Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat = OPGELOST

vragen over de T5
Plaats reactie
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat = OPGELOST

Bericht door Kees's bussie »

Heren,

Ik had al gemerkt dat mijn aanjager/ventilator het af en toe niet deed. :ie
Hedenmorgen weer mijn Webasto standkachel aangezet, die dan een half uurtje gaat stoken.
Ik ging echter wat later van huis en heb hem nog maar half uurtje gegeven. Een lekker warme cabine :winter is ook wat waard nietwaar.
Ik merkte gelijk dus dat de ventilator het niet deed. :muur Ik dacht: ik zet hem op standje 4, dan hoor ik gelijk wanneer hij het gaat doen. :gekte
Na een stuk gereden te hebben was de motor op bedrijfstemperatuur, dus dacht ik: die Webasto kan wel uit nu.
Ik met de AB de Webasto uitgezet en gelijk begon de aanjager te blazen. FF ter test de Webasto weer ingeschakeld en ja hoor........ aanjager ging weer uit. Dit dus 2 x getest, en als dus de Webasto aanstaat werkt de aanjager niet, terwijl die dit voorheen altijd netjes gedaan heeft.

IEMAND enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken ????

alvast heel veel dank voor de antwoorden ! :wjw

groeten,
Kees
Laatst gewijzigd door Kees's bussie op 27 nov 2012, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

schakelt de webasto je ventilator middels een wisselrelais ? (dus in rust originele bedrading verbonden, bekrachtigd spanning naar ventilator) dan kan het relais de oorzaak zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat

Bericht door Kees's bussie »

hallo allemaal,

Ben er trouwens achter gekomen dat als ik de standkachel aanzet, om de motor sneller op temperatuur te laten komen, de ventilator ongeveer 2 minuten WEL werkt.???? :muur

hoe kan dat nou weer :bonk

nog ideeen of suggesties??


groeten,
Kees
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat

Bericht door ronald tdi »

vervang de relais eens, gewoon even de draadstekkers overzetten en kijken/horen wat er dan gebeurd.
Over het algemeen is de relais de storing in een elektrisch circuit.
waarom?, het is bijna het enige mechanische schakeling in een elektrisch gebeuren.
Zelfde zijn de swithschakelaar(s) en de drukschakelaar(s).
Georgewestfaliat4
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26

Re: Ventilator doet het niet als standkachel aanstaat = OPGELOST

Bericht door Georgewestfaliat4 »

Ik heb hetzelfde probleem, alleen omgekeerd. De ventilator werkt wel als de zuheiser/standkachel aanstaat, maar niet als deze uitstaat.
Heb alle andere mogelijke onderdelen al vervangen (kachelweerstand, elektrisch contactslot en relais 18 (of 100)). De enige optie die overblijft is een ingebouwde wisselrelais. Waar in de bus zou zo'n dergelijke wisselrelais zitten?
Plaats reactie