weet niet of de automatische regeling erop moet dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Gr. Ferry

OK, ik ga ff op zoek naar deze Xenon guy.

Groet,
Paul
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Re: Xenon

Bericht door Autogek »

Hallo allemaal,
ben er inmiddels achter dat er talrijke aanbieders zijn die H7 Xenon kitjes aanbieden voor 5 tientjes....
Toen ik er voor het laatst mee bezig was (een jaar of 3 a 4 geleden) kostte die setjes al gauw 150 a 250 euro.

Ik heb dus nu een dilemma; óf ik koop een setje universele ontstoorders voor pakhembeet 25 euro, óf ik koop gewoon een CAN bus geschikt H7 setje voor 50,-.

Heeft iemand hier toevallig goede/slechte ervaringen met deze goedkope setjes? Of is het allemaal inferieur spul?

Groet,
Paul
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Xenon

Bericht door ferry395 »

Hey

De meeste goedkope setjes gaan snel stuk of de starter of de lamp.
Mijn zwager heeft ondertussen al twee nwe starters gekregen ( gelukkig wel garantie ) maar de meesten geven daar dus geen garantie op.
Die jongen in amsterdam heeft wel leuke setjes mijn maatje heeft hem er al 5 maanden in en werkt top.
Dus ze zijn niet allemaal slecht.
En als je je eigen set op marktplaats verkoopt krijg je ook zomaar weer 25 tot 35 euro terug, dan hoef je niet veel bij te betalen hahaha.

Gr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Xenon

Bericht door rinus »

Hoi,
Ik had in mijn multivan 2005 ook xenon in gebouwt goedkope chinese troep en inderdaad allemaal kapot of knipperen.
Toen een pilot setje erin gezet en dat werkte top iets duurder maar wel beter :yes
En als je automatische verlichting hebt dus schakelaar op nul en de lampen gaan aan dan moet je dat ff uitschakelen (staat hier wel ergens op het forum beschreven)want anders gaan je lampen ook snel kapot heeft volgens mij weer te maken met het aantal voltage :nuts :nuts
En je kunt ook met de vagcom de computer van de auto omzetten van halogeen naar xenon.
Ik heb er verder nooit problemen mee gehad had er geen canbus adapters tussen zitten en had ook niet de computer omgezet.

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Re: Xenon

Bericht door Autogek »

Update!
Ik heb de Pearl set erin gebouwd!
Ik heb dagrijverlichting en als ik de sleutel omdraai brandt er 1 Xenon lamp. Ik dus naar A'dam naar Xenonguy en twee ontstoorders gehaald. Ertussen gezet en wat blijkt? Geen verandering...

Ik nog eens goed alles checken en kom idd ook tot de conclusie dat de dagrijverlichting het probleem is.
Ik heb geen ontstoorders nodig maar als de sleutel wordt omgedraaid dan gaat het dus niet goed want er brandt dan één lamp ipv twee. Wat ik dan moet doen is de verlichtingdraaiknop op stadlampen zetten en vervolgens doordraaien naar dimlicht. Ook trouwens niet te snel heb ik gemerkt. Dan branden ze allebij!

Nu is dit niet werkbaar dus de oplossing is om de dagrijverlichting uit te zetten, anders weet ik wel wat er in de praktijk gebeurd als mijn collega (heeft niets met auto's) ermee gaat rijden.....

Dus ik ga nu op zoek hoe de dagrijverlichting uitgezet kan worden. Misschien kan iemand het antwoord ook hier even geven. Ik zou je heel dankbaar zijn.

Groet,
Paul
ps wel erg mooi hoor 6000K Xenon in mijn Silver edition!
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: Xenon

Bericht door Rick »

Voila! U vraagt wij draaien:

http://www.weetjewel.com/t5_tips_en_tru ... chting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn complimenten voor je nette 'first-post' trouwens. :yes
Autogek
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:26

Re: Xenon

Bericht door Autogek »

Laatste update (echt).

Vandaag de twee draden doorgeknipt in de schakelaar om de dagrijverlichting uit te schakelen.
Ter info: Draad no3 schakelt de dimverlichting uit en draad 6 de stadslampjes.

Ik heb ze beide doorgeknipt maar als je toch graag de stadslichtjes (+achterlampen) automatisch aan wilt hebben zonder de knop te draaien dan knip je alleen draad no. 3 door en laat je draad no.6 zitten.

Groet,
Paul
ps gisteravond voor het eerst gereden met de Xenon verlichting en het resultaat is echt verbluffend!
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Xenon

Bericht door Harry4motion »

Xenon is vanaf bj 31-12-2007 verplicht om koplampsproeiers en automatische hoogteregeling te hebben.
Maar natuurlijk bolletjse wisselen voor de apk is ook niet echt moeilijk.
EN als je dat niet wilt zijn er ook wel garage bedrijven te vinden die hem gewoon goedkeuren, en als ze een steekproef krijgen wisselen zij zelf als een speer die bolletjes. Heb zelf een bus van 2008 maand 4 ben dus net de "klos"
Maar maakt niets uit er zijn oplossingen zat voor.
EN let wel even op of de reflectoren niet gaan inbranden, dit is nogal een beetje een kwaaltje :ikrij
Veel plezier van je bus, en op dit forum
Plaats reactie