Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

vragen over de T5
Plaats reactie
lexy
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:02
Locatie: Maassluis

oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door lexy »

Ik heb een vraagje (misschien is hij al een keer gesteld)
Gisteren in de nieuwe t5 180pkAutomaat gereden.
Heb nu een 174 pk automaat.
Lijkt het nu zo of is de nieuwe minder snel , vel enz.
Als je het gas in trapt ,gebeurt er zo weinig(sportstand vind ik al helemaal geen sportstand)
Misschien komt het omdat hij zeker stiller is .(beleving is anders)

Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe tenopzichte van de oude t5.

Hoe is het gesteld als er een aanhanger(caravan) van +/- 1800 kg achter hangt.
Nu zeker geen problemen.

Ik hoop dat ik geen domme vragen stel (misschien al eerder aan de orde geweest)

Ik vond de nieuwe t5 edition 25 wel heel erg mooi.
Siem s
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 aug 2011, 19:40

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door Siem s »

Beste Lex,

ik heb ook een t5 met 180 pk, maar hiervoor een handgeschakelde 132 pk.
ik kan dus niet de vergelijking tuusen die twee maken.
wel ben ik , van de winter, in Frankrijk geweest met een totaal terriengewicht van +/- 6 ton.
bij Le havre heb je daar een steile brug de "pont de normandie" en daar had hij geen enkele moeite mee.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door vaniac »

Ik heb een 2.5 tdi 130 pk uit 2004 die gechipt is naar 165 pk met handbak. Deze motor heeft veel trekkracht, zeker op de autoweg. Inhalen in de zes vanaf 80 km/u, geen probleem. Doortrekken in de zes vanaf 120 km/u gaat vaak sneller dan veel personenauto's. Ik heb het vermoeden dat het koppel meer dan 400 Nm bedraagt. Ik hoef met deze motor maar weinig te schakelen.
Ik heb pas geleden uitgebreid met een T5 GP 180 pk dsg kunnen rijden. Deze was ook snel, maar zonder de duw in de rug. De dsg schakelt veel vaker dan ik het zelf met de handbak zou doen. Opvallend is het gemak waarmee de nieuwe motor hoge toeren draait. 4000 omw/min is geen probleem. De oude motor houdt het vanaf 3500 voor gezien. Verder loopt de nieuwe een stuk rustiger. Voor zover ik heb kunnen nagaan is het verbruik in combinatie met dsg ongeveer gelijk aan de oude met handbak (8l/100km). De dsg draagt in druk verkeer (files) enorm bij aan het rijcomfort. Omdat je niet meer hoeft te schakelen zit je relaxter achter het stuur. Het schakelen zelf gaat nagenoeg onmerkbaar.
Al met al is de nieuwe 180 pk een aanrader, zeker in combinatie met dsg. Je zult wel moeten wennen aan een andere motorkarakteristiek.
Qua prestaties is hij niet beter dan de oude, maar qua rijcomfort is het een hele vooruitgang.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door raymondo »

@ siem.. misschien effe off topic maar jij zegt dat je met ongeveer 6000 kilo bent gaan rijden... ik ben de afgelopen druk met politie aan het discuseren geweest over het totaal gewicht...

wat ik er nu uit krijg is dat mijn t5 180 pk met aanhanger maximaal 5300 kilo mag wegen.. dit was na aanleiding van een boete van 350 euro omdat ik een aanhanger trok die maximaal 3500 kilo mag wegen.... en zo volgende de agent niet mogen achter mijn bus nu blijkt dat het wel mag.. zolang ik het totaal gewicht niet over schrijd.

mag jij dus 6 ton trekken?? of ???
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door mettesboy »

bij mij 180pk handgeschakeld staat dacht ik 5200kg (of 5300kg zou ook kunnen) in het boekje hoor.
MTM wagen 3.0T
maximale aanhanggewicht 2.2 (of dus 2.3T)
maximale trein 5.2T

6Ton lijkt me niet in orde met de opgave van de constructeur
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door raymondo »

volgens rdw is bij me de bus maximaal tot 2800 kilo en aanhanger 2500 kilo. en er is alleen via omkeuring op lelystad voor 1200 euro of iets een mogelijkheid dat die misschien iets meer zou mogen.
Siem s
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 aug 2011, 19:40

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door Siem s »

Jongens! volgens mij ging het over het kunnen niet over het mogen!
ik was waarschijnlijk wel in overtreding maar het moest even mee!
dat ik er zonder boete door gekomen ben is wellicht ook te danken aan de manier van beladen en door de luchtverinig onder mijn bus.
Siem s
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 aug 2011, 19:40

Re: oude t5 174pk vergelijk nieuwe t5 180 pk

Bericht door Siem s »

raymondo schreef:volgens rdw is bij me de bus maximaal tot 2800 kilo en aanhanger 2500 kilo. en er is alleen via omkeuring op lelystad voor 1200 euro of iets een mogelijkheid dat die misschien iets meer zou mogen.

mijn bus heeft een totaal gewicht van 3200 kg. en aanhanger 2500 kg. totaal 5700 kg.
ook dit is voor mij +/- ( ongeveer) 6 ton.
ben niet op de weegbrug geweest maar heb leeg gewicht vermeerderd met de lading.
Plaats reactie