Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 en overheid

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joseph
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 aug 2012, 08:42
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

T5 en overheid

Bericht door Joseph »

Hallo T5-rijders,

Wat ik wel eens wil weten; op welke manier hebben jullie de bus in de belasting.
Ik neem aan dat voor de meesten deze bus een bedrijfswagen is.
Wil je hem dan prive gebruiken, betaal je je scheel aan bijtelling; de nieuwwaarde is immers hoog.
Wil je dat niet doen moet je de km's bijhouden en niet meer dan 500 km prive rijden.
Ook al zoiets...

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: T5 en overheid

Bericht door JP »

Ik betaal gewoon de bijtelling
Als je de bijtelling van je auto niet kunt betalen/of je er druk over maakt heb je een te dure auto gekocht.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: T5 en overheid

Bericht door Gerrit354 »

Of een mooie occasion zoeken en hier de BTW en bpm over betalen of eentje waar alles al voor betaald is(marge). De BPM neemt af als de wagen ouder wordt, daarnaast daalt de waarde van de wagen en dus ook de BTW.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: T5 en overheid

Bericht door InfoMuis »

Gerrit354 schreef:Of een mooie occasion zoeken en hier de BTW en bpm over betalen of eentje waar alles al voor betaald is(marge). De BPM neemt af als de wagen ouder wordt, daarnaast daalt de waarde van de wagen en dus ook de BTW.
Maar dat heeft toch geen invloed op de bijtelling die je moet betalen ? Die ligt vast op het moment dat de in bezig van de eerste eigenaar komt.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: T5 en overheid

Bericht door Klusman »

Bij eigenzaak/eenmanszaak , zijn de werkelijke autokosten het bedrag voor de bijtelling.
Maar hier lopen al topics over.
Naar wat ik gelezen heb zijn ze voor de eenmanszaken nog wat andere regels aan het verzinnen.
Wat precies daar heb ik me niet in verdiept.
Gebruikersavatar
Joseph
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 aug 2012, 08:42
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: T5 en overheid

Bericht door Joseph »

Klusman schreef:Bij eigenzaak/eenmanszaak , zijn de werkelijke autokosten het bedrag voor de bijtelling.
Maar hier lopen al topics over.
Naar wat ik gelezen heb zijn ze voor de eenmanszaken nog wat andere regels aan het verzinnen.
Wat precies daar heb ik me niet in verdiept.
Je bedoelt dat 25 % bij je inkomen geteld wordt van de aanschafwaarde auto incl. accessoires maar excl btw en bpm?
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: T5 en overheid

Bericht door RonaldCaravelle »

Als ondernemer betaal je i.d.d. gewoon 25% bijtelling over CATALOGUSWAARDE.

De bijtelling van daadwerkelijke waarde, oftewel waarde in economisch verkeer, geldt pas voor auto's vanaf 15 jaar en ouder....en dat is de T5 niet.
Dat wordt dan een T3 :knipoog Ook leuk met een V6 of V8 achterin.....

En ja, de T5, vooal de zwaarste, langste multivan kost op geel kenteken een heleboel centjes.....

O ja nog een link http://bedrijfsauto.zzpnodig.nl/zzp/bed ... n-de-zaak/
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: T5 en overheid

Bericht door Gerrit354 »

InfoMuis schreef:
Gerrit354 schreef:Of een mooie occasion zoeken en hier de BTW en bpm over betalen of eentje waar alles al voor betaald is(marge). De BPM neemt af als de wagen ouder wordt, daarnaast daalt de waarde van de wagen en dus ook de BTW.
Maar dat heeft toch geen invloed op de bijtelling die je moet betalen ? Die ligt vast op het moment dat de in bezig van de eerste eigenaar komt.
Dan is het een prive auto en kan je er prive zoveel mee rijden als je wil, zakelijke kilometers gewoon kilometervergoeding en dan heb je geen last van de bijtelling.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: T5 en overheid

Bericht door Klusman »

Joseph schreef:
Klusman schreef:Bij eigenzaak/eenmanszaak , zijn de werkelijke autokosten het bedrag voor de bijtelling.
Maar hier lopen al topics over.
Naar wat ik gelezen heb zijn ze voor de eenmanszaken nog wat andere regels aan het verzinnen.
Wat precies daar heb ik me niet in verdiept.
Je bedoelt dat 25 % bij je inkomen geteld wordt van de aanschafwaarde auto incl. accessoires maar excl btw en bpm?
Nee blijkbaar heb ik een goede accountant.
Bijtelling over 2011 was even hoog dan de autokosten die ik vorig jaar gemaakt heb.
Dus verz.,belasting brandstof en afschrijving , van een bus van maart 2011.
Zoals gezegt zoek maar in het forum of google even .
Nogmaals voor eenmanszaken, zoals zzpers dus geen andere ondernemersvormen.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: T5 en overheid

Bericht door Klusman »

Deze komt van de belastingdienst.


Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik

Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.

Dus bij een nieuwe auto is dit vaak het geval, nog geen onderhoud en garantie, houd de kosten lager.
Als het bedrag voor prive gebruik wordt geteld dan is dit bij een T5 altijd 25%, inclusief btw en bpm ,in mijn geval € 16500,- daar zit ik voor minder dan de helft onder.
Bij een oudere auto kan dit anders uitvallen, waren vaak minder duur, en onderhoud wordt stuk duurder.
Dus goede accountant moet dit weten.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: T5 en overheid

Bericht door InfoMuis »

Klusman schreef:Deze komt van de belastingdienst.

Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik

Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.

Dus bij een nieuwe auto is dit vaak het geval, nog geen onderhoud en garantie, houd de kosten lager.
Als het bedrag voor prive gebruik wordt geteld dan is dit bij een T5 altijd 25%, inclusief btw en bpm ,in mijn geval € 16500,- daar zit ik voor minder dan de helft onder.
Bij een oudere auto kan dit anders uitvallen, waren vaak minder duur, en onderhoud wordt stuk duurder.
Dus goede accountant moet dit weten.
Is het niet dat juist als de auto net afgeschreven is is autokosten lager worden dan je bijtelling ? Afschrijving valt onder de autokosten volgens de belastibngdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... utokosten/
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: T5 en overheid

Bericht door Lars Johansson »

Je kunt het zo uitrekenen. Bijtelling is duur, maar je moet het afzetten tegen alle kosten die je maakt. Vergeet ook niet de afschrijving, die heb je als particulier ook niet.

In mijn geval heb ik hem laten ombouwen naar camper, puur omdat we er zo weinig kilometers mee maken dat dit per jaar goedkoper is. Camper op de zaak word een lastig verhaal, daar ben ik ook ingedoken.

Goedkoopste ombouw is ongeveer 3000 euro, en je mag nog even restBPM betalen. Ik heb uitgerekend dat ik het er in ongveer iets meer dan een jaar uitheb, en rij nu prive een multivan camper, zonder bijtelling en voor een zeer laag bedrag allrisk verzekerd. En wat een genot zeg, met 174pk op vakantie ;)
Plaats reactie