Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automatisch verlichting aan

vragen over de T5
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Hallo,

Is het mogelijk om de bestaande lichtschakelaar te vervangen door een met een stand "auto" om bij aanzetten van het contact de verlichting automatisch aan te schakelen? Ik heb overdag eigenlijk altijd mijn verlichting aan en vind dit wel een handige functie. Of moeten er aanpassingen worden gedaan in de kabelboom of geprogrammeerd worden.

Op bijvoorbeeld Ebay staan zulke schakelaars: http://www.ebay.de/itm/Orig-VW-Passat-3 ... 1e681d83d9" onclick="window.open(this.href);return false;

Of is het geen plug and play?

Gr. Rogier
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Leo45 »

Volgens mij zal er dan ook nog ergens een sensor voor donker/licht moeten komen want bij auto gaat dat ook vanzelf...

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Oke, ik dacht dat ze AUTOmatisch aan gaan bij contact aan (want dat is wat ik wil) en niet wanneer het donker wordt of wanneer je een tunnel in rijdt. Als het alleen werkt met een apparte lichtsensor is het voor mij geen optie.

Rogier
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door WouterW »

Kun je dit niet doen? Alleen omgekeerd dan...:
http://www.weetjewel.com/t5_tips_en_tru ... chting.htm
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door erik 924 »

Ben blij dat deze daglichtschakeling is uitgeschakeld na het doorknippen van twee draden..Was een optie maar de koplamp reflektoren branden in... bij stilstand worden de koplampen in de zomer veel te warm en de refectoren worden zwart en verbranden min of meer..
Kwaliteit van de spiegels/reflectoren zijn waarschijnlijk niet geschikt voor deze functie...
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Giel »

Hallo Rogier,

Zoek even in het T5 forum naar:"dagrijverlichting".
In woorden heb ik hier opgeschreven wat je moet doen om je verlichting aan te schakelen als je je kontakt aanzet. By the way: Je dimlicht gaat pas aan als je motor draait, dat
verhaal van ingebrande reflectoren snap ik niet.
bas00
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2007, 15:41

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door bas00 »

Ik heb deze schakeling standaard op mijn bus zitten maar het dimlicht gaat wel aan voordat de motor loopt.
Zodra je het contact aanzet gaat het licht aan en dat vindt ik eerlijk gezegd niet handig en een onnodige belasting van de accu omdat tijdens het voorgloeien de lampen dan ook branden.
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Bedankt voor jullie reacties maar de bestaande lichtschakelaar vervangen door een schakelaar met de stand AUTO zoals in de link: http://www.ebay.de/itm/Orig-VW-Passat-3 ... 1e681d83d9" onclick="window.open(this.href);return false;

is dus niet mogelijk? met andere woorden, geen plug and play? Er moeten dus draadjes met elkaar worden verbonden zodat je dus idd zelf geen invloed meer kan uit oefenen??

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Mickel Moen »

erik 924 schreef:Ben blij dat deze daglichtschakeling is uitgeschakeld na het doorknippen van twee draden..Was een optie maar de koplamp reflektoren branden in... bij stilstand worden de koplampen in de zomer veel te warm en de refectoren worden zwart en verbranden min of meer..
Kwaliteit van de spiegels/reflectoren zijn waarschijnlijk niet geschikt voor deze functie...
Ik ben blij dat het er bij mijn bus standaard op zit. Ideaal. Als Scandinavië bezoeker, had ik mij zelf al aangewend, om altijd met licht aan te rijden. Ik vind het ook veel veiliger. Zouden ze in Nederland ook verplicht moeten stellen.

Van beschadigingen, doorbranden heb ik niets gezien en de bus is van 2004.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Hoi Mickel,

Wat voor lichtschakelaar heb jij hiervoor? Met de stand AUTO? Of de normale schakelaar waarbij dus af fabriek e.e.a. is doorverbonden.

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Mickel Moen »

Bij mij af fabriek doorverbonden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Oke, dan gaat het dus niet werken met de schakelaar die ik op het oog had, jammer!!! Dan had je zelf dus nog enige invloed kunnen uitoefenen.

Zal dan wel voor T5 GP zijn of idd dat de lichten automatisch aangaan wanneer het donker wordt, avond, tunnel of parkeergarage ed.

Ik rij zelf overdag ook altijd met verlichting aan maar denk niet dat ik de draadjes achter de schakelaar ga doorverbinden.

Gr. Rogier
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Rogier663 »

Oke, bedankt voor de reacties. Dan hou ik het met mijn MV koplampen maar op handmatig de boel aan en uit zetten. Als ik er zelf geen invloed meer op kan uitoefenen is het idd in sommige gevallen niet aan te raden.

Maar allemaal bedankt voor het meedenken.

Gr. Rogier
Siem s
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 aug 2011, 19:40

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Siem s »

Hallo,
op mijn vorige bus, ik heb nu een gp, had ik ook dagrijverlichting.
die kon ik uit zetten door de schakelaar naar stadslicht te draaien!
kost minder enegie. maar helemaal uit! nee.

de gp is uitgevoerd met een licht/zicht pakket waarbij de binnenste lampen dagrijverlichting is.
de binnenste lampen zijn 21 watt waarbij het dimlicht 55 watt is.
minder stroom verbruik dan dimlicht dus.

groet Siem.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: automatisch verlichting aan

Bericht door Leo45 »

De stand auto is wel makkelijk.
In het donker de auto openen met de AB gaan de lampen netjes aan.
je rijdt altijd met de goed verlichting in het donker gaan ze vanzelf aan.
Je kan ze nooit vergeten, volgens mij kan je net zogoed de schakelaar weghalen en alles in auto vastsolderen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie