Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk type standkachel ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Heb je aan de passagierskant in de instapbak en b-stijl luchtroosters zitten? Dan heb je in ieder geval ook een Airtop luchtverwarmer. Stickers in je bestuurdersdeur van Webasto?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Nou laat ik net mijn bus heel even draaien.. minuutje of 5
En na het uitzetten hoor ik de standkachel nog even na draaien (nog nooit opgevallen)
Op het display is niets zichbaar dat er een kachel staat ingesteld..

Zou het kunnen dat dit de bijverwarming is voor het motorblok of is het iets anders ??
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, kan bijverwarmer zijn, geen stikkers in deuropening?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Roger B. (11)61 schreef:ja, kan bijverwarmer zijn, geen stikkers in deuropening?
jawel.. daarop staat: Thermo Top C
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou, dan weet je toch dat er een kachel in zit..... als je dan geen afstandbediening of schakelklokje hebt dan blijft alleen de bijverwarmer over......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Nee haha.. natuurlijk weet ik dat er een standkachel in zit.. ik heb de bediening in de hemel zitten en ik heb AB
Alleen ik had hem nog nooit horen draaien als bijverwarmer voor het motorblok.. (als dat het is) Ik gebruik de kachel
voornamelijk als interieurverwarmer voor als ik op de markt een tijdje in mn busje zit en niet aan stroom kan komen.

ik heb me al die tijd afgevraagd ofdat er ook een bijverwarmer voor het motorblok in zat.. omdat ik 's morgens gewoon met een koude motor weg rijd terwijl ik toch de kachel heb laten draaien. De bijverwarmer voor het motorblok werkt dus blijkbaar alleen als de motor draait.. Begrijp ik het zo goed ?
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

Helemaal correct ! :klappen
Je bijverwarmer wordt alleen ingeschakeld met een draaiende motor en onder de 4 of 5 graden Celsius buitentemperatuur.
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Hoera..!! Nu ben ik er eindelijk uit.. of er een bijverwarmer op zat.
Dank voor jullie wijze antwoorder.

Maar nog mooier.. ik heb hem vanavond verkocht.. pfff :ikrij
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door dickydick »

Beste Roger B, je schrijft dat je bij de upgrade kit kunt kiezen uit blauwe of rode verlichting. Ik kom dat echter nergens tegen en ik vraag me af of er sowieso verlichting in het klokje zit. Misschien weten anderen dat.
Alvast bedankt voor je reactie.
Groeten DickyDick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

...als je het over het klokje van de upgade van je bijverwarming van de bus van de van de va.....enz hebt :nuts
Dan is de achtergrondverlichting licht rood oranje, en die is er maar in 1 smaak. Overigens brand deze alleen als je een toets aanraakt. Verder lijkt ie 'dood'. Dus ik bedoel daarmee de 'eier' wekker. De originele bediening van standkachel in hemel geen idee, dacht gewoon blauw..
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

RonaldCaravelle schreef:...als je het over het klokje van de upgade van je bijverwarming van de bus van de van de va.....enz hebt :nuts
Dan is de achtergrondverlichting licht rood oranje, en die is er maar in 1 smaak. Overigens brand deze alleen als je een toets aanraakt. Verder lijkt ie 'dood'. Dus ik bedoel daarmee de 'eier' wekker. De originele bediening van standkachel in hemel geen idee, dacht gewoon blauw..
niet waar... in elk geval niet in 2004 toen ik mijn bijverwarmer upgrade kocht.

de upgrade-kit voor de T5 webasto bijverwarmer, besteld bij webasto heeft (had toen) een klokje met BLAUWE achtergrondverlichting (zo'n ovaal klokje)

ik heb toen overlegd met Webasto nederland of een rood klokje ook kon, omdat de webastodealer me wijsgemaakt had dat het blauwe klokje speciaal op VW canbus aangepaste signalen stuurde. Volgens Webasto Nederland waren alle klokjes van dit model indentie, op de verlichtingskleur na, en kon ik gewoon een rood klokje gebruiken.

Ik heb de set bij een dealer in Duitsland besteld en die heeft het klokje in de set omgeruild voor een rood klokje (dat helaas donker oranje licht heeft en niet dat echt rood van vw)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door dickydick »

Ja ik bedoelde inderdaad de eierwekker
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ga de upgrade set bestellen want lijkt me niet al te ingewikkeld en is toch wel erg lekker om in een warm bussie te stappen.
En als het licht alleen brandt als je hem bedient dan maakt het verder ook niet uit.
Groetjes DickyDick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Oviivo schreef:Haha, thanks. Mijn schoonvader leent zijn brug aan me uit, dus dat gaat al goed :jumpklap

Ik heb het frame ook kunnen laten zakken, maar niet zo laag als jou. Op jouw foto kun je veel beter bij de steller dan ik kon. Ik had denk ik maar 10 cm speling bovenop om erbij te kunnen.

Afijn, binnenkort maar weer eens alles los :groteogen

Bedankt voor je reactie!
Gisteren opnieuw de brug op. Stekker los, kachel wat verder durven laten zakken :yes contactje eruit, gemeten, goed er terug in dankzij de tips hier op :wjw en.... Succesvol! :jumpklap

Lekker voorverwarmen met afstandsbediening :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door dickydick »

RonaldCaravelle schreef:Ten eerste heb ik een brug in m'n schuur :yes
Dan kun je er beter bij.

Het frame van de bijverwarmer zit met 3 moeren vast. Ook heb ik de koelwaterpompje losgeschroefd en toen kon ik de kachel naar beneden trekken. Er zitten i.d.d. nogal wat leidingen aan vast en omheen maar deze hebben wel een beetje speling.

De kabel die ik heb moeten doorknippen en weer verbinden is die van de aanjager, of ventilator motor. deze krijgt dan via het aparte relais stroom zodat deze gaat draaien zodra de kachel aangezet wordt.

Als het niet lukt of je er niet bijkomt kun je ook gezellig langskomen.....zetten we 'm op de brug :winter

Hallo Ronald,
Ik heb hetzelfde setje uit Duitsland besteld.
Jij schrijft dat je kabel door moest knippen van de aanjager. In mijn gebruiksaanwijzing wordt daar helemaal niet over gesproken.
Gele draad naar stekker van standkachel, rood naar accu en bruin aan massa en stekkertje naar eierwekker. Er bleef 1 stekker over en die is volgens het electrisch schema voor aansluitng met t91
Ik heb een multivan met climatronic. Is dat misschien het verschil?
Groeten Dick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Dick, met een climatronic hoef je inderdaad niets te knippen. Bij handmatige kachel wel, om relais voor ventilator /blower aan te sturen :lach
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie