Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 maande

vragen over de T5
Plaats reactie
Ineke
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 10:28

versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 maande

Bericht door Ineke »

hoi allemaal,
om wat 'tegengas' te kunnen geven aan mijn garage, vroeg ik me het volgende af:
op 21 juli 2012 ging de rechteraandrijfas van mijn T5 (T5 2007 2.5 TDi) kapot - op vakantie en daar vervangen, incl. steekhoes. Op terugweg (dus eigenlijk gelijk na reparatie) ging er weer wat kapot (enorm geratel bij schakelen etc): garage thuis heeft druklager, vliegwiel en koppelingsplaten vervangen. Deze twee problemen hadden niets met elkaar te maken, werd mij verteld. Nu, een maand later, is waarschijnlijk de versnellingsbak kapot (diagnose volgt nog, maar dit wordt gedacht).
Zou dit probleem ook weer niets met die andere problemen te maken hebben? Of wordt die reparatie gewoon slecht uitgevoerd? Of zoiets?
Ik ben een ontzettende leek, en ook nog eens een vrouw, en ook nog eens blond (haha) en daarom wordt er vaak een loopje met me genomen bij garages. Ik stel informatie van jullie (onpartijdige!) kant erg op prijs!
Trouwens, de service van de Vw garage was prima hoor. Maar toch.
dankje
Ineke
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Danny »

't ene hangt wel aan 't andere maar heeft eigenlijk geen invloed op mekaar.
Je hoort hier 't op forum wel dat rechteraandrijfas een zwak punt is en er gaan er inderdaad meerdere kapot, koppeling vliegwiel durven ook wel eens begeven maar hebben niks te stellen met die aandrijfas, als je koppeling goed werkt heeft je versnellingsbak daar ook niks onder te lijden.

voor mijn part heb je gewoon pech, ik weet natuurlijk niet je kilometerstand en jij ook nog niet wat er aan de bak is vastgesteld??
Voor 't zelfde geld is er weer een koppelingsprobleem en schakelt ie daardoor niet, ondertussen heb je een maandje probleemloos kunnen rijden en schakelde en koppelde ie dan goed?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik ga er niet vanuit dat het slecht gerepareerd is, ben bang dat het gewoon domme pech is.

Heb je er ook een caravan mee getrokken?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door robertTREBOR »

Oeps in 2 mnd. 6000 euro armer ? inkl. de versn. bak revisie ?

Daar worden mensen niet vrolijk van !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Ineke
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 10:28

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Ineke »

bedankt voor jullie reacties alvast..
107k mee gereden dus niet echt veel..
geen caravan mee getrokken..
na vervanging aandrijfas en koppelingsplaten/druklager/vliegwiel koppelde 'ie wel goed.
Garage denkt dat iets ín de versnellingsbak kapot is...maandag gaan ze 'm open maken. En dan met de importeur bellen omdat die moet beslissen wat vervangen moet worden...daar snap ik ook niets van. Hopelijk zijn ze eerlijk.
en in de tussentijd...rij ik in een vw Up! dat is nog eens een verschil :-) :nuts
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Gerrit354 »

Werkte de versnellingsbak echt helemaal niet meer? Of trad het geratel af en toe op bij schakelen?
Ineke
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2011, 10:28

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Ineke »

#Gerrit,
nee de versnellingsbak was kapot, we hebben nu een nieuwe versnellingsbak! Geeeen idee hoe dat nou zomaar kapot kan. Ik schakel gewoon normaal! Er was dus niet alleen maar sprake van geratel, maar we konden 'm eigenlijk niet meer in 1 en 2 zetten, en motor sloeg af terwijl hij niet in de versnelling stond. Ik heb geen idee wat er nou kapot aan was. Ik rij nu weer rond maar moet weer effe m'n vertrouwen terugkrijgen in mijn Transporter, dat is heel jammer..:-((

dank voor de reacties!
groetjes
Ineke
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Gerrit354 »

Ik hoop voor je dat je in de toekomst betere ervaring hebt met de T5 :driveT5
roland b
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:41
Locatie: DEVENTER

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door roland b »

hoi
Ook ik heb de pech met mijn t5 lwb 128 kw in dec 2011 aandrijfas van het zomer in spanje weer dezelfde aandrijfas en nu 3 weken geleden koppeling drukgroep en koppelingsplaten en vliegwiel net maandag opgehaald en 155km meegereden hoor ik een schavend geluid.Blijkt dat de leverancier een vervangende olie erin heeft gedaan en dat er nu iets met de lagers in de versnellingsbak is.Ben benieuwd wat het word ze hebben nu proeven van de olie en gaan ze testen ,onderin de emmer waar ze de olie in hebben gelaten zat ook allemaal slijpsel hoop maandag meer te weten
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door robertTREBOR »

Sommigen vinden het vreemd.............

Ik laat altijd als ik 1x per jr. de motorolie ververs,
ook de versn.bak olie verversen, kost 40 euro meer ofzo
Nooit problemen met versn.bakken ! in me vorige T4 410.000 km NO problems.
Bij mij krijgt rondzwervend slijpsel en metaaldeeltjes geen kans de boel te verzieken.
Tis maar een tip.....................

:T54LIFE
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: versnellingsbak, aandrijfas, koppeling kapot binnen 2 ma

Bericht door Pascal-141 »

roland b schreef:hoi
.Blijkt dat de leverancier een vervangende olie erin heeft gedaan en dat er nu iets met de lagers in de versnellingsbak is.Ben benieuwd wat het word ze hebben nu proeven van de olie en gaan ze testen ,onderin de emmer waar ze de olie in hebben gelaten zat ook allemaal slijpsel hoop maandag meer te weten
Tja , dan is die bak hoogstwaarschijnlijk naar de haaien ... En is ie het nu nog niet , dan zal het niet lang meer duren . Door de verkeerde olie , en al dat slijpsel zijn alle lagers enz aangetast en dat zal zijn bijwerkingen hebben op langere termijn .
Ik zou zéker een andere bak eisen ! Kan jij niks aan doen dat zij jouw bak naar de kl***** geholpen hebben hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie