Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

vragen over de T5
Plaats reactie
Lisboa

Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door Lisboa »

Ik merk dat de T5 af en toe eens hapert met starten. Ben gewend dat de T5 in 1 keer start dus vermoed dat de gloeikaarsen aan vervanging toe zijn. En als ik ze vervang dan alle 5 in een keer. Dit heb ik bij de T4 ook meegemaakt en na vervanging van de gloeikaarsen deed ie het weer perfect. Het vervangen bij de T4 ging vrij eenvoudig, bij de T5 lijkt het een stukje lastiger.
Dus vraag ik de mede wjw'rs om raad en advies.....hoor graag van jullie????


Mvg,

Luuk
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door emil »

eigenlijk is het heel simpel
ze zitten aan de voorkant van de motor
tussen het inlaat spruitstuk
alleen.......
het is nogal lastig bijkomen
als je weet waar ze zitten , precies het goede gereedschap hebt schijnt het zo te kunnen
ik heb bij die van geprobeert om het front in de "service " stand te zetten maar vond het te weinig ruimte
en aangezien ik geen airco heb was het makkelijker om het hele front te demonteren ,heb toen meteen
het gehele inlaat spruitstuk lost gehad en schoon gemaakt i.v.m dicht slibben , was trouwens best mooi schoon
sucses!!!!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door frank884 »

Lisboa schreef:Ik merk dat de T5 af en toe eens hapert met starten. Ben gewend dat de T5 in 1 keer start dus vermoed dat de gloeikaarsen aan vervanging toe zijn. En als ik ze vervang dan alle 5 in een keer. Dit heb ik bij de T4 ook meegemaakt en na vervanging van de gloeikaarsen deed ie het weer perfect. Het vervangen bij de T4 ging vrij eenvoudig, bij de T5 lijkt het een stukje lastiger.
Dus vraag ik de mede wjw'rs om raad en advies.....hoor graag van jullie????


Mvg,

Luuk
als die met dit weer hapert met starten dan ligt het zeker niet aan de gloeikaarsen!!!
het is meer dan 25 graden!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door heemskerk »

frank884 schreef:
Lisboa schreef:Ik merk dat de T5 af en toe eens hapert met starten. Ben gewend dat de T5 in 1 keer start dus vermoed dat de gloeikaarsen aan vervanging toe zijn. En als ik ze vervang dan alle 5 in een keer. Dit heb ik bij de T4 ook meegemaakt en na vervanging van de gloeikaarsen deed ie het weer perfect. Het vervangen bij de T4 ging vrij eenvoudig, bij de T5 lijkt het een stukje lastiger.
Dus vraag ik de mede wjw'rs om raad en advies.....hoor graag van jullie????


Mvg,

Luuk
als die met dit weer hapert met starten dan ligt het zeker niet aan de gloeikaarsen!!!
het is meer dan 25 graden!!!

Mogelijk meer voor de hand liggend: loszittende verstuivers. Heb je het startprobleem alleen 's morgens of na lange(re) tijd stilstaan en de rest van de dag vlot aanslaan na een startpoging. Mogelijk je vraagstelling wat scherper formuleren: gaat het starten - wanneer het probleem zich voordoet - moeilijk of het 'aanslaan' duurt langer?

Het zou jammer zijn wanneer je de gloeibougies gaat vervangen en het probleem ligt elders. Overigens kun je ze makkelijk even door laten meten zonder de boel los te halen als ik het goed heb.....

De loszittende verstuivers is een typische T5 kwaal en kwam bij de T4 niet voor? Daarom eerst even onderzoek doen lijkt mij.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door jacobsentertainment476 »

Dit is mij dus ook twee maal tot nu toe gebeurd, en dacht ook als eerste aan de gloei pitjes. Ik zal eens op onderzoek uitgaan onder de kap. Morgen eerst maar weer es naar huis voor twee weekjes :muur :muur
O ja en na het aanslaan loopt ie ff een beetje stroef zogezegd en na een dotje gas te hebben gegeven loopt ie prima.
Hoort dat er ook bij?

Groetjes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door heemskerk »

jacobsentertainment476 schreef:Dit is mij dus ook twee maal tot nu toe gebeurd, en dacht ook als eerste aan de gloei pitjes. Ik zal eens op onderzoek uitgaan onder de kap. Morgen eerst maar weer es naar huis voor twee weekjes :muur :muur
O ja en na het aanslaan loopt ie ff een beetje stroef zogezegd en na een dotje gas te hebben gegeven loopt ie prima.
Hoort dat er ook bij?

Groetjes
En al wat wijzer geworden?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door jacobsentertainment476 »

Nee nog niet veel wijzer dan dit topic, nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet heel erg mee bezig ben geweest hoor.
Wat mij wel opviel is dat hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt dat die aanslaat. mhhhh fijne stof om over na te denken.
Ben nu net weer offshore voor 2½ week dus zal vast wel ergens een moment zijn dat ik mij eens kan verdiepen.

Wat ik mij zat te bedenken bij los zittende verstuivers, zou de motor dan erg vies/smerig gaan worden om de verstuiver heen. dit zou een makkelijke visuele herkenning kunnen zijn voor het probleem.

tevens dacht ik ook nog aan de brandstof toevoer, gezien dat hoe langer de bus stil staat hoe langer het aanslaan duurt. Misschien dat de brandstof terug zakt in de aanvoer leiding. Dit zou ook weer kunnen komen door een lek in een retour/aanvoer slang (maar dan zou je ook diesel ergens moeten ruiken denk ik)

Ik denk maar gewoon hard op hoor, zeg het maar als ik het mis heb.

Groeten en iedereen een fijn weekend.
:driveT4 :driveT5 :T54LIFE :T44EVER :werkaanT4 :werkaanT4
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door ktmkrik »

jacobsentertainment476 schreef:Nee nog niet veel wijzer dan dit topic, nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet heel erg mee bezig ben geweest hoor.
Wat mij wel opviel is dat hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt dat die aanslaat. mhhhh fijne stof om over na te denken.
Ben nu net weer offshore voor 2½ week dus zal vast wel ergens een moment zijn dat ik mij eens kan verdiepen.

Wat ik mij zat te bedenken bij los zittende verstuivers, zou de motor dan erg vies/smerig gaan worden om de verstuiver heen. dit zou een makkelijke visuele herkenning kunnen zijn voor het probleem.

tevens dacht ik ook nog aan de brandstof toevoer, gezien dat hoe langer de bus stil staat hoe langer het aanslaan duurt. Misschien dat de brandstof terug zakt in de aanvoer leiding. Dit zou ook weer kunnen komen door een lek in een retour/aanvoer slang (maar dan zou je ook diesel ergens moeten ruiken denk ik)

Ik denk maar gewoon hard op hoor, zeg het maar als ik het mis heb.

Groeten en iedereen een fijn weekend.
:driveT4 :driveT5 :T54LIFE :T44EVER :werkaanT4 :werkaanT4
Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat er een kleine lekkage ergens in de brandstofleidingen zit, aanvoer/retour/brandstoffilter waardoor de opvoerpomp in de tank meer werk heeft om te vullen aangezien de brandstof dan terugloopt.
Misschien is dit een tip waar je iets mee kan?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door heemskerk »

[quote="jacobsentertainment476"]Nee nog niet veel wijzer dan dit topic, nou moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet heel erg mee bezig ben geweest hoor.
Wat mij wel opviel is dat hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt dat die aanslaat. mhhhh fijne stof om over na te denken.
Ben nu net weer offshore voor 2½ week dus zal vast wel ergens een moment zijn dat ik mij eens kan verdiepen.

Wat ik mij zat te bedenken bij los zittende verstuivers, zou de motor dan erg vies/smerig gaan worden om de verstuiver heen. dit zou een makkelijke visuele herkenning kunnen zijn voor het probleem.

tevens dacht ik ook nog aan de brandstof toevoer, gezien dat hoe langer de bus stil staat hoe langer het aanslaan duurt. Misschien dat de brandstof terug zakt in de aanvoer leiding. Dit zou ook weer kunnen komen door een lek in een retour/aanvoer slang (maar dan zou je ook diesel ergens moeten ruiken denk ik)

Ik denk maar gewoon hard op hoor, zeg het maar als ik het mis heb.



Ik heb het zelfde euvel (120.000km)maar wel in mindere mate, ook niet 'stroef lopen', vandaar mijn vraag. 30 Aug. een afspraak bij Jos om het euvel te duiden. Ik hou je op de hoogte
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door heemskerk »

Update: Ik heb het moeilijker aanslaan van mijn T5 opgelost. Uiteindelijk bleek de brandstofpomp de boosdoener. Voor de duidelijkheid; het is de tandempomp welke defect was en niet de opvoerpomp in de brandstoftank.

Doordat de brandstofpomp inwendig versleten was(121000km) (er zat ook een beetje motorolie in de pomp) liepen de toevoerleidingen naar de pompverstuivers enigszins leeg. Verder zijn alle leidingen gecontroleerd op lekkage; geen lekkages. Ook is er een check gedaan of de verstuivers nog wel goed vastzaten; perfect in orde. Het probleem lijkt hiermee te zijn opgelost, inmiddels twee weken verder en de bus slaat nu elke keer weer vlot aan, bij langer stilstaan.

Voor wie er zijn voordeel mee wil doen. :toppie
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Gloeikaarsen T5 zelf vervangen, maar hoe?

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ok dan, ben blij dat je probleem opgelost is.
Dit geeft voor mijn geval een tweede mogelijkheid om te controleren bah. En die diesel pompjes zijn volgens mij duurder dan een staafmixer :muur :bonk :muur

Ik heb trouwens vorige week voordat ik weg ging van huis voor de lol even de standkachel geprobeerd, die heb ik in totaal 45 minuten aangehad, het water was ongeveer op de helft van de bedrijfs temperatuur. En de auto starte ( na drie dagen stil te hebben gestaan) vrijwel direct. Ik zal het deze week nogmaals proberen. Het lijkt mij dat de motor warm beter start dan koud, en lsik dan zo ff 123 een conclusie mag trekken dan zou ik in mijn geval eerder denken aan de verstuivers. Maar goed ff alles controleren.

Maar ff terugkomend, ik wens dat je dan maar weer veel fijne kilometers mag gaan rijden :driveT5 :driveT4
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie