Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opgelost

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opgelost

Bericht door heemskerk » zo aug 05, 2012 22:45

Weet iemand dit? ik ga het afdichtrubber hoger leggen dmv een opvulling (kit). Daarvoor moet het raampje eruit. Voor de duidelijkheid: Alleen het schuifgedeelte, niet de hele ruit.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door heemskerk op wo aug 08, 2012 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door vaniac » ma aug 06, 2012 6:44

Het is nog maar de vraag of je hiermee de lekkage kunt oplossen. Het enige wat afdoende schijnt te zijn is het ruitje definitief dichtkitten of de hele ruit vervangen door een vast exemplaar zonder schuifruitje.

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door heemskerk » ma aug 06, 2012 14:22

vaniac schreef:Het is nog maar de vraag of je hiermee de lekkage kunt oplossen. Het enige wat afdoende schijnt te zijn is het ruitje definitief dichtkitten of de hele ruit vervangen door een vast exemplaar zonder schuifruitje.

Ik ben bekend met de incontinentie van de eerste generatie schuiframen v.d. T5. Toch wil ik eens een poging ondernemen door een extra (flexibele) schuimrubberen 'tochtstrip' te monteren onder het rubber en deze aan elkaar te verlijmen . Op sommige plaatsen van het rubber dicht deze goed af, op andere plekken 'kiert' het doordat de bolling van het raam en schuifgedeelte niet synchroon lopen. Door de fysieke indruktolerantie te vergroten wil ik eens bezien of het daarmee verholpen kan worden. Natuurlijk is afkitten een (rigoreuze) oplossing, ik wil de schuiffunctie echter behouden.

Heb je mogelijk een antwoord op de oorspronkelijke vraag dan Vaniac?

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door vaniac » di aug 07, 2012 10:37

Hallo Heemskerk,

Bij deze nog wat extra leesvoer over dit onderwerp:
http://www.t5-board.de/board/threads/19 ... er+undicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat het Duits geen probleem is, maar je vindt er in ieder geval bruikbare tips.

Succes ermee!!!

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door heemskerk » di aug 07, 2012 13:42

vaniac schreef:Hallo Heemskerk,

Bij deze nog wat extra leesvoer over dit onderwerp:
http://www.t5-board.de/board/threads/19 ... er+undicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat het Duits geen probleem is, maar je vindt er in ieder geval bruikbare tips.

Succes ermee!!!
Bedankt Vaniac. ik had al het een en ander gelezen, maar hoe en of ie er dan uitkan kwam ik niet tegen.

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door vaniac » di aug 07, 2012 14:07

Voor officiële servicedocumentatie kun je terecht bij Erwin :
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar je kunt er nagenoeg alles vinden.

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door TsX » di aug 07, 2012 21:07

heemskerk schreef:
vaniac schreef:Hallo Heemskerk,

Bij deze nog wat extra leesvoer over dit onderwerp:
http://www.t5-board.de/board/threads/19 ... er+undicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat het Duits geen probleem is, maar je vindt er in ieder geval bruikbare tips.

Succes ermee!!!
Bedankt Vaniac. ik had al het een en ander gelezen, maar hoe en of ie er dan uitkan kwam ik niet tegen.
ja, spijtig dat er nog geen nieuwe meldingen zijn.
Maar de laatste post is wel nog maar van 20/7.

Er staat wel een mooie handleiding hoe je het ruitje eruit krijgt op de laatste pagina:
http://www.t5-board.de/board/threads/19 ... post803959" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uitgenomen worden?

Bericht door heemskerk » di aug 07, 2012 21:18

Bedankt tsx voor de link. Ik ga er ook maar eens mee aan de slag.

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

opgelost!

Bericht door heemskerk » wo aug 08, 2012 19:19

Wel, Ik heb de ramen eruit weten te krijgen middels de instructies op het Duitse forum. Op zich niet al te moeilijk al is het wel oppassen om het glas van de ruit niet te veel onder spanning te laten komen met alle mogelijk vervelende gevolgen van dien. De bedoeling is om het (lekkende & kierende) raamrubber wat hoger in de schuifraamsponning te monteren zodat er meer tegenduk ontstaat (in gesloten toestand) en daardoor op alle vlakken aangedrukt wordt.

Het rubber is er gemakkelijk uit te wippen en zit maar op een plaats verlijmd; bij het open & sluitmechanisme. Ik had in eerste instantie het idee om een randje (beglazings)kit onder het rubber te leggen zodat deze opgehoogd wordt maar heb uiteindelijk na bestudering van de constructie besloten om smal dubbelzijdig tape te gebruiken. Dit heeft m.i. een grotere indruktolerantie tov kit en dat is cruciaal om op alle plekken het rubber aan te laten sluiten. Bovendien er is nadien mee te varieren in dikte door een tweede/derde laag aan te brengen. Met kit, hoe secuur ook te werk wordt gegaan is dit veel lastiger, denk ook aan droog- en uithardingstijd etc. Bij Wurth hebben ze precies de maat die past in de schuifraamsponning: 4mm breedte en een dikte van 0,8mm Ongetwijfeld ook elders te koop, ik heb echter goede ervaring met de kwaliteit van Wurth.

Omdat ik die 0,8mm dikte na passing niet voldoende 'body' gaf aan de ophoging heb ik een tweede laag exact op de eerste gelegd zodat ik in totaal op 1,6mm zit: Precies genoeg! Daar waar voorheen de ramen met een klik té makkelijk in de vergrendeling vielen heb ik nu het laatse stukje tijdens sluiting genoeg tegendruk om het raam 'normaal' te kunnen sluiten. Nu sluit het rubber over de hele naad wel goed aan.
Het raamrubber zelf wordt in de sponning vastgehouden dmv een niet centrisch 'anker' welke aan het rubber profiel zit, vergelijk het met het wisserblad van de ruitenwissers/ pijltje van Cupido. Ondanks dat het rubber opgehoogd is valt deze toch nog steeds in het daarvoor bedoelde gleufje onderin de sponning maar de 'weerhaakjes' grijpen iets minder diep in de gleuf. Toch is de fixatie perfect, ook doordat het dubbelzijdige tape het rubber goed vasthoudt in de sponning.

Ik ben meteen even gaan testen door de bus te wassen in de wasstraat. Voorheen liep het water met een straaltje zowel bij het linker & het rechterschuifraam naar binnen. Alles is nu perfect droog gebleven, zelfs bij de droger (luchtfohn aan het einde van de wascyclus) werd er geen water meer naar binnen geblazen! Ook de hogedrukspuitstraal bij de pre-washing kwam er niet doorheen. Kurkdroog dus.

Voor de goede orde: ik heb tijdens de test(en) geen vaseline of andere adhesiemiddeltjes gebruikt. Dit om uit te sluiten dat deze (tijdelijke) oplossing (insmeren van de rubbers) nu de solutie was of dat de permante oplossing (verhogen van de sluitdruk) het probleem heeft doen verdwijnen. Ik wacht nog even een paar regenbuien af, daarna vet ik de raamrubbers wel even in. Dit om - juist door de verhoogde sluitdruk - de rubbers goed te laten positioneren na het sluiten.

Wel alles schoonmaken & ontvetten natuurlijk voor een blijvend resultaat. Al met al een klein uurtje werk. piece of cake. :knipoog

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door Multivan Generation » wo aug 08, 2012 21:42

Jammer dat je geen foto's er bij geplaatst hebt.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door TsX » wo aug 08, 2012 22:17

ja, dat had ik ook begrepen dat er te weinig druk op de rubber komt.

Mijn wagen staat meestal binnen bij regenweer, maar ik heb gezien dat er bij mij ook water binnen gekomen is.

Ben wel benieuwd naar wat foto's, kan me niet goed voorstellen hoe je dat gedaan hebt zeker
als je zegt dat het feitelijk tape is en geen rubber.

Is er trouwens nog geen nieuwe versie van die rubber bij VW ?
Sommige zaken evolueren blijkbaar waardoor de nummers in Etka ook veranderen...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door heemskerk » wo aug 08, 2012 23:06

Multivan Generation schreef:Jammer dat je geen foto's er bij geplaatst hebt.. :gekte

Daar ben ik te verlegen voor :knipoog

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door heemskerk » wo aug 08, 2012 23:18

TsX schreef:ja, dat had ik ook begrepen dat er te weinig druk op de rubber komt.

Mijn wagen staat meestal binnen bij regenweer, maar ik heb gezien dat er bij mij ook water binnen gekomen is.

Ben wel benieuwd naar wat foto's, kan me niet goed voorstellen hoe je dat gedaan hebt zeker
als je zegt dat het feitelijk tape is en geen rubber.

Is er trouwens nog geen nieuwe versie van die rubber bij VW ?
Sommige zaken evolueren blijkbaar waardoor de nummers in Etka ook veranderen...
Uh ja... dan is een fotootje makkelijk.... Shame on me! :muur Ik ga 't een dezer dagen ff digitaliseren accoord?

Ik ben niet op de hoogte van een mogelijke modificatie, maar de aangepaste schuiframen met plasgoot hebben eigenlijk 't oorspronkelijke euvel nog steeds namelijk, lekken. Door toepassing van deze drain ( zie eerdere topic over schuifraam / lekkage) wordt het wel afgevoerd naar de buitenkant maar... het lekt feitelijk nog steeds.

Trouwens volgens mij wordt er geen los rubber geleverd. Ben hier niet zeker van maar meen dat in Etka te hebben gezien bij het besltellen van een afwerkstrip voor aan de binnenzijde van het schuifraam (onder en bovenkant).

Voor de duidelijkheid: Met dubbelzijdig tape bedoel ik een een soort schuimband, zwart en het lijkt wel op tochtband maar dan met een fijnere structuur, rubberachtig. Dit is het materiaal waar stootstripss e.d. aan een auto bevestigd worden. Daagt 't?

blauwe camper
Berichten: 3
Lid geworden op: za jul 28, 2012 8:29

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door blauwe camper » wo aug 15, 2012 19:02

Ik heb een T5 uit 2004. Schuifraam lekte al snel na aanschaf. Gehele zij panel werd (onder coulance)vervangen omdat het een door de fabriek erkend probleem bleek te zijn. De druk die het schuifraampje moet afsluiten was onvoldoende waardoor deze ging lekken.

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door TsX » wo sep 12, 2012 22:38

yep, gisteren heel duidelijk gezien dat er water binnen komt.

het zijpaneel was er nog af.
Het lijkt wel ofdat bij mij het water weg loopt tussen het railtje waar het venster in loopt en de ruit zelf.
Er loopt dus volgens mij water tussen de ruit en de carrosserie in zo.
Ook loopt het langs de onderkant van dat railtje om binnenkant alles nat te maken...
Lijkt mij niet zo goed tegen roest.

Denk dat de T5 met schuifraam niet zo een goeie oldtimers gaan worden !

ik ga als ik de mogelijkheid heb eens kijken bij een rubberspecialist,
eens kijken ofdat die dezelfde rubber kan leveren maar dan een iets dikkere...


btw heeft iemand deze topic gezien: viewtopic.php?p=261587#p261587" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Hier stond te lezen dat er een systeem gemaakt is om het water af te voeren:
Jay schreef:De schuiframen zijn een aantal malen gewijzigd ivm waterlekkage.
De laatste uitvoering heeft "watermanagment" (waterafvoersysteem).

http://img192.imageshack.us/img192/7333 ... ifraam.jpg
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Plaats reactie