Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage schuifdak? en andere lekkages

vragen over de T5
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door matje86 »

langs het raam komt ook vuil mee, zo af en toe ff het deurpaneel er af halen en binnekant controleren op vervuiling, cq of de waterloopgaten niet verstopt :ie zijn
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

Jeroen T5 204 schreef:Hebben ze bijna allemaal. Alleen bij mij was het vaak nog erger omdat ik die deur niet gebruik.

Ik ga met mijn rolstoel aan de achterkant de bus in, dus het was 1 groot waterballet :alarm
Dat geloof ik graag want het water hoopt zich maar op terwijl het niet opvalt tot het echt vol staat lijkt me
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Jeroen T5 204 »

matje86 schreef:langs het raam komt ook vuil mee, zo af en toe ff het deurpaneel er af halen en binnekant controleren op vervuiling, cq of de waterloopgaten niet verstopt :ie zijn
Afbeelding

Op de plek waar ik de rode pijl heb gemaakt is mij verteld door verschillende mensen dat hier water door lekt. De afdichting is niet 100 %

Het schijnt zo te zijn dat na het opnieuw kitten van de plaat de boel wel waterdicht is. Onderin de deur zitten 3 gaatjes, daar komt heel weinig uit. Ik maak ze ook altijd schoon met een borsteltje.

Mijn luidspreker aan dezelfde kant werkte laatst ook niet goed, waarschijnlijk ook vocht. Dus wil de boel toch eens los halen.


Problemen in de garantie periode ook al gemeld bij de dealer, maar garanties geven op waterdichtheid konden ze niet. Hij is gewoon zo lek als een mandje :bonk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dit is ook wat de dealer mij destijds heeft verteld van het kitten van de deurplaat, ik denk dat het water gewoon een verkeerde route volgt.
De andere kant is minder erg. Verhaal van het afkitten ook van andere personen gehoord, schijnt wel te helpen.

Mijn pa heeft een Golf 4, daar heb je ook wel wat water als je de deuren op trekt. Het loopt de auto niet in en bij de T5 dus wel.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bus afgelopen week bij de garage geweest, tijdens het doorspoelen van de slangen bleek dat het water aan de kant van de lekkage op een vreemde plek de bus uitliep.
Niet helemaal zoals het hoort dus. Halverwege was er een slang los geraakt. De slang hoort normaal gesproken boven de achterste wielkasten uit te komen, hier stroomt het water dan weg.
Nu druppelde het ergens via de carrosserie weg.

Er zat wel iets rommel voor maar niet heel veel. Ik denk zelf dat het water niet goed weg stroomt doordat de slang geen contact met de buitenlucht had.
Volgens mij heb je dan geen goede hevel werking.

Nu even een goede regenbui afwachten en kijken wat er gebeurd. Het hemeltje heb ik laten reinigen bij een autobekleding bedrijf. Na de bouwvak vakantie schroeven ze hem er weer in.

In de tussentijd isoleer ik het dak ter plekke ook nog even. Achterkant was door aanpasbedrijf al gedaan, voorin niet. Nu dus mooi even de tijd voor.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

Vanmiddag eens even bezig geweest met de water problematiek, tuinslang op het dak geplakt en binnen gewacht tot het water zichtbaar werd.
Hoefde niet lang te wachten want het water was gelijk zichtbaar, Jeroen jij had gelijk het water komt aan de onderzijde achter de plaat van het ruitmechanisme langs en komt zo de auto binnen.
Wat ik er van kon bekijken lekt het water langs het ruitmechanisme tegen de plaat en lekt dan langs de foam rand die geen water keert maar het door laat waardoor je een aquarium van je instapbak krijgt omdat het deurrubber gewoonweg geen water doorlaat.
Na dit te hebben geconstateerd heb ik de ruit verwijderd en de plaat los gemaakt, de rand van de deur goed ontvet en een kit naad in een v vorm langs de rand gelegd die na het drogen er voor moet zorgen dat het water naar onder loopt en niet meer naar binnen.
Zal een paar foto's toevoegen om het geheel een beetje duidelijk te maken.

Afbeelding

Tussen de pijlen was het foamband nat dus daar een kit naad gelegd

Afbeelding

Afbeelding

Kit naad in V vorm die als water kering gaat dienen.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

jan2009 schreef:
Jeroen T5 204 schreef:
matje86 schreef: Op de plek waar ik de rode pijl heb gemaakt is mij verteld door verschillende mensen dat hier water door lekt. De afdichting is niet 100 %

Het schijnt zo te zijn dat na het opnieuw kitten van de plaat de boel wel waterdicht is. Onderin de deur zitten 3 gaatjes, daar komt heel weinig uit. Ik maak ze ook altijd schoon met een borsteltje.

Mijn luidspreker aan dezelfde kant werkte laatst ook niet goed, waarschijnlijk ook vocht. Dus wil de boel toch eens los halen.

Door het afkitten van de deurplaat onderin kan daar dus het water helemaal niet meer weg , tot het hoog genoeg staat en door het speakergat naar het inwendige van de deur zakt en dan eindelijk de afwateringsgaatjes bereikt.

Ben je lekker mee ! :bonk
Jan je zit er wel helemaal naast, door een kitnaad te leggen op de rand van de deur zorg je er juist voor dat het water via de afwateringsgaten wegloopt, voor deze verstopt raken zal er heel wat moeten gebeuren in mijn ogen
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

matje86 schreef:langs het raam komt ook vuil mee, zo af en toe ff het deurpaneel er af halen en binnekant controleren op vervuiling, cq of de waterloopgaten niet verstopt :ie zijn
Met alleen het deurpaneel verwijderen kom je er niet Matje, na het deur paneel kom je nog een paneel tegen waar het ruitmechanisme op bevestigd is.
Wil je die verwijderen dan zul je toch eerst de ruit er uit moeten halen wat al met al niet zo heel gemakkelijk gaat!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Jeroen T5 204 »

Mooie beschijving wat betreft de deur problematiek.

Nog even een schuifdak update van mij:

achter op de 2 profielen waar het water doorstroomt zitten 2 eindstoppen met slangen, na heel veel spoelen met water door de goten kwam ik erachter dat het er weer overheen liep.
Dus weer op onderzoek uit, blijkt dat de eindstoppen er zijn op gekit. Er zat aan de kant van de lekkage dusdanig veel kit dat het water er niet langs kon stromen. Daarom hoopt het zand er zich dus ook op.
Heb de kit nu plat gedrukt en nu lijkt het opgelost. Nog even weer aanzien dus :toppie

De kit was trouwens ook niet zichtbaar omdat de kapjes eroverheen zitten. Merkte het toen ik er met mijn vinger in zat te voelen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

Even een kleine update wat de lekkage bij het linker portier betreft.
Zoals hierboven beschreven een kitrand als waterkering aangebracht maar dit is zeker niet voldoende.
Het is niet alleen de rand waar het water naar binnen komt, ieder gaatje kiertje wat je maar bedenken kan en ziet komt water door.
rand nu nagenoeg dicht maar nu kwam het via de rand van de speaker de tweater alsnog naar binnen, morgen maar eens verder met het probleem.
Mocht je dit probleem ook hebben reken op een flinke klus die je niet zo éénvoudig oplost, bij het het ontwerpen heeft VW hier dus niet echt over nagedacht.

Gr Edwin
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Rogier663 »

Hallo,

Hoever zijn jullie met jullie water lekkages? Ik had deze dagen (met die enorme regen) ook last van water op de instapbak aan de bestuurders zijde!

Mijn bus stond rechts lager en had dus water op de linker instapbak. Een simpele theorie dat het water dan idd tegen de binnenzijde van het linker deurpaneel lekt en via deze weg de cabine inloopt is dan zeer aannemelijk!

Degene die last hebben van water op de instapbak hebben die ook allemaal een schuifdak of worden in deze topic twee losstaande problemen besproken?

Het helemaal afkitten van de metalenplaat van het raammechanisme lijkt mij nog kwalelijker aangezien het water dan via de speakers een weg naar buiten (binnen) zoekt.

Ook ik ben benieuwd naar een oplossing!!! Ik heb trouwens nog niet mijn vloerbedekking bekeken, regende het nog te hard voor!!

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door harry t5 191 »

Ook ik heb wel water op de instapbak gehad.
En ik heb geen schuifdak.
Wat het probleem veroorzaakt is lekkage bij de ruit en het afdichtingsrubber aan de buitenkant in de hoek bij de spiegel.
Als je zorgt dat de ruit steviger naar buiten wordt gedrukt is het probleem haast zeker over.
Probeer bv. maar eens een halve wasknijper als een wiggetje aan de binnenkant tussen de ruit en de bekleding te drukken waardoor de ruit iets steviger tegen de rubberafsluitrand aangedrukt wordt.
Vast en zeker lekt er niets meer op de deurbak.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door Jeroen T5 204 »

@Rogier663, nee water op de instapbak gebeurd ook zonder schuifdak. Ik heb uit beide deurrubbers 2 hoekjes laten knippen. Het water loopt er nu zo vanaf.

Zie dit als een "tijdelijke"oplossing. Heb namelijk aan de bijrijderskant in de instapbak de aanzuigopening van de standkachel zitten. Het water stond al eens zo hoog dat het daar in stroomde :bonk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Lekkage schuifdak? en andere lekkages

Bericht door ktmkrik »

Rogier663 schreef:Hallo,

Hoever zijn jullie met jullie water lekkages? Ik had deze dagen (met die enorme regen) ook last van water op de instapbak aan de bestuurders zijde!

Mijn bus stond rechts lager en had dus water op de linker instapbak. Een simpele theorie dat het water dan idd tegen de binnenzijde van het linker deurpaneel lekt en via deze weg de cabine inloopt is dan zeer aannemelijk!

Degene die last hebben van water op de instapbak hebben die ook allemaal een schuifdak of worden in deze topic twee losstaande problemen besproken?

Het helemaal afkitten van de metalenplaat van het raammechanisme lijkt mij nog kwalelijker aangezien het water dan via de speakers een weg naar buiten (binnen) zoekt.

Ook ik ben benieuwd naar een oplossing!!! Ik heb trouwens nog niet mijn vloerbedekking bekeken, regende het nog te hard voor!!

Gr. Rogier
De mijne is geheel vrij van lekkage nu, als je naar boven scrolt zie je een foto met twee rode pijlen...daartussen dien je de plaat volledig in de lijmkit te zetten om geen lekkage meer te hebben.
Naast het kitten heb ik ook ieder gat op dit niveau dicht gemaakt in de plaat want ook daar kan water binnen komen.
Op zich goed te doen maar het is even werk!
Succes!
Plaats reactie