Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag over de nieuwe t5 180 pk

vragen over de T5
Plaats reactie
r.van.elen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2012, 21:04

vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door r.van.elen »

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit form.
Ik rij al 4 jaar een t5 173 pk, ik heb begin 2012 een nieuwe transporter gekocht met 180 pk.
Al in het begin heb ik aangegeven dat ik te kort kom bij de dealer.
De auto is nagekeken en geeft geen fout melding.
Hij is op een test bank geweest en deze gaf aan dat er 38pk en 130nm te kort komt.
verder is hij nog bij garantex geweest en nu op een andere bank nu kloppen de pk en nm wel, hoe kan dit? Twee testen op twee banken met verschillende metingen.
Ze praten allemaal over beleving, maar als ik met aanhanger vol gas moet rijden om vooruit te komen noem ik geen beleving.
Met 180pk en 400nm moet dit toch geen probleem zijn.
Verder is het brandstof verbruik hoog 1 op 7,5 en de top komt niet verder dan 165 km/uur.
Heeft er iemand ook dit probleem.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door vaniac »

Op het Duitse T5-Board staat er een zeer uitgebreide thread over dit onderwerp:
http://www.t5-board.de/board/threads/48 ... t+leistung" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder schijnt er een software-update voor de motor in omloop te zijn die ook vermogensverlies oplevert:
http://www.t5-board.de/board/threads/66 ... ffen-Liste" onclick="window.open(this.href);return false;!
Marcel H
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2011, 23:05

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door Marcel H »

Hallo,

Hoor je toevallig af en toe een rare brom onder je dashboard?
Ik had noodloop gehad en bij GOED (bij gewoon uitlezen vind je het niet) uitlezen bij de dealer bleek er een klep te blijven hangen wat de brom veroorzaakte,
Voor mijn gevoel had mijn bus na het vervangen meer vermogen.
Was bij ongeveer 55000 km.

Marcel.
Laatst gewijzigd door Marcel H op 30 mei 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door Gerrit354 »

Marcel H schreef:Was bij ongeveer 550000 km.
Zo, jij rijdt flink door. :klappen
Marcel H
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2011, 23:05

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door Marcel H »

Gerrit354 schreef:
Marcel H schreef:Was bij ongeveer 550000 km.
Zo, jij rijdt flink door. :klappen
:bonk
r.van.elen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2012, 21:04

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door r.van.elen »

mijn probleem is dat als er een aanhanger achter hangt ik vol gas moet rijden op vooruit te komen en dit is vooral vanaf de 4e versnelling.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door mettesboy »

dat is niet normaal hoor.

vorig weekend nog een 600-700kg in de bus en ongeveer 1300kg eraan gehangen en......
eigenlijk zo goed als niet gemerkt dat er iets aan de bus bolde achteraan.
Maar ik rijd zowiezo al vrij rustig. Een spurtje naar 100 zal idd wel wat verschil geven maar dat is buiten de kwestie.
Wat mij vaak verbaast is dat de schakelindicator zelfs met bv 1000kg achter de bus bij 70km/u nog steeds vraagt om naar 6e te schakelen. (dan rijd je met 1000kg aanhanggewicht met 1100-1200rpm rond, en zelfs dan reageert ie nog voldoende op't gas)
Ik dacht altijd dat de schakelindicator richting 1500rpm zou sturen (max koppel) maar daar ben ik dus verkeerd in.

3e en 4e versnelling zijn toch hemels met een aanhanger? in die regio merk je vaak niet dat je een aanhanger bij hebt
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
r.van.elen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2012, 21:04

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door r.van.elen »

mettesboy schreef:dat is niet normaal hoor.

vorig weekend nog een 600-700kg in de bus en ongeveer 1300kg eraan gehangen en......
eigenlijk zo goed als niet gemerkt dat er iets aan de bus bolde achteraan.
Maar ik rijd zowiezo al vrij rustig. Een spurtje naar 100 zal idd wel wat verschil geven maar dat is buiten de kwestie.
Wat mij vaak verbaast is dat de schakelindicator zelfs met bv 1000kg achter de bus bij 70km/u nog steeds vraagt om naar 6e te schakelen. (dan rijd je met 1000kg aanhanggewicht met 1100-1200rpm rond, en zelfs dan reageert ie nog voldoende op't gas)
Ik dacht altijd dat de schakelindicator richting 1500rpm zou sturen (max koppel) maar daar ben ik dus verkeerd in.

3e en 4e versnelling zijn toch hemels met een aanhanger? in die regio merk je vaak niet dat je een aanhanger bij hebt
bedankt voor de reactie, als er bij mij een aanhanger van 900 kg leeg achter hangt dan gaat het tot de 3e versnelling redelijk maar bij de 4e is het net dat het vermogen weg valt.
hopelijk kom ik eruit met de dealer na bijna 5 maanden.
r.van.elen
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2012, 21:04

Re: vraag over de nieuwe t5 180 pk

Bericht door r.van.elen »

vaniac schreef:Op het Duitse T5-Board staat er een zeer uitgebreide thread over dit onderwerp:
http://www.t5-board.de/board/threads/48 ... t+leistung" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder schijnt er een software-update voor de motor in omloop te zijn die ook vermogensverlies oplevert:
http://www.t5-board.de/board/threads/66 ... ffen-Liste" onclick="window.open(this.href);return false;!


thanks ik ga kijken.
Plaats reactie