Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camberkit

vragen over de T5
Webmol
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 19:18
Locatie: Rotterdam e.o.

Camberkit

Bericht door Webmol » zo apr 01, 2012 21:04

Beste allemaal,

Weet iemand of ik de camber kan aanpassen van mijn T5 GP?
Ik heb na laten kijken of dit mogelijk is zonder nieuw materiaal aan te hoeven schaffen,
maar dat gaat niet. Ik moet dan een camberkit aanschaffen.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Camberkit

Bericht door heemskerk » zo apr 01, 2012 21:43

http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoek in dit forum maar eens op 'naar rechts trekken' (mbt stuurmechanisme)

Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 209
Lid geworden op: do jun 21, 2007 20:05
Locatie: Best

Re: Camberkit

Bericht door rene930 » ma apr 02, 2012 0:21

Wat is er mis met de camber van je T5 ?
Camberplate's monteren kan natuurlijk altijd maar dit wordt eigenlijk alleen gedaan bij auto's die wel eens een circuit zien.
Er zijn auto's die het beter doen op een circuit dan de T5 :driveT5
T4 2.5 TDI verkocht
T5,5 2.0 TDI JD custom
Zafira B 2.0T
Corrado 20VT GT2871R @ 1,9 bar

Harry 341
Berichten: 9937
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Camberkit

Bericht door Harry 341 » ma apr 02, 2012 9:04

Mwahhhh.... :yes
http://www.youtube.com/watch?v=f_V3O_RTb7A" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 540
Lid geworden op: di apr 14, 2009 15:20

Re: Camberkit

Bericht door Rick » ma apr 02, 2012 12:57

Ik vind je bus prachtig zoals hij nu is Joost. Het lijkt me maar een debiel gezicht als je de wielen in camber gaat zetten...

Webmol
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 19:18
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Camberkit

Bericht door Webmol » ma apr 02, 2012 14:38

Er is niets mis met de camber.
Maar omdat heel de auto aangepakt wordt lijkt het me wel heel gaaf
om ook de camber te veranderen. Het wordt wel een echte show auto.
Ben benaderd door Stance nation en ze zijn ook nieuwsgierig.

Daarom dus mijn vraag. En gezien ik daar weinig verstand van heb, zou ik
graag horen wat ik moet bestellen en waar...

Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 561
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Camberkit

Bericht door Syste » ma apr 02, 2012 15:52

Ook zijn er bepaalde cambershims in de handel die je op je astap monteert en alleen het wiel dus iets meer camber geven ipv de hele schokbreker..
Misschien beter om deze vraag eens op het vwforum te plaatsen. hier zijn wat meer mensen bekend met camber aanpassingen..
Succes met het bouwen van een hele dikke bus.!
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Camberkit

Bericht door heemskerk » ma apr 02, 2012 16:11

Webmol schreef:Er is niets mis met de camber.
Maar omdat heel de auto aangepakt wordt lijkt het me wel heel gaaf
om ook de camber te veranderen. Het wordt wel een echte show auto.
Ben benaderd door Stance nation en ze zijn ook nieuwsgierig.

Daarom dus mijn vraag. En gezien ik daar weinig verstand van heb, zou ik
graag horen wat ik moet bestellen en waar...

Nogmaals: http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false; !!!!

Webmol
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 19:18
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Camberkit

Bericht door Webmol » ma apr 02, 2012 16:25

Wat houdt "toe" in? En weet Heemskerk ook of dat past op een T5 GP uit 2011?

Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 209
Lid geworden op: do jun 21, 2007 20:05
Locatie: Best

Re: Camberkit

Bericht door rene930 » di apr 03, 2012 22:06

Nu heb je me wel heel erg nieuwsgierig gemaakt.
Heb je een topic over je bus of gaat die er komen ?
Heb even door de site van stance nation gebladerd maar daar staat leuk spul tussen zeg :ie

http://biesheuvel.nl/store/product/3587 ... laten_20mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er onder de kap nog dik uit ook.
Dit gaat wel erg ver als het alleen voor de looks is maar het maakt de auto wel echt af en het oogt super dik.
T4 2.5 TDI verkocht
T5,5 2.0 TDI JD custom
Zafira B 2.0T
Corrado 20VT GT2871R @ 1,9 bar

Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 209
Lid geworden op: do jun 21, 2007 20:05
Locatie: Best

Re: Camberkit

Bericht door rene930 » di apr 03, 2012 22:27

Nu weet ik het weer, heb je topic al gezien, mooie bus inderdaad :toppie
T4 2.5 TDI verkocht
T5,5 2.0 TDI JD custom
Zafira B 2.0T
Corrado 20VT GT2871R @ 1,9 bar

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Camberkit

Bericht door vaniac » wo apr 04, 2012 6:58

Webmol schreef:Wat houdt "toe" in? En weet Heemskerk ook of dat past op een T5 GP uit 2011?
"toe in" is de Engelse benaming voor "toespoor". Dit is de mate waarin de voorwielen met de voorzijde naar elkaar toe staan in vergelijking tot de achterzijde. Toespoor vergroot de rechtuit stabiliteit. Bij de T5 is het toespoor slechts minimaal. Ga je dit veranderen, neemt de slijtage van de voorbanden toe.
Wat camber betreft: de T5 is extreem gevoelig voor het veranderen van het camber. Meer camber leidt tot extra slijtage aan de banden, wiellagers en waarschijnlijk ook de aandrijfassen.

Webmol
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 19:18
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Camberkit

Bericht door Webmol » wo apr 04, 2012 14:14

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ben me bewust van het feit dat veranderen van camber zal leiden tot verhoogde slijtage van banden.
Nu moet ik aangeven dat ik dat er graag voor over heb. Het is wel zo dat de camber verandering vooral van toepassing is op de achterste wielen. Dit in combinatie met de reeds aanwezige Accuair airridekit moet dat wel onwijs gaaf ogen.

@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?

@ Rene, bij bijvoorbeeld de 20mm platen....wat houdt dat precies in voor de stand van de wielen? En moet ik nog specifieke dingen opmeten alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan?

allen
Berichten: 43
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 11:12

Re: Camberkit

Bericht door allen » wo apr 04, 2012 14:42

http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false;

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Camberkit

Bericht door vaniac » wo apr 04, 2012 20:38

[quote="Webmol"]Bedankt voor de antwoorden.

@ Vaniac, kun je misschien iets meer uitleggen over "waarom" de T5 GP extreem gevoelig is voor verandering van camber en wat dat dan precies inhoudt?

De T5 heeft Mc Pherson veerpoten bij de voorwielophanging met een vast camber (wielvlucht). Het camber is constructief bepaald door de geometrie van de veerpoten. Bij het in- en uitveren verandert de wielvlucht t.o.v. het wegdek, zowel in positieve als in negatieve zin. Verder heeft het insturen van de wielen nog effect op de wielvlucht. Ook optrekken en afremmen hebben hun invloed op de wielgeometrie. Door uitgebreide proeven wordt de meest ideale wielgeometrie vastgelegd om een betrouwbaar en veilig weggedrag onder uiteenlopende rij-omstandigheden te kunnen garanderen. Ga je dus het caster wijzigen, zonder de overige aspecten zoals, caster en toe-in en toe-out aan te passen, kan er onvoorspelbaar en onveilig weggedrag ontstaan, zeker in combinatie met bredere banden. Het is bekend dat de T5 de neiging heeft om naar rechts te trekken bij bolle wegdekken en spoorvorming, ondanks dat de wielophanging perfect is uitgelijnd. De T4 had dit probleem niet en dat was het resultaat van een complexere wielophanging met dubbele draagarmen en een betere geometrie.
Waarschijnlijk was dat te duur en hebben ze het bij de T5 wegbezuinigd.

Plaats reactie