Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe T5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Nieuwe T5

Bericht door rene930 »

Een goede chip kan soms zelfs beter zijn dan de orginele software.
Bij JD programmeren ze bij tuning ook de egr dicht en dat is toch echt beter voor je motor.
Voor sommige diesels is er ook een start correctie die het aanslaan van een warme motor bevorderen, kan toch ook handig zijn niet ?
150 pk uit een 84 pk motortje lijkt inderdaad heel veel maar zoals JP al zegt is het eigenlijk een 140 pk motor.
Die 150 pk is overigens bij een standaard chip, bij een chip op maat is de 176 pk haalbaar :toppie :ie
Geloof mij maar, dat merk je !

Bij andere tuners lopen motoren stuk die er 25pk bij gekregen hebben.
Vaak geld ook hier, goedkoop is duurkoop.
T5 GP Multivan Edition 25
ootech
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2008, 21:10

Re: Nieuwe T5

Bericht door ootech »

Aankomende week worden de jubileum en rai actie's bekend gemaakt even wachten dus?
Kijken of we nog een voordeeltje kunnen behalen. :toppie
koning232
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Volendam

Re: Nieuwe T5

Bericht door koning232 »

140pk en 84/102pk zijn niet hetzelfde blok hoor.....
Laatst gewijzigd door koning232 op 01 apr 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Nieuwe T5

Bericht door emil »

rene930 schreef:Een goede chip kan soms zelfs beter zijn dan de orginele software.
Bij JD programmeren ze bij tuning ook de egr dicht en dat is toch echt beter voor je motor.
Voor sommige diesels is er ook een start correctie die het aanslaan van een warme motor bevorderen, kan toch ook handig zijn niet ?
150 pk uit een 84 pk motortje lijkt inderdaad heel veel maar zoals JP al zegt is het eigenlijk een 140 pk motor.
Die 150 pk is overigens bij een standaard chip, bij een chip op maat is de 176 pk haalbaar :toppie :ie
Geloof mij maar, dat merk je !

Bij andere tuners lopen motoren stuk die er 25pk bij gekregen hebben.
Vaak geld ook hier, goedkoop is duurkoop.

je hebt gelijk ...maar
als je de extra pk's ook veel gebruikt dan zal het wel sneller slijten
je complete motor krijgt toch wat meer te verwerken en daarom ook wat meer slijtage
maar ook de bak en aandrijf assen en lagers krijgen gewoon meer krachten te verwerken
en daardoor ook sneller slijten
als je de bus op tijd inruilt --- dus voor 200.000km dan zul je er geen last van hebben
maar als je, zoals ik, er minimaal 300.000 mee wilt rijden dan zou je de nadelen kunnen ondervinden
wat ik met mijn verhaal wil zeggen is , een goede tuner en daarna verstandig mee rijden zal wel goed gaan
maar een ieder is vrij te doen met zijn bus wat hij wil
:zwaai
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Nieuwe T5

Bericht door rene930 »

Extra slijtage is er dan zeker.
Hoe meer vermogen hoe meer slijtage.
De VAG onderdelen zijn over het algemeen zo sterk dat het niet merkbaar is.
Zo rijd mijn corrado met orginele aandrijfassen en dat met een koppel van 468nm.
De auto gaat regelmatig mee het circuit op, dat is toch wel de ulieme test voor een 1.8 motor met 419pk en blijft gewoon heel.

Maar je hebt gelijk, ieder zijn ding !
T5 GP Multivan Edition 25
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2012, 23:23

Re: Nieuwe T5

Bericht door Race Eend »

frank884 schreef:
JP schreef:
Gerrit354 schreef:Ik zou minimaal voor de 140pk gaan, 84 of 102pk is echt te traag.
Verder zijn de 84 en 102 pk beide naar 150PK te chippen door jdengineering mocht het later tegenvallen of financieel beter uitkomen.
dan krijg je de rekening later,..... dat chippen is het spul verkrachten.......
Wat een onzin.
De motor van de 84pk 102pk en 140pk zijn IDENTIEK.
Alleen de software en de versnellingsbak is anders.

Een chiptuning is voor je motor dus geen enkel probleem (wil je niet meer dan wat VW zelf doet, dan zet je hem op 140pk en 320Nm).

Hier de 84pk @ 180pk van JD zelf (incl EGR delete en DPF delete):
http://www.youtube.com/watch?v=LgahIbxOFmc&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Nieuwe T5

Bericht door emil »

frank884 schreef:Ik zie niks in chippen, als dat iets was dan zou de fabriek gelijk dat vermogen uit die motoren halen.
wat ze nu overigens wel doen, de VW 1.6 TDI heeft nu hetzelfde koppel als de VW 2.5 TDI van 1995 -2003
het loopt natuurlijk niet gelijk kapot,
maar het is altijd een combinatie van: rijstijl, wat je eraan hangt of erin hebt.
de thermische belasting kun je simpelweg veel hoger krijgen door dit geklungel aan de motor
en als je met die wagen 350.000 of hoger wil rijden of verder dan 14 a 16 jaar dan gaat dat zich wreken
als je er niet heel verstandig mee zou omgaan. maar die leeftijd hebben T5's nog helemaal niet.
100% mee eens
als je er 4 jaar en 150.000km mee doet is het geen probleem
maar als je (zoals ik) tot de 350.000 km wilt gaan dan kan het een probleem worden
als je de pk's teveel gebruikt
ik heb dan ook liever een standaard uitvoering
Plaats reactie