Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroenri
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2008, 20:39
Locatie: Gelderland

T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Jeroenri »

Ik volg als transporter-fan de berichten op dit forum op de voet. Heb alleen niet zoveel verstand van auto's dat ik zinvolle technische input op de berichten kan geven dus vandaar dat je niet zo vaak berichten hier van mij tegenkomt.
Ik heb sinds juni een T5GP lwb dc. Overgestapt van een T5 enkel cabine kwb 174pk automaat. Bevalt erg goed! Inmiddels de eerste 12.000 km er op zitten.
Het enige waar ik al enkele duizenden kilometers last van heb is een krakend geluid linksvoor wanneer ik rem en tegelijkertijd naar rechts stuur. Bijvoorbeeld als je rechts een weg in wilt slaan of dat je een rotonde rechtdoor oversteekt.
Ben al even bij de garage geweest maar als je dan een proefrit maakt met de monteur dat zul je net zien dat hij net niet zo hard kraakt zoals je het zelf de laatste tijd ervaart. Ze konden bij de wielen en vering ook nog niet erg veel vinden.
Dus we hebben het er even bij gelaten en afgesproken dat ik in de gaten houdt of het erger wordt of meer duidelijkheid ontstaat over hoe wat en wanneer. Maar misschien heeft één van jullie hetzelfde (gehad) en zegt nu: oohww.. dat is waarschijnlijk dit of dat...
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Deki »

Hoi Jeroen,

Ja ik heb ook last van een soort tikkend geluid bij het remmen of sturen tijdens het remmen (T5 2005 75.000KM)

Om gek van te worden monteurs hebben ernaar gekeken en kunnen niks vinden volgende week effe bij de dealer checke wat zij kunnen vinden. Net nieuwe remblokkies eronder gezet 4 maanden terug en op eens krijg ik een hard getik bij het remmen of rem los laten verder remt hij goed zoals het hoort :yes

Ik denk er aan om de voor rem schijven te vervangen kijken wat er dan gebeurt daar rij ik al 6 jaar mee :ikrij

Is het een getik wat jij hoort of schuren als je begrijpt wat ik bedoel ?

Groetjes,

Deki
:driveT5
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Geerlings »

Ik heb het zelfde probleem alleen is de mijne verlaagd die van jou weet ik niet maar ja . Maar het probleem is dat de veer draait over een bepaald punt van de schokbreker waardoor je het gekraak krijgt . Oplossing was er voor mijn bus niet of orginele veren of een slang over de veer heen maar dat was maar voor een bepaalde tijd totdat het versleten is . Maar ik heb ter compisatie andere betere speakers voorin gekregen . Ik hoor het nu wel af en toe maar ik moet er mee leten leven omdat ik verlaagd wil blijven rijden . Gr Geerlings
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Mennohuiser »

Geerlings schreef:ter compisatie andere betere speakers voorin gekregen
:bifun :bifun das ook een oplossing.. top!
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Jeroenri
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2008, 20:39
Locatie: Gelderland

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Jeroenri »

Hallo Geerlings,

Mijn bus is helemaal origineel dus niet verlaagd. Maar misschien kan de oorzaak die jij beschrijft ook voorkomen bij originele vering?
Gebruikersavatar
Jeroenri
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2008, 20:39
Locatie: Gelderland

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Jeroenri »

Hallo Deki,

Bij mij is het een krakend geluid, misschien ook wel deels als tikkend te beschrijven. Mocht je voor jouw een bus een oplossing vinden dan hoor ik dat graag. Dan kan ik (laten) uitzoeken of het bij mij ook het geval is.
Gebruikersavatar
wittehandjes
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2011, 17:54

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door wittehandjes »

Ik heb exact hetzelfde met mijn bus, maar toen ik met mijn bus naar de dealer ging kon ik het geluid niet opwekken of laten horen.
Ze hebben hem op de brug gezet maar er was niets te zien. Het is net of er een paar onderdelen tegen elkaar aan kraken. Het klinkt niet goed iig. Het is wel verstandig dit aan je dealer te melden via mail zodat ze weten dat je zelf al vreemde geluiden hoorde als mag blijken dat over een jaar de hele boel naar de kloote is. ( excuseer mijn Frans)

Groetjes Marco
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door vaniac »

Het probleem kan veroorzaakt worden door de veerpootlagers (in het Duits "Domlager"). Dat schijnt een typisch probleem bij de GP's te zijn. De enige remedie is het vervangen van de lagers onder garantie of coulance.
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door phdgent »

Om dit onderwerp wat 'open te trekken', zou ik durven een voorbeeld geven van een probleem dat ik met m'n 245 voor had, heel lang geleden dus (*).
Bij het draaien naar links, hoorde ik een schurend geluid, bij elke proefrit met de garagist (met z'n twee dus) was er niets te horen. Tot dat de garagist alleen reed, dus geen passagier, dan hoorde hij het wel. Het probleem zat ergens vooraan bij een veerpoot (heel precies weet ik het niet meer) maar doordat er bij de testrit ook iemand rechts zat, was het gewicht anders verdeeld, één passagier scheelt algauw 80 kg.
Het kan best dat jullie probleem eigenlijk hoofdzakelijk zich voordoet als de bestuurder alleen rijdt en de voortrein oneven belast wordt, wat denken jullie?

(*) Sorry jongens maar na 25 jaar VOLVO (245, 945, 850) heb ik nu eenmaal daar meer ervaring mee dan met VW...
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Danny »

Veerschotellager is een zwak punt, niet enkel bij T5 ook Polo en andere VW's. 't kost geen drol maar 't is wel een klusje om te vervangen.

's Ochtends achteruit uit garage rijden en dan 't stuur helemaal omgooien veroorzaakte bij mij ook een zwaar krakend geluid, alsof er iets niet gesmeerd over mekaar gleed.
Tijdens 't rijden had ik er geen last van met mijn slecht gehoor in mijn nogal luidruchtige 2.5 :bonk

Bij 't vervangen van de veerpoten gelijk de lagers vervangen en inderdaad eentje was aan diggelen...

dit is em...

Afbeelding
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Geerlings »

Bij mij hadden ze de lagers vervangen maar mocht niet helpen . Maar misschien zijn de nieuwere modelen weer uitgerust met andere veren om dat de bussen lichter zijn , vier cilinder en ik heb er vijf en verlaagd en 235 eronder liggen . Gr Geerlings
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Multivan Generation »

Wat denken jullie er van om de contactvlakken waar de veren iets anders raken,
in te smeren met wat vet, en dat eens te testen.
Lijkt mij een eerste gedachte om dit zelf uit te kunnen sluiten..

Over een T5 heb ik nagenoeg geen kennis, maar wel logica.
Wat zou kunnen is dat de onderdelen eerst een soort van anti-corossie laagje hebben,
wat langzamerhand weg gaat slijten, waardoor je met metaal op metaal te maken krijgt.
Dit gaat kraken, piepen etc.

Mijn oplossing zou dan ook zijn, om wat dikker duurzamer vet en tussen te duwen om, als test eens te kijken,
of dit een oplossing zou kunnen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: T5GP - krakend geluid wanneer remmen en sturen tegelijk

Bericht door Danny »

Kan wel een weekje helpen denk ik...
Plaats reactie