Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aankoop T5
aankoop T5
Laat ik mij even voorstellen en uitleggen waarom ik een T4 of T5 wil gaan kopen en hard jullie hulp nodig heb. Ik ben Antoinette, totaal geen autodeskundige, maar wel degene die de bus gaat uitzoeken. Dus ik moet expert gaan worden ;-) Het lijstje waar je allemaal op moet letten is fantastisch, dus daarvoor al dank!
Onze huidige auto is een Suzuki Baleno stationwagen en die wordt te klein voor wat ik allemaal wil vervoeren. Ik wil een T5 (of T4 dat weet ik nog niet) gaan kopen voor mijn brouwerijtje en als gezinswagen. Dus het wordt een dubbele cabine uitvoering en de laadruimte moet voldoen aan de eisen om op "grijs kenteken" te gaan rijden. Het budget is 8000 euro maximaal en bouwjaar zal 2000+ worden met rond de 200k-300k op de teller. Daarvoor kan ik of een T4 of een T5 kopen, vandaar dat ik het nog niet weet.
De bus zal gewoon in Nederland rijden en maximaal 600 kilo vervoeren.
Nu heb ik hier al gelezen dat een TDI motor aan te raden is en die zitten ook al in mijn "gevonden" lijstje van mogelijke occasions.
VRAGEN:
1. Welk motorvermogen is gezien de toepassing aan te raden?
2. Welk voordeel heeft de T5 tov de T4 voor mij?
3. Als er geen airco op zit, heb je dan last van de regen en vochtaanslag binnen? Dat is bij onze huidige Suzuki Baleno wel namelijk als de airco uitstaat.
4. Zijn er ook T5 DC modellen die niet voldoen aan de laadruimte eis voor de wegenbelasting laag tarief?
Onze huidige auto is een Suzuki Baleno stationwagen en die wordt te klein voor wat ik allemaal wil vervoeren. Ik wil een T5 (of T4 dat weet ik nog niet) gaan kopen voor mijn brouwerijtje en als gezinswagen. Dus het wordt een dubbele cabine uitvoering en de laadruimte moet voldoen aan de eisen om op "grijs kenteken" te gaan rijden. Het budget is 8000 euro maximaal en bouwjaar zal 2000+ worden met rond de 200k-300k op de teller. Daarvoor kan ik of een T4 of een T5 kopen, vandaar dat ik het nog niet weet.
De bus zal gewoon in Nederland rijden en maximaal 600 kilo vervoeren.
Nu heb ik hier al gelezen dat een TDI motor aan te raden is en die zitten ook al in mijn "gevonden" lijstje van mogelijke occasions.
VRAGEN:
1. Welk motorvermogen is gezien de toepassing aan te raden?
2. Welk voordeel heeft de T5 tov de T4 voor mij?
3. Als er geen airco op zit, heb je dan last van de regen en vochtaanslag binnen? Dat is bij onze huidige Suzuki Baleno wel namelijk als de airco uitstaat.
4. Zijn er ook T5 DC modellen die niet voldoen aan de laadruimte eis voor de wegenbelasting laag tarief?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: aankoop T5
1) zelf altijd voorkeur voor de 5cil. gehad, de 130pk is sterk zat en goedkoper in onderhoud dan de 174pk
2)ik vind een T5 lekkerder rijden, maar das beetje scheef vergelijk omdat mijn T5 ervaringen (130pk dc T5 en 140pk enkelcab T5gp) met nieuwe of bijna nieuwe auto's en de T4 ervaring met een T4 die ruim over de 3ton was, een T5 is minder gedateerd kwa design en techniek, of dat een voor- of nadeel is persoonlijk...ik zou T5 verkiezen.
3) bij de T4 meer dan bij de T5 is ontwaseming zonder airco niet heel super (is bij alle auto's beter als de airco werkt) maar als je er op kunt kiezen,zou ik altijd met airco kiezen.
4) standaard geleverde dc T5's voldoen aan de eisen voor grijs..maar of iemand het schot niet verplaatst heeft waardoor niet meer aan eisen voldaan wordt is natuurlijk niet te zeggen
2)ik vind een T5 lekkerder rijden, maar das beetje scheef vergelijk omdat mijn T5 ervaringen (130pk dc T5 en 140pk enkelcab T5gp) met nieuwe of bijna nieuwe auto's en de T4 ervaring met een T4 die ruim over de 3ton was, een T5 is minder gedateerd kwa design en techniek, of dat een voor- of nadeel is persoonlijk...ik zou T5 verkiezen.
3) bij de T4 meer dan bij de T5 is ontwaseming zonder airco niet heel super (is bij alle auto's beter als de airco werkt) maar als je er op kunt kiezen,zou ik altijd met airco kiezen.
4) standaard geleverde dc T5's voldoen aan de eisen voor grijs..maar of iemand het schot niet verplaatst heeft waardoor niet meer aan eisen voldaan wordt is natuurlijk niet te zeggen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: aankoop T5
Dank voor deze duidelijke toelichting!
Re: aankoop T5
@Roger: waarom is een 130pk goedkoper in onderhoud dan een 174pk ?
het is namelijk zo goed als dezelfde motorblok en er moet mogelijk dezelfde olie en -filter in...
voor de topicstartster:
Als je echt goedkoop wil rijden zou ik een 2.5 5cyl niet echt aanraden.
Het is een zeer leuke motor, maar heeft zeker bij de bouwjaren die jij vermoedelijk gaat vinden een aantal 'kinderziektes'.
Deze zijn niet onoverkomelijk, maar kunnen wel duur uitvallen in kosten.
2. voordeel van een T5 tegen een T4 is dat alles iets moderner is.
Ook de geluidsdemping en rijcomfort zal ietsje beter zijn.
Mogelijk ook een betere score op crash-tests ?? nooit naar gekeken eigenlijk...
het is namelijk zo goed als dezelfde motorblok en er moet mogelijk dezelfde olie en -filter in...
voor de topicstartster:
Als je echt goedkoop wil rijden zou ik een 2.5 5cyl niet echt aanraden.
Het is een zeer leuke motor, maar heeft zeker bij de bouwjaren die jij vermoedelijk gaat vinden een aantal 'kinderziektes'.
Deze zijn niet onoverkomelijk, maar kunnen wel duur uitvallen in kosten.
2. voordeel van een T5 tegen een T4 is dat alles iets moderner is.
Ook de geluidsdemping en rijcomfort zal ietsje beter zijn.
Mogelijk ook een betere score op crash-tests ?? nooit naar gekeken eigenlijk...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: aankoop T5
onderhoud bestaat uit meer dan olie en filter wisselen..... kennis heeft een 130pk en een 174pk rijden, en de beurt voor die 130 is telkens flink goedkoper dan die van de 174
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: aankoop T5
Lijkt me juist voor jou zeer belangrijk..... ....(geintje hoor..je komt er gelukkig goed vanaf)TsX schreef:@Roger: waarom is een 130pk goedkoper in onderhoud dan een 174pk ?
het is namelijk zo goed als dezelfde motorblok en er moet mogelijk dezelfde olie en -filter in...
voor de topicstartster:
Als je echt goedkoop wil rijden zou ik een 2.5 5cyl niet echt aanraden.
Het is een zeer leuke motor, maar heeft zeker bij de bouwjaren die jij vermoedelijk gaat vinden een aantal 'kinderziektes'.
Deze zijn niet onoverkomelijk, maar kunnen wel duur uitvallen in kosten.
2. voordeel van een T5 tegen een T4 is dat alles iets moderner is.
Ook de geluidsdemping en rijcomfort zal ietsje beter zijn.
Mogelijk ook een betere score op crash-tests ?? nooit naar gekeken eigenlijk...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: aankoop T5
Da's dan mooi bij elkaar gel*ld van die dealer (of van VW) , want er zitten gewoon dezelfde filters op , en dezelfde hoeveelheid olie ...Roger B. (11)61 schreef:onderhoud bestaat uit meer dan olie en filter wisselen..... kennis heeft een 130pk en een 174pk rijden, en de beurt voor die 130 is telkens flink goedkoper dan die van de 174
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: aankoop T5
en een 174 kan niet meer slijtage hebben aan banden, remblokken,rubbers van stabis en draagarmen enz?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: aankoop T5
Roger B. (11)61 schreef:en een 174 kan niet meer slijtage hebben aan banden, remblokken,rubbers van stabis en draagarmen enz?
ja, ok banden en remmen ...
maar banden vervangen zit bij mij niet mee in een beurt
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: aankoop T5
heel veel zakelijke klanten dumpen de auto bij de garage voor een beurt, en als ze hem op halen moet ie er in principe weer tegen kunnen tot de volgende beurt... en die hebben geen zin of tijd om de auto ook nog een keer elders voor banden te brengen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: aankoop T5
Dat denk ik er ook van ...TsX schreef:Roger B. (11)61 schreef:en een 174 kan niet meer slijtage hebben aan banden, remblokken,rubbers van stabis en draagarmen enz?
ja, ok banden en remmen ...
maar banden vervangen zit bij mij niet mee in een beurt
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: aankoop T5
Dank. Ik wil geen kinderziektes want zelf ben ik niet zo goed in sleutelen ;-)TsX schreef:@Roger: waarom is een 130pk goedkoper in onderhoud dan een 174pk ?
het is namelijk zo goed als dezelfde motorblok en er moet mogelijk dezelfde olie en -filter in...
voor de topicstartster:
Als je echt goedkoop wil rijden zou ik een 2.5 5cyl niet echt aanraden.
Het is een zeer leuke motor, maar heeft zeker bij de bouwjaren die jij vermoedelijk gaat vinden een aantal 'kinderziektes'.
Deze zijn niet onoverkomelijk, maar kunnen wel duur uitvallen in kosten.
2. voordeel van een T5 tegen een T4 is dat alles iets moderner is.
Ook de geluidsdemping en rijcomfort zal ietsje beter zijn.
Mogelijk ook een betere score op crash-tests ?? nooit naar gekeken eigenlijk...
Is de 1.9 TDI dan stabieler ?? Ik vind het niet erg als de bus wat trager is/minder vermogen heeft.Ik ga toch de bergen niet in ;-)
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: aankoop T5
Het juiste antwoord is dus een 174pk KAN duurder in onderhoud zijn als een 140 pk
Ik rij denk met mijn 174pk gechipt naar dik 200 pk spotgoedkoop
Altijd 1050 / 1100 km op een tank diesel 1 op 13 vaak
Mn eerste set remblokken zit er nog op na 105.000 km
En ik heb na 55.000 km een setje banden moeten kopen
Dat er een schuifdeurslot kapot is gegaan heeft niets met de motor te maken.
Denk dat het erg veel uitmaakt of je zelf in je eigen bij elkaar gespaarde T5 rijdt,
of dat je er een van de zaak hebt die je lekker kan aftrappen op kosten van je baas :-)
Ik rij denk met mijn 174pk gechipt naar dik 200 pk spotgoedkoop
Altijd 1050 / 1100 km op een tank diesel 1 op 13 vaak
Mn eerste set remblokken zit er nog op na 105.000 km
En ik heb na 55.000 km een setje banden moeten kopen
Dat er een schuifdeurslot kapot is gegaan heeft niets met de motor te maken.
Denk dat het erg veel uitmaakt of je zelf in je eigen bij elkaar gespaarde T5 rijdt,
of dat je er een van de zaak hebt die je lekker kan aftrappen op kosten van je baas :-)
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 18 sep 2012, 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: aankoop T5
stabieler ?B_Liefde schreef: Dank. Ik wil geen kinderziektes want zelf ben ik niet zo goed in sleutelen ;-)
Is de 1.9 TDI dan stabieler ?? Ik vind het niet erg als de bus wat trager is/minder vermogen heeft.
Ik ga toch de bergen niet in ;-)
zou eerder zeggen dat die motor minder speciaal is opgebouwd.
ik zit nu met een slechte stuurbekrachtigingspomp, bekend probleem specifiek aan de 'oudere' 2.5's.
Uitlaatspruitstukken die scheuren is ook bekend, net als waterpompen maar daar moet je blijkbaar geluk in hebben.
Slecht gesmeerde aandrijfassen komt ook geregeld voor, maar niet zeker ofdat dit specifiek enkel de 2.5's zijn.
Naar mijn mening is de 1.9 iets simpeler opgebouwd.
bvb geen dure stuurbekr.pomp die IN de motorblok zit, maar gewoon met een riem aangedreven is,
en geen dure flexibele koppelingen hiertussen naar de airco en generator.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: aankoop T5
Ik zou op zoek gaan naar een nette t4, zoiets: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... &sealid=89