Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dakdragers met C-rails

vragen over de T5
Plaats reactie
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

dakdragers met C-rails

Bericht door Rogier663 »

hallo medeforummers,

Ik wil op mijn bus regelmatig gebruik maken van dakdragers, echter zo kort mogelijk. Ik wil de dakdragers dus alleen monteren als ik ze echt nodig heb en daarna direct weer verwijderen. Ik ben dus opzoek naar makkelijke montage en demontage van de dragers.

Op het forum heb ik al gezocht en kwam de C-rails tegen, dit systeem lijkt mij wel wat, ik ben langs de dealer geweest en heb daar wat navraag gedaan. De bestelnummers en prijzen heb ik en de totale kosten vallen opzich nog mee (voor origineel VW dan).

Ik heb vernomen dat de rails op 9 punten wordt vastgezet, op mijn dak zitten 5 punten. De dealer vertelde mij dat het bijboren van gaten in het dak en het daarbij verwijderen van de hemel bekleding echt niet nodig is. Gewoon monteren op de bestaande bevestigingspunten, zo zouden ze het zelf bij de dealer ook doen.......

Tja....ik neem aan dat die 9 bevestigingspunten voor de rails er niet voor niets zitten!!!

Dan verder, ik heb gelezen dat je de dakdragers (op de rails) op elk punt op de auto kunt monteren, moet je ze dan nog vast zetten of klik je ze vast??? Met andere woorden, hoeveel werk is het om de dragers in de rails te klikken of schuiven en vast te zetten???

Kan iemand mij vertellen hoe het systeem werkt, en kan iemand voor mij een foto maken van de rails in de goot?? Ik heb geen idee hoe het eruit ziet.

En....de bevestiging van de rails zelf.....toch de gaten bijboren?? Wie heeft hiermee ervaring??

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Han G »

Hallo Rogier,

heb zelf een lange uitvoering en ook zelf de rails geplaatst.
wel de extra gaten bij geboord en inderdaad de "moeren" aan de binnen zijde zijn te plaatsen zonder de hele dak bkleding los te trekken, klein beetje prutsen om het hoekje en het gaat prima.
voor de achterste gaatjes, daar waar die vierkante plugjes in gaan kun je maar beter ook echt een vierkant gaatje zien te maken... :muur :muur
ik heb er nu dus uiteindelijk een trekmoer ingeplaatst omdat ik het niet vast kreeg.

tot nog toe echter nog niet de dragers erop gehad....
deze lijken vanaf de achterste positie waar een grotere uitsparing in de rail zit er in te worden geschoven, hoe makkelijk/ moeilijk heb ik nog geen idee van.

vanaf de fabriek zitten er boven de voorruit tot de lijsten beginnen nog extra strippen in de groeven in het dak.
als ik het goed heb zijn de nummers daarvoor: 7H0853705 en 7H0853706 .
heb nog niet kunnen controleren hoe of wat te bevestigen en wat het mag kosten.

aangezien ik deze nog niet wist toen ik de rails monteerde heb ik het eerste deel extra vast gekit met sikaflex.

succes!

laat even weten nog ik nog foto's moet maken....
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Rogier663 »

Beste Han,

Ik zou idd graag een fotootje zien van de rails op het dak, als je er een paar foto's van zou willen maken...heel graag!
Gr. Rogier
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door kdo »

of een paar extra gaatjes boren en met "wellnuts"bevestigen. Zoek maar even op google.
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Han G »

Hier een paar plaatjes van begin en eind stuk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

betreffende de extra te boren gaatjes, de speciale moeren die VW hiervoor kan leveren, passen zo onder de extra geboorde gaten, de "houders" aan de binnenzijde van het dak zijn reeds aanwezig.(in elk geval bij de mijne).
dit geld niet voor de laatste vierkante......
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Rogier663 »

Hoi Han,

Bedankt voor de foto's, is wel mooi systeem zo te zien, op mijn zwarte T5 vallen ze helemaal niet op :toppie

Gr. Rogier
Rengers
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2007, 14:08

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Rengers »

Ik zoek me een ongeluk via Google naar dakdragers/C-profielen/bevestigingsails/... maar kom nergens op een site waar ze die dingen verkopen! Net de dealer gebeld, en die komt het ook onbekend voor. Kan iemand mij verder helpen? :ikrij
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door heemskerk »

Han G schreef:Hallo Rogier,

voor de achterste gaatjes, daar waar die vierkante plugjes in gaan kun je maar beter ook echt een vierkant gaatje zien te maken... :muur :muur

https://www.youtube.com/watch?v=rjckF0-VeGI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door Multivan Generation »

Dat is gaaf zeg!
Ik heb me al een tijdje afgevraagd hoe dat gedaan werd.
En eigenlijk is het best simpel.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:Dat is gaaf zeg!
Ik heb me al een tijdje afgevraagd hoe dat gedaan werd.
En eigenlijk is het best simpel.
Klopt Peter. Er bestaan meer interessante methodes. Square hole op Youtube. Echt leuk om te weten.
RSB1150GS
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 jan 2019, 21:04

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door RSB1150GS »

Dit is een oud topic, maar zou graag willen weten wat voor dakdragers je voor deze rails nodig hebt, ik heb ook zelf deze dakrails.
Bijlagen
IMG_20190318_094051.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: dakdragers met C-rails

Bericht door krekwakwol »

Maar heb je deze rails ook nodig voor de adapters van een Thule of fiamma cassette luifel die je er na de vakantie periode af kunt pakken.

Want wij laten een hefslaapdak monteren en willen een luifel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie