Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesel geur in cabine

vragen over de T5
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

diesel geur in cabine

Bericht door Luitjes »

Sinds enige tijd heb ik last van een diesel geur in de cabine.
Dacht dat dit kwam door het roetfilter, maar deze is nu gerepareerd en schoongemaakt. Helaas blijft de geur hangen.
Op het blok is geen enkele diesel lekkage te vinden dus ik verdenk de standkachel (bijverwarmer).

Waar zit deze precies geplaatst? Kan het wezen dat er wel brandstof in wordt geblazen maar geen verbranding is en dat de diesel lucht zo de cabine in komt??
Lisboa

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Lisboa »

Uitlaatspruit Stuk :ie


Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Roger B. (11)61 »

Luitjes schreef:
Waar zit deze precies geplaatst? Kan het wezen dat er wel brandstof in wordt geblazen maar geen verbranding is en dat de diesel lucht zo de cabine in komt??
vrijwel zeker niet..

stand/bijverwarmer zit onder de auto, ongeveer onder de bestuurdersstoel, bij onjuiste verbranding schakelt ie uit, bij onverhoopt toch diesel onverbrand eruit komt dat onder de auto uit het uitlaatje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Luitjes »

Lisboa schreef:Uitlaatspruit Stuk :ie


Mvg,

Luuk
Logisch... :bonk :bifun :toppie
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Luitjes »

Roger B. (11)61 schreef:
Luitjes schreef:
Waar zit deze precies geplaatst? Kan het wezen dat er wel brandstof in wordt geblazen maar geen verbranding is en dat de diesel lucht zo de cabine in komt??
vrijwel zeker niet..

stand/bijverwarmer zit onder de auto, ongeveer onder de bestuurdersstoel, bij onjuiste verbranding schakelt ie uit, bij onverhoopt toch diesel onverbrand eruit komt dat onder de auto uit het uitlaatje
Ik bedenk het mij nu maar verwarmt deze direct de lucht in de auto of alleen de verwarmingsbuizen en kan dus nooit contact hebben met de lucht in de cabine?
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Daan D »

De bijverwarmer verwarmt het koelwatercircuit [ dus ook het motorblok ]. Er kan dus inderdaad nooit direct contact ontstaan met de lucht in de cabine. Zoals al werdt gezegd, ga er maar voor 95% van uit de je uitlaatspruitstuk gescheurd is, waardoor er dieselgeur via de interieurfilter de cabine in wordt gezogen.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Retourleidinkje poreus????

Herman
Lisboa

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Lisboa »

Daan D schreef:De bijverwarmer verwarmt het koelwatercircuit [ dus ook het motorblok ]. Er kan dus inderdaad nooit direct contact ontstaan met de lucht in de cabine. Zoals al werdt gezegd, ga er maar voor 95% van uit de je uitlaatspruitstuk gescheurd is, waardoor er dieselgeur via de interieurfilter de cabine in wordt gezogen.

ah joh.......?

:bonk

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: diesel geur in cabine

Bericht door ktmkrik »

Volgens mij word hier niet goed gelezen, er word gesproken over dieselgeur en als tip gegeven uitlaatspruitstuk stuk!
Weet iet hoe het in de rest van NL is maar tussen diesel geur en uitlaasgas geur zit bij mij nog een wereld van verschil :knipoog
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Rafke 108 »

ktmkrik schreef:Volgens mij word hier niet goed gelezen, er word gesproken over dieselgeur en als tip gegeven uitlaatspruitstuk stuk!
Weet iet hoe het in de rest van NL is maar tussen diesel geur en uitlaasgas geur zit bij mij nog een wereld van verschil :knipoog
kan is nochtans groot dat het dat is hoor!

ik, en menig weetjeweller, heb net hetzelfde aan de hand gehad!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Luitjes »

Eerste instantie was dit ook de gedachte van de betreffende monteurs. Maar na demontage van het spruitstuk bleek er geen scheur te ontdekken te zijn. Nu blijkt dat er boven het spuitstuk nog iets is dat ook diesel gebruikt. Uitslag hoor ik morgen, helaas blijft de schade even duur .... :huilen
gwensuppers
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2012, 15:53

Re: diesel geur in cabine

Bericht door gwensuppers »

Hallo mensen.
Ik heb last van uitlaatgassen binnen in de bus.
Het is dus alleen als ik stil sta met lopendemoter.
Volgens de computer is er niks aan de hand en is de computer is de roetfilter schoon.
Weet iemand wat het kan zijn ??
:T54LIFE
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: diesel geur in cabine

Bericht door ratlookcalifornia »

gwensuppers schreef:Hallo mensen.
Ik heb last van uitlaatgassen binnen in de bus.
Het is dus alleen als ik stil sta met lopendemoter.
Volgens de computer is er niks aan de hand en is de computer is de roetfilter schoon.
Weet iemand wat het kan zijn ??
:T54LIFE

Heb ik ook last van,.....ga je topic zeker even volgen. :groteogen
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: diesel geur in cabine

Bericht door johnny van de voorde »

Was bij mijn T5 al een hele poos aan de gang ; iedereen die meereed rook het. garage heeft enkele keren "gekeken" maar niets gevonden, tot ik zelf met een plantenspuit aan de gang ging.

Tip: plantenspuit met water en een hele knijp van de fles met detergent (afwasmiddel). even schudden en motor starten. Spuit met een straal water het volledige uitlaatspruitstuk nat inclusief de turbo en de verbindingen tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk. Waar het lekt zul je bubbeltjes zien verschijnen.

Het is geen brandtof die je ruikt maar verbrandingsgassen ! (uitlaatgassen).

wat het uiteindelijk bij mij was: Dichting tussen turbo en pijp naar roetfilter slechte montage af fabriek, waardoor uitlaatgaslekkage.

succes !

John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: diesel geur in cabine

Bericht door johnny van de voorde »

ktmkrik schreef:Volgens mij word hier niet goed gelezen, er word gesproken over dieselgeur en als tip gegeven uitlaatspruitstuk stuk!
Weet iet hoe het in de rest van NL is maar tussen diesel geur en uitlaasgas geur zit bij mij nog een wereld van verschil :knipoog
We lezen wél goed, maar niet alle mensen zijn even technisch en een rare geur van diesel en/of uitlaat al dan niet half verbrand kan bij menig weetjeweller voor verwarring zorgen.

Simpel, als hij écht dieselbrandstof lekt moet je dit kunnen zien op de straat waar hij geparkeerd staat ! Anders is het uitlaatgeur.
John
Plaats reactie