Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

Je hebt 1 probleem met je T5 ,en daarom is het "inferieure vw shit"?
Vind ik een beetje een kortzinnige reactie...
Ik heb met mijn T5 sinds vorig jaar nu een 50000km gereden,en de enige kost die ik er aan gehad heb was een nieuwe aandrijfas rechts.
En ik gebruik mijn T5 zwaar...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
je hebt wel "leergeld" betaald met die automaat, of niet?

Ik kan me voorstellen dat Olaf wat teleurgesteld is over zijn auto.
Maar ach, het komt wel goed hem kennende.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
je hebt wel "leergeld" betaald met die automaat, of niet?

Ik kan me voorstellen dat Olaf wat teleurgesteld is over zijn auto.
Maar ach, het komt wel goed hem kennende.
Nee hoor , automaat heeft mij niks gekost , ik heb hem verkocht voor er kosten aan kwamen , en de koper rijd er nu nog mee rond (hij trekt er geen aanhangers mee).
Ik wist voor ik de automaat kocht dat VW geen automaatbakken kan maken , maar ik had wat hoop dat de Tiptronic beter zou zijn dan de automaat van de T4 , niet dus.
Mijn handgeschakelde bak nu rijd ik naar alle tevredenheid.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door ktmkrik »

jacobsentertainment476 schreef:Ik zit al dagen te brainstormen, ik heb dus een "NRV/check valve/terugslagklep" geplaatst tussen tandempomp en filter, dan blijft het wel staan. Alleen nu niet, dus elke keer voor het starten even een paar keer de auto op contact zetten en de slang vullen zeg maar. Ik vraag mij daarom ook af of de opvoerpomp moet blijven lopen ??
Op EBAY koop je al een tandempomp voor ongeveer 180,- en bij de autohandel voor 360,- en bij de juwelier voor 440,- ik denk dat ik dus uitkom bij de autohandel.......
mocht het niet het probleem zijn dan laat ik em op de plank liggen, tot de gelegenheid zich wel voordoet.
Ik denk niet dat het de verstuivers zijn dan had ik wel andere symptomen gehad, en de brandstofpomp zelf net zo. En bij de T5 moet je al zo uitkijken dat je tijdens montage/demontage niet iets sloopt, want alles is fragiel en kunststof net iets te hard etc. pffffffffffffffff ik krijg steeds meer een hekel aan die inferieure vw shit.
Ik kijk ook veel op het engelse forum brick-yard en daar hebben ze ook al zoveel modificatie's/reparatie's. Zoals de T4 wordt het em niet meer.

Eerst maar ff de dure kerst dagen weer eens door, ik moet ook al een nieuwe bovenfrees kopen, dus de tandempomp wacht maar ff.
Is er niet ergens een lekkage in de brandstof leiding?
Bij de aansluiting op het brandstoffilter bijvoorbeeld, is ook zo'n aansluiting die een luchtlekkage kan veroorzaken.
Als je er al zo lang mee bezig bent ga je vaak te moeilijk denken wat ook een klein simpel iets kan zijn.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Pascal-141 schreef:Je hebt 1 probleem met je T5 ,en daarom is het "inferieure vw shit"?
Vind ik een beetje een kortzinnige reactie...
Ik heb met mijn T5 sinds vorig jaar nu een 50000km gereden,en de enige kost die ik er aan gehad heb was een nieuwe aandrijfas rechts.
En ik gebruik mijn T5 zwaar...
Hey Pascal, Ik wil de T4 niet de hemel in prijzen of de T5 de grond in, maar de onderdelen van deze auto waren toch wel van een stuk betere kwaliteit dan de onderdelen van de T5. Het kunststof van de T4 was nog een beetje flexibel waar de T5 een hardere soort kunststof heeft. Ondertussen al de bumper naar de klote, zekering deksel onder de accu, sensor klipje van de schuifdeur, achterbank verstelling, tafeltje en klepje defect. ( dit waren de defecte onderdelen in kunststof ) Dan hebben we nog de mechanische onderdelen, bij mijn auto is ondertussen al een keer de waterpomp vervangen, hoe lang nog met deze. Nu zit ik met het starten van de auto te pielen en inderdaad Peter ik ga net zolang door tot het in orde is haha. De elektrische schuifdeur kabel is mij gebroken, geen druppel olie of vet wordt er ook maar gebruikt in dit kabel systeem. De koplampen waren ingebrand. De schakelaars van de elektrische ramen die corroderen. De hendel van de motorkap die breekt. en zo kan ik door gaan natuurlijk, maar wat ik eigenlijk zeggen wil is dat hier en daar net even die finishing touch/puntjes op de i mist. Ik koop een VW om de "Deutsche Gründlichkeit" Maar ik krijg persoonlijk het idee dat dit weg bezuinigd is. En dat vindt ik erg jammer, het is voor mijn gevoel niet meer de VW zoals het altijd was.
Mooi voorbeeld is eigenlijk wel de snel defect rakende tandempomp, of de airco koppeling, de steek assen van de aandrijflijn en hier en daar de nokkenas die snel slijt. Dit zijn in mijn ogen allemaal net even die dingen die je niet verwacht bij VW binnen 100000/150000 Km. Aan de andere kant zal er wellicht gedacht worden aan de handel in de aftermarkt........

Voor de rest als de auto loopt dan is het een heerlijke auto hoor, en ik ben ook nog zeker wel trots op m'n bussie. Ik had gewoon meer degelijkheid verwacht voor de prijs van de T5.
:driveT5 :T54LIFE
ktmkrik schreef:Is er niet ergens een lekkage in de brandstof leiding?
Bij de aansluiting op het brandstoffilter bijvoorbeeld, is ook zo'n aansluiting die een luchtlekkage kan veroorzaken.
Als je er al zo lang mee bezig bent ga je vaak te moeilijk denken wat ook een klein simpel iets kan zijn.
Hier zit ik onderhand ook langzaam een beetje aan te denken, dat er ergens een lekke leiding is, alleen dan zou ik toch ook ergens diesel moeten kunnen vinden lijkt mij.
Op het blok is alles droog, en verder ruik ik ook niets. Vandaag ga ik even weer verder knoeien, en ik houd jullie op de hoogte

:T44EVER :T54LIFE
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Multivan Generation »

dichten de verstuivers nog goed af?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Mhhh goeie Peter,

Maar als die zeg maar eindelijk diesel op de kop krijgt dan is het starten en lopen en geen gedoe. Ook merk ik verder niets van diesel in de olie, wel heb ik een hoog olie verbruik ( twee eetlepels op 500km m'n sensor mekkert al bij één lepel onder niveau ) En het lijkt mij dat de diesel druk hoger is dan de olie druk in de motor. Ook tijdens het rijden heb ik normale uitstoot van gassen, ook bij het optrekken (weinig rook) Dus al met al verdenk ik niet de verstuivers.

Vandaag nog even wezen pielen onder de kap, maar eigenlijk zie je ook niet veel zonder de boel los te halen. Ja of je komt er heel moeilijk bij haha.
Eerdaags maar even de passat weer op kenteken zetten dan zal ik de T5 eens geheel uit elkaar halen aan de voorkant. Dit wordt met toch een te lang verheel op deze manier grrrrrr.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

Tja... De bekende aandrijfas heb ik ook gehad, maar van al de rest :nog geen problemen mee gehad,geen ingebrande koplampspiegels,geen olieverbruik...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door WouterW »

WouterW schreef:
jacobsentertainment476 schreef:Ik heb dus het vermoeden dat mijn tandem pomp om zeep is, mijn symptomen zijn voornamelijk slecht starten. Hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt voordat hij start.
kan dit niet een typisch gevalletje ingeslagen en dus leeglopende pompverstuivers zijn ?
jacobsentertainment476 schreef:Ook tijdens het rijden heb ik normale uitstoot van gassen, ook bij het optrekken (weinig rook) Dus al met al verdenk ik niet de verstuivers.
Multivan Generation schreef:dichten de verstuivers nog goed af?
jacobsentertainment476 schreef:Mhhh goeie Peter,
Maar als die zeg maar eindelijk diesel op de kop krijgt dan is het starten en lopen en geen gedoe. Ook merk ik verder niets van diesel in de olie, wel heb ik een hoog olie verbruik
Zoals ik al eerder meldde, van de 2.5 pompverstuiverserie wilen de pompverstuivers in de kop slaan, met nadruppelen cq. leeglopen alsgevolg, Wanneer de pompverstuivers eenmaal weer diesel aangevoerd krijgen functioneren ze ook weer als vanouds. Dus geen extra olieverbruik of diesel in de motorolie. Slecht aanslaan van een AXD of AXE...9 v/d 10 keer de pompverstuivers. de kop is alu, de pompverstuiverkop van staal. Aluminium wordt op termijn gecomprimeerd waardoor de verstuivers niet meer 100% afdichten. Zijn revisiesets voor (vulringen) deze nemen de oorzaak niet weg maar voor een bepaalde tijd wel de gevolgen (lees dieselpissen van de 5 PD's) Zoals MV Peter vaak zegt: doe er je voordeel mee :knipoog
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hoi Wouter,

Dank je voor je info, het maakt eigenlijk ook weinig uit of ik het allemaal zelf uitzoek of door de dealer laat zoeken, de verbruikte materialen zal uiteindelijk het zelfde zijn heb ik het gevoel. Ik zal een nieuwe verstuivers bestellen, ik heb al meerdere keren voor een redelijk bedrag nieuwe gezien op ons mooie EBAY.

Nooit geschoten altijd mis :T44EVER :T54LIFE
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie