Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

E.G.R.

vragen over de T5
Plaats reactie
Johnny H
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2010, 14:55

E.G.R.

Bericht door Johnny H »

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut van de e.g.r. is in wat er gebeurt als je hem afdopt ?
Is dit veel werk ?
zit er aan te denken om hem ook nog te chippen .
Misschien iemand in de buurt van emmen die mij evt. kan helpen ??
gr.Johnny
Laatst gewijzigd door Johnny H op 15 apr 2012, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: E.R.G.

Bericht door Pim 328 »

Als de auto een roetfilter af fabriek heeft dan zorgt de egr ervoor dat deze geregenereerd wordt. en kun je hem dus niet afsluiten want dan krijg je motorstoringen in het systeem.

Bij een auto zonder roetfilter plaatje ertussen en dan blijft die dicht.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: E.R.G.

Bericht door Pim 328 »

ps het is egr en niet erg
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Johnny H
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2010, 14:55

Re: E.R.G.

Bericht door Johnny H »

oke hahaha
ben niet zo op de hoogte van deze dingen .
maar bij mij zit er een roetfilter op dus dan lukt het niet ?
heb deze nml. al een keer nieuw erop gekregen schrok wel toen ie stuk was alle kracht weg.
Balen en niet goedkoop vandaar mijn vraag had gehoord dat hij weinig nut had en afgedopt kon,
maar ja toch bedankt
zwaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011, 12:29

Re: E.R.G.

Bericht door zwaan »

Johnny H schreef:oke hahaha
ben niet zo op de hoogte van deze dingen .
maar bij mij zit er een roetfilter op dus dan lukt het niet ?
heb deze nml. al een keer nieuw erop gekregen schrok wel toen ie stuk was alle kracht weg.
Balen en niet goedkoop vandaar mijn vraag had gehoord dat hij weinig nut had en afgedopt kon,
maar ja toch bedankt
Hee Johnny, ik heb de EGR sofware matig weg laten schrijven, i.c.m chiptunning, kan ie ook niet meer kapot gaan, alleen moet het roetfilter er dan wel onderuit.
Ik ben er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: E.G.R.

Bericht door robertTREBOR »

Ook EGR software matig laten dichtschrijven icm met chippen en roetfilter eronderuit.

rij met een 210 pk 6 bak korte uitvoering ruim 1 op 12 , of te wel ruim 1000 km op een tank

brandstof, 110/120 op de rijksweg en zeg 20 % stadsritten.

Dus die operatie verdient zichzelf zo terug.

Verbruik zonder roetfilter echt wel 15% zuiniger.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: E.G.R.

Bericht door Chrisvv »

Oke, egr weg schrijven. Maar hoe komt de wagen door de APK zonder egr en roetfilter? Ik wil dit straks ook gaan doen met de GP5 180 pk.

Gr. Chris
zwaan
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2011, 12:29

Re: E.G.R.

Bericht door zwaan »

robertTREBOR schreef:Ook EGR software matig laten dichtschrijven icm met chippen en roetfilter eronderuit.

rij met een 210 pk 6 bak korte uitvoering ruim 1 op 12 , of te wel ruim 1000 km op een tank

brandstof, 110/120 op de rijksweg en zeg 20 % stadsritten.

Dus die operatie verdient zichzelf zo terug.

Verbruik zonder roetfilter echt wel 15% zuiniger.
Ben het met je eens, die van mij haalt dan wel geen 1 op 12 ivm automaat, maar is wel zuiniger geworden en van 130 pk naar 176 gegaan.
Het motortje loopt een stuk soepeler.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: E.G.R.

Bericht door Geert G »

Ho Ho Ho jongens,
Eerst moet je weten: Bouwjaar & Motorcode van deze T5.
Kat er onder uit, die vlieger gaat niet meteen op............ zeker niet bij jonge T5's
Je moet weten of dit een af fabriek Diesel Praktikel Filter (DPF) is of een retrofit Kat.
Dit staat geregistreed in het RDW kenteken register. https://ovi.rdw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapblad verbruik & milieu Staat er bij Milieuclassificatie een R is het een af fabriek DPF filter.

DPF Roetfilter......? Dan zit deze verweven in het motormangment systeem.
De ECU regelt het regeneren van de het Diesel Praktikel Filter (de af fabriek kat)
Dat is juist nu ook het probleem.........ECU spuit een extra dot diesel in om de roetdeeltjes te verbranden in de Kat.
Betekent dat de turbo op dat moment ook gruwelijk op z'n donder krijgt, door de extra hitte.
Het is gewoonweg een storingsgevoelig (sht :bonk ) systeem.
Turbo's die overlijden, sensors die gaan kapot door vervuiling, ECU blijft aan het regeneren, Kat's die kapot gaan. Gewoon........ Bogt....... rommel.

Er is wel een mogelijkheid om het DPF filter eruit te halen. Maar dat kan alleen een goede Tuner, zoals Jos_Br van JBautoservice in Dieverbrug.
http://www.jbautoservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Software & uitlaat systeem moet compleet aangepast worden.
Milltek U.K. levert hiervoor Cat-Back systemen, verkrijgbaar bij JB-Autoservice of Fine Line Imports Almere
EPS in Hoogezand levert ook maatwerk oplossingen.

Heb je gewoon een Retrofit Roetkat uit de Nederlandse Subsidie regeling....... (Deze regeling is zowiezo een groot fiasco)
Niks, aan de hand, gewoon weghalen & katvervanger eronder, klaar......
APK meet alleen de Roetuitstoot en verder niks. Roeruitstoot onder de 3,1? Alles OK. Goedgekeurd.
Deze waarde is zonder Kat veééél lager als met kat, omdat de turbo zonder Kat, minder weerstand heeft.
Deze spoelt nu eerder op, door de verminderde weerstand & perst daardoor meer lucht in de cilinders.

Zie Topic: viewtopic.php?f=13&t=34610&p=236206&hilit=EPS#p236206" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: E.G.R.

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ik kan de opmerkingen van robert wel zon beetje onderschrijven.
Met 4000km heb ik mijn 174 pk laten chippen en alle vorm van kat en egr weggehaald.
Het gemiddelde gemeten verbruik is wel zon ongeveer een op 12 niet op de bc maar met de hand.
In de winter door de waterverwarmer wat meer 1 op 10 a 11
In de zomer 1 op 12a13.
Langere ritten met de caravan altijd 1 op9,5 a10 95 gps km.
De roetmetingen hebben nog nooit een probleem opgeleverd.
Inmiddels 175000km . Ga deze week mijn eerste setje nieuwe remschijven monteren.

Succes allemaal.
Plaats reactie