Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

sneeuwkettingen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

sneeuwkettingen

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

In januari gaan we op vakantie naar Oostenrijk, omdat in Duitsland en Oostenrijk sneeuwkettingen verplicht zijn. Vragen we ons af welke sneeuwkettingen we juist moeten kopen?

Onze bandenmaat is 215 65 16.

Groetjes Yasmine en Wesley
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Lisboa

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Lisboa »

Yasmine D & Wesley V schreef:In januari gaan we op vakantie naar Oostenrijk, omdat in Duitsland en Oostenrijk sneeuwkettingen verplicht zijn. Vragen we ons af welke sneeuwkettingen we juist moeten kopen?

Onze bandenmaat is 215 65 16.

Groetjes Yasmine en Wesley

Ik zou er niet teveel geld aan uit geven, je moet ze wel bij je hebben maar meestal heb je ze niet nodig.
Tijdens de winterperiode ligt mij set altijd in de T5 voor het geval dat.
Ik heb een set van Pewag(€ 99,-) met zelfspannende kettingen en heb deze nog nooit nodig gehad.
Wel 1 keer op het 'droge' om de banden gelegd zodat ik een beetje weet hoe het werkt.

Het rijdt trouwens voor geen meter met sneeuwkettingen, heb er ooit een flink stuk mee gereden om uit een dal bij Salzburgerland te komen en richting NL te rijden.
Na 150km heb ik een sneeuwvrij gemaakte parking langs de autobahn opgezocht en ben gaan slapen.
De volgende dag was de weg goed begaanbaar en kon zonder kettingen naar huis rijden.

Winterbanden is dan een betere investering, daar ontkom je ook niet aan en heb je meteen profijt van.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Pascal-141 »

Yasmine D & Wesley V schreef:In januari gaan we op vakantie naar Oostenrijk, omdat in Duitsland en Oostenrijk sneeuwkettingen verplicht zijn. Vragen we ons af welke sneeuwkettingen we juist moeten kopen?

Onze bandenmaat is 215 65 16.

Groetjes Yasmine en Wesley
Of sneeuwkettingen verplicht zijn weet ik niet , ik zou er aan twijfelen . Maar winterbanden zijn wél verplicht .

Ik heb er ook een setje sneeuwkettingen inliggen in de winter , je weet maar nooit , maar met goeie winterbanden kom je al heel ver .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

Re: sneeuwkettingen

Bericht door phdgent »

Nu er toch over winterbanden gesproken wordt, hoe zit dat nu met die reglementering?
Vanaf wanneer is dat verplicht in Frankrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland (de 4 landen waar ik naartoe zal moeten)?
In België zou er geen reglementering bestaan, in Nederland wellicht evenmin...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Roger B. (11)61 »

In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, dus niet een bepaalde periode.

Sneeuwkettingplicht is er in bepaalde landen op wegen waar dat dan aangegeven is, geen idee of er ook een plicht van meevoeren is.

Sneeuwkettingen zijn er in verschillende versies, maar als het maar voor één vakantie is zou ik zelfs overwegen te huren. Bij de ANWB iser de laatste jaren een aktie, koop een setje, als dat niet gebruikt wordt kun je het terugbrengen en krijg je het aankoopbedrag minus een klein bedrag retour
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Pascal-141 »

phdgent schreef:Nu er toch over winterbanden gesproken wordt, hoe zit dat nu met die reglementering?
Vanaf wanneer is dat verplicht in Frankrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland (de 4 landen waar ik naartoe zal moeten)?
In België zou er geen reglementering bestaan, in Nederland wellicht evenmin...
Er is sprake van dat het binnenkort ook in Belgie zou verplicht worden .
Ik vind het een goeie zaak
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: sneeuwkettingen

Bericht door Geert G »

Pascal-141 schreef:
phdgent schreef:Nu er toch over winterbanden gesproken wordt, hoe zit dat nu met die reglementering?
Vanaf wanneer is dat verplicht in Frankrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland (de 4 landen waar ik naartoe zal moeten)?
In België zou er geen reglementering bestaan, in Nederland wellicht evenmin...
Er is sprake van dat het binnenkort ook in Belgie zou verplicht worden .
Ik vind het een goeie zaak
Ik ook..........helemaal mee eens :driveT4
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie