Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsen rek...waar aan of op de auto

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

Zoek al geruime tijd naar fietsen rek..heb trekhaakrekken van Thule en westfalia opklapbaar geprobeerd maar ondanks het wegklappen kan de klep niet geheel worden geopend...wat ik wil is dat ik gewoon onderweg mijn klep kan openen..
Op dak vind ik geen optie vanwege de hoogte, windvang en stabiliteit..
Op de achterklep is het niet openblijven van de klep een probleem en tevens bij vele modellen de stevighied van het rek en de beschadigingen op de klep zelf...Zwaardere gasveren is een optie alleen bij het verwijderen van het rek gaat de klep bijna niet dicht..Haha,....Heb een orgineel T5 colifornia rek gezien..Heel zwaar duur en de fietsen steken een beetje boven de bus uit vanwege het boven de achterlichten blijven van de fietsen..Wel veilig natuurlijk..en in mijn optiek heel stevig..
Wie o wie wie kan mij adviseren...
Bij voorbaat dank Erik :zwaai
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door GertjanvD »

Sinds kort heb ik een Uebler P22 drager voor twee fietsen. Zeer simpele montage op de trekhaak. Groot voordeel: geheel kantelbaar (ook met fietsen) zodat de klep nog open kan. Zeer degelijke en toch lichte constructie. Bomvaste plaatsing op de trekhaak. Ook verkrijgbaar als P32 voor drie fietsen. Bovendien zijn de dragers sterk genoeg voor electro bikes. Ik heb de drager vlakbij ons gekocht in Halle (Achterhoek) met korting. Dezelfde dragers worden ook aangeboden via het VW Campercentrum in Amersfoort. Voor alle duidelijkheid: geen binding met leverancier of producent. M vr gr Gertjan
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door JanP »

Origineel Westfalia / Caravelle fietsenrek (type "Logo", bestelnummer 7H0 071 104) werkt prima, maar is wel prijzig.
Gemaakt voor 4 fietsen, max. 60 kg.
Met de zwaardere gasveren blijft de klep open staan. (ik denk zelfs dat er ook wel één fiets op kan blijven).
Zonder fietsenrek is de klep nog prima dicht te doen.
(de "treklus" aan de binnenkant van de achterklep heeft het wel zwaar, omdat het begin van de sluitbeweging het zwaarst gaat. Ik ben zelf lang genoeg om de rand van de klep te pakken).
Het rek verhoogt de auto wel een klein beetje, maar ik kan nog steeds in parkeergarages waar 2m hoogte staat aangegeven.
Het hoogste punt van het rek is bij mij ca. 1.97 (bus op standaard banden en onderstel).

Nadelen:
- Het fietsenrek hindert het zicht van de binnenspiegel enigzins. Op de snelweg niet zo heel erg, maar in de stad is een "lege" achterruit prettig, bijv. i.v.m. fietsers en afslaan naar rechts. (geldt ook voor achteruitrijden/camera)
- Waarschijnlijk verbruikt het iets meer brandstof. (ik kan dat zelf niet bevestigen c.q. aantonen. Mijn verbruik is niet "constant" genoeg).
- Je moet de fietsen erg hoog optillen, en de "verste" fietsen ook ver weg neerzetten. (als je snel last hebt van je rug zou ik het niet doen).
- Als je het rek er altijd op laat staan kun je de achterruit niet gemakkelijk schoonmaken (de ruitenwisser en sproeier werken wel gewoon).
- Is alleen geschikt voor klep (niet bij deuren), en kan niet als je een achter spoiler hebt.

Voordelen:
- Je kunt de trekhaak blijven gebruiken (voor caravan, boot, etc.)
- Geen gedoe met stekkers, nummerplaat etc. omdat je nummerplaat en verlichting zichtbaar blijven.
- Eenvoudig en snel te plaatsen of te verwijderen
Bijlagen
achteraanzicht
achteraanzicht
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door Chiel »

Ik heb en gebruik beide (niet te gelijk natuurlijk).
De Uebler P22 is in jouw geval het meest ideaal.
Vind zelf het grote nadeel van de klep drager op vakantie dat de fietsen een flink stuk boven de auto uitsteken.
Je kan dan geen 2m tolpoortjes of parkeer garages meer nemen en de 1.90m stand parkeerplaatsen niet meer op.
Bij de T4 zat de fietsen drager lager op de klep, bij de T5 zitten de achter lichten hoger en dus de fietsen drager op de klep ook.
Chiel 1040
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

dus mannen met met de P22 kan de klep gewoon open..Als ik zo kijk zijn de verschillen met de Westfalia en de Thule klein of minimaal? kan de klep echt open met opgeklapt rek? Bij beide andere rekken is dat niet mogelijk..
Met 2 fietsen erop te kantelen? Ook met 3 fietsen de P32?
De nadelen van de achterklep rekken zijn groot..
Bij voorbaat dank Erik :gekte
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door GertjanvD »

Uit eigen ervaring weet ik dat de klep met gekantelde P22 gewoon open kan. Drager moet wel goed recht achterop zitten. P32 weet ik niet zeker. Neem eventueel contact op met de NL importeur; rijdt zelf ook met een T5 en een P22 achterop. Het enige nadeel tov andere Uebler dragers is dat je de P22 niet zo klein kan opklappen als je hem niet gebruikt. Maar desondanks is het nog steeds een compacte drager. Kijk ook even op hun website, staat volgens mij een demo filmpje op.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

Hij is besteld ben nieuwsgierig..De P22...Via mijn dealer Jullius Blokker..
Nog even de westfalia trekhaak gecontroleerd maar dat kon..
happy..
bedankt voor jullie info.. :jumpklap
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

Nou heb ik vanmiddag het rek opgehaald op de kogel geplaatst klep is 1,5 cm te lang?
kan al niet over de aansluiting heen en langs het opgeklapte rek scheelt het 3 cm...
Hou kan dit nu weer..heb een vaste kogel van westfalia...Nog nagevraagd bij de dealer in De Lutte..
Gaat hem niet worden dus..
Kan moeilijk een stuk van mijn klep afzagen of van de trekhaak kogel.
Wat een gezeur...
Had al ongeveer 10 rekken geprobeerd met hetzelfde probleem..
Is hier een oplossing voor?
Bij voorbaat dank Erik
Frans V
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010, 09:16

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door Frans V »

Kom mijn Thule rek maar passen ik woon in schagerbrug.
met mijn california geen probleem.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door GertjanvD »

Het verschil zal (denk ik) in het merk trekhaak zitten. Geen idee welk merk ik heb, maar mijn trekhaak is door de garage gemonteerd en niet af fabriek geleverd. Zoals eerder gemeld werkt het prima met de P22 van Uebler. Succes met het zoeken van een oplossing.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

Thule rek raakte de klep helemaal ondanks het kantel mechanisme..
Misschien heb je weer een ander model?
Frans V
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2010, 09:16

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door Frans V »

Stopboutje van thule in het andere gat monteren en klep kan wel open!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door ktmkrik »

Zelf heb ik een Spinder Eagle en daar kan de klep ook niet van open maar heb al wel gezien dat met een paar kleine aanpassingen de klep wel open kan in zijn geheel.
Zal het een keer aanpassen en dan een foto er van plaatsen.

Gr Edwin
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door erik 924 »

Heb gisteren de kogel even fijn geslepen....wat alluminium gevijld van het kantelsysteen..Komt nu verder ...En 2 zware gazelle fietsen erop en wat denk je het gaat precies...Met 2 MTB gaat het niet...Een gazelle en een MTB gaat nog net..2 racefietsen gaat gewoon niet..Stap ik erbij met mijn 110 kg en dan lukt het wel..
Problemen worden uitdagingen..Haha..
Bedank voor jullie inbreng... :jumpklap
bert.lunshof
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2012, 18:32

Re: Fietsen rek...waar aan of op de auto

Bericht door bert.lunshof »

Ik heb alle fietsdragers op de trekhaak al uitgeprobeerd, ook de Uebler maar mijn klep kon niet open. Hangt ws van de montage van de trekhaak af. Heb nu de Fiamma klepdrager gemonteerd, maar inderdaad de fiets steekt er ruim 30 cm bovenuit. Ik heb eens gekeken en zie wel mogelijkheden om vrij eenvoudig het fietsdraaggedeelte wat lager te zetten zodat mijn fiets binnen de daklijn blijft. De lichten blijven nog heel goed zichtbaar door de spaken, alleen moet ik wel een nummerbordje op het rek monteren, geen moeite want ik heb er al 1 liggen voor mijn aanhanger. Ik vraag mij alleen af op de schroefgaten soms verstevigt moeten worden in de aliminium buizen, dit is misschien niet zo sterk materiaal. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bert
Plaats reactie