Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180PK DSG als trekpaard??

vragen over de T5
Plaats reactie
Harry 341
Berichten: 9960
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

180PK DSG als trekpaard??

Bericht door Harry 341 » wo mei 23, 2012 20:40

Schoonzoon wil een T5 180PK DSG aanschaffen..maar het ding moet wel werken...
Dikke caravan er regelmatig achter...en als die niet op de trekhaak hangt is er wel de paardentrailer...iemand ervaring??
En kan de DSG bak tegen hard werken??
En nog een vraag..kunnen de automaten van de T5 wél tegen hard werken??
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door vaniac » do mei 24, 2012 21:07

Zo volgens alles zouden de DSG-7 bakken constructief een koppel van 600 Nm aankunnen. Dat is 50 % reserve op het motorkoppel van 400 NM....................

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9625
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door Pascal-141 » do mei 24, 2012 21:50

Harry 341 schreef:Schoonzoon wil een T5 180PK DSG aanschaffen..maar het ding moet wel werken...
Dikke caravan er regelmatig achter...en als die niet op de trekhaak hangt is er wel de paardentrailer...iemand ervaring??
En kan de DSG bak tegen hard werken??
En nog een vraag..kunnen de automaten van de T5 wél tegen hard werken??
grtz.Harry
Harry , het is al lang bekend dat VW géén automaten kan maken die het lang genoeg uithouden onder belasting...
Dat was bij de T4 al zo , en dat is bij de T5 ook nog zo (ik spreek nu over de automaat/tiptronic , niet over de DSG want daar heb ik geen ervaring mee) . Ik heb vorig jaar mijn T5 tiptronic verkocht omdat de automaatproblemen de kop opstaken. Ik heb me een zelfde T5 gekocht mat handbak , nu gaat het perfect om mijn zware aanhangers te trekken.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: za mei 19, 2007 15:32
Locatie: T HARDE

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door fjpalm » zo mei 27, 2012 20:02

Als je gewoon rijdt met zware vrachten.
Moet dat gewoon goed gaan.
Die van mij stopte er mee bij 240.000 ongeveer.
Moet nog wel wat van staan op het forum.
Had meestal rond de 4 ton achter hangen.

Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 14, 2012 23:23

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door Race Eend » di mei 29, 2012 16:44

Een DSG7 moet dit prima aankunnen, ze worden ook in de RS3 gebruikt, die lomp veel koppel draaien als ze getuned zijn 600+Nm en dan blijft het gewoon heel (ook op circuit en bij gebruik Launch control).

Met 400Nm krijg je die niet kapot.

Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3056
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:08
Locatie: Zeijen

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door harry t5 191 » di mei 29, 2012 16:51

fjpalm schreef:Als je gewoon rijdt met zware vrachten.
Moet dat gewoon goed gaan.
Die van mij stopte er mee bij 240.000 ongeveer.
Moet nog wel wat van staan op het forum.
Had meestal rond de 4 ton achter hangen.
Maar de vraag was of een DSG bak problemen gaf!
Volgens mij had jij Geen DSG toch? :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door vaniac » di mei 29, 2012 20:21

Op het Duitse T5_Board zijn er inmiddels veel Multivans met DSG in omloop, waarvan de meeste met 132 kW BiTDI motor en ook nog de nodige met 4-motion. Deze worden vaak gebruikt voor het trekken van caravans, paardentrailers etc. Er zijn er ook 4-motions bij met Seikel onderstel (verhoogd voor ruw terrein). Tot nog toe zijn er geen typische problemen of mankementen.
Ik neem dus aan dat de DSG-7 tegen een stootje kan. De DSG is ontworpen door VW en wordt ook door VW zelf gebouwd, dit in tegenstelling tot de automaat in de T5.1 die ingekocht werd in Japan.

Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: za mei 19, 2007 15:32
Locatie: T HARDE

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door fjpalm » di mei 29, 2012 22:43

harry t5 191 schreef:
fjpalm schreef:Als je gewoon rijdt met zware vrachten.
Moet dat gewoon goed gaan.
Die van mij stopte er mee bij 240.000 ongeveer.
Moet nog wel wat van staan op het forum.
Had meestal rond de 4 ton achter hangen.
Maar de vraag was of een DSG bak problemen gaf!
Volgens mij had jij Geen DSG toch? :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie

nee ik had geen dsg bak.
maar bij normaal rijgedrag kwa optrekken met vracht en warm rijden als hij nog koud is gaat hij veel langer mee.
ken er bij ons in de buurt die de derde bak onder haden zitten binnen de 100.000 km.

Harry 341
Berichten: 9960
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: 180PK DSG als trekpaard??

Bericht door Harry 341 » wo mei 30, 2012 9:23

Allemaal bedankt voor de input....gaat toch een automaat worden...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Plaats reactie