Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

alweer een (stand)kachel vraag

vragen over de T5
Plaats reactie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

Ik heb beide schema's.
De webasto dealer heeft er naar gekeken en omdat de canbus een soort van taal is die de webasto taal niet begrijpt zijn de signalen anders.
Maar mocht jij weten hoe dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Want ik zit natuurlijk niet te wachten op nog een betaling als dat niet hoeft.
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door T5austria »

Onder de bestuurders stoel zal je meestal geen Can-Bus signaal vinden. Deze zal je bij de draaiknoppen van de kachel bediening vandaan moeten halen. dat zijn die draaiknoppen net onder je radio. deze zal je moeten verlengen tot onder de bestuurders stoel.
zodra je standkachel een Can-Bus signaal krijgt dan zal deze zeker starten. zie ook het originelen VW schema.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

Ik heb een kabel aan gesloten op de blower schakelaar volgens schema.
De zwart/blauwe draad moest door geknipt worden en aan gesloten op een relais van de kachelkabelboom.

Waarschijnlijk bedoel je een andere kabel, zoja welke.
Ik ben geen ster in het lezen van schema's, das te lang geleden voor mij, ben het voor 99% vergeten.

Ik kan je beide schema's mailen, die van de VW dealer en die van webasto zelf.

Maar als je zegt die kleur moet je verlengen en daar op aan sluiten is dat ook voldoende voor mij.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

canbus is op meerdere plekken te vinden, en ik zie geen noodzaak waarom de canbus voor de bijverwarmer nu juist bij de kachelunit gezocht moet worden......

nogmaals, als je hem als stand-alone wil gebruiken (wat je met de ombouw van een bijverwarmer in principe ook doet) wordt ie met een standaard webasto klokje ingeschakeld, dus niets vw-canbus aan......

maar mail beide schema's maar eens, dus van een bijverwarmer T5 en van webasto
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ktmkrik »

Interessant topic zo, ben benieuwd naar de uitkomst.
Ben van plan aankomend voorjaar/zomer ook zoiets aan te schaffen en te plaatsen.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

Bedankt Roger dat je helpen wil.
Ik zal het sturen.
Gisteren avond viel ineens de stroom uit hier in de buurt vandaar ik nu pas reageer.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

Ik heb het steeds over die canbus signaal, maar wat is dat eigenlijk?
Is het een stroompje continu of enkel een puls?


@ktmkrik,

Het inbouwen steld echt niets voor.
Tis veel schroeven en parkers, technies geen hoog standje. (dash en bodenplaaten)

Heb wel 2 moeren moeten bijzetten.
Ik ben het weer vergeten, maar in de buurt van blind poppen met moertje. :knipoog
Hij (de monteur) heeft het wel een keer of 3 gezegd, maar sommige woorden kan je niet onthouden en dit is er een van :bonk :bonk

Ohja de tank moet er onderuit, zorg dat die zo goed als leeg is werkt erg prettig.
Je moet een beetje romelen om de vulpijp los naar beneden te krijgen en dan is gewicht lastig.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

canbus is een digitaal signaal, er worden codes verstuurd over één setje getwistte aders. De apparatuur die op deze draden aangesloten is leest deze codes en kan daarmee aangestuurd worden of communiceren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

En zijn die aders ook anders als de normale stroomkabels?
Dan zijn ze te herkennen, denk het niet, maar je weet nooit....

Heb de orginele kabel nog die op de kachel zat, maar zie daar geen andere draden, althans zo dat ze opvallen.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Ik heb het steeds over die canbus signaal, maar wat is dat eigenlijk?
Is het een stroompje continu of enkel een puls?


@ktmkrik,

Het inbouwen steld echt niets voor.
Tis veel schroeven en parkers, technies geen hoog standje. (dash en bodenplaaten)

Heb wel 2 moeren moeten bijzetten.
Ik ben het weer vergeten, maar in de buurt van blind poppen met moertje. :knipoog
Hij (de monteur) heeft het wel een keer of 3 gezegd, maar sommige woorden kan je niet onthouden en dit is er een van :bonk :bonk

Ohja de tank moet er onderuit, zorg dat die zo goed als leeg is werkt erg prettig.
Je moet een beetje romelen om de vulpijp los naar beneden te krijgen en dan is gewicht lastig.
Dat geloof ik wel dat het niet echt ingewikkeld is, maar wacht tot het iets beter weer is wat iets fijner sleutelt als het warmer is.
Die paar maanden winter die er nog komen red ik me wel, en dan maar eens uitkijken naar een type specifiek setje voor een T5.
Als ik het dus goed begrijp moet je dus een nieuws aanzuigleiding maken voor de standkachel?
Haha je kan niet alles onthouden he ennuh brand is erger, denk dat het zichzelf wel wijst hoe alles komt te zitten toch.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

Inderdaad alles wijst zich wel.
Ik had ook een beugel er aan zitten en dan zie je gelijk wat, hoe en waar.

Aanzuigleiding, nee, het water zit letterlijk op 4 cm van de kachel :toppie
Ik heb wel de orginele pompje gehouden, dus 2 T-stukken in het waterleiding gezet.
Ik wist niet wat canbus zou denken als dat pompje vervangen zou worden door de waterpomp van de kachel, wat de officiele manier is.

De luchtinlaat zit bij mij op de kachel en de uitlaat aan de andere kant en die kan je langer maken.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Inderdaad alles wijst zich wel.
Ik had ook een beugel er aan zitten en dan zie je gelijk wat, hoe en waar.

Aanzuigleiding, nee, het water zit letterlijk op 4 cm van de kachel :toppie
Ik heb wel de orginele pompje gehouden, dus 2 T-stukken in het waterleiding gezet.
Ik wist niet wat canbus zou denken als dat pompje vervangen zou worden door de waterpomp van de kachel, wat de officiele manier is.

De luchtinlaat zit bij mij op de kachel en de uitlaat aan de andere kant en die kan je langer maken.
Misschien een domme vraag maar waarvoor moet de tank er onderheen dan?
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

OHHW die bedoel je, sorry dacht aan water.

Ja inderdaad, op het schema staat dat je dit doen moet er is ook een schema van webasto die zegt dat je het op de retour leiding zetten kan, maar dit werdt direct van tafel geveegd.
in de vlotterdeksel, je haalt die ring eraf en dan het vlotter er uit dan gelijk die ring er weer opzetten.
Dit om eventuele vervorming te voorkomen.

Als je een brug hebt en een soort krik met een lange poot er aan kan je er een platte plaat (hout) er op leggen en de tank langzaam laten zakken.
Werkt erg prettig moet ik zeggen, zeker met de beugels er weer onderzetten, dan kan je dat alleen.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door ronald tdi »

@ Roger,

Was je al wat wijzer geworden met de schema's??
Zit de orginele aansluiting te bekijken en daar zit o.a. 2x een orange/bruin kabels op ik denk dat een van die 2/of beide de canbus signaal moet geven.
Er zit nog een groen/zwart bij, maar die is voor de brandstofpompje, dat is zeker.

Aan de verzamel stekker waar dan de orginele kabelboom aan komt zit natuurlijk de + en - , ik denk orange/geel de plus is en de bruin de - (deze zijn overgens dikker dan de andere kabels), dan nog 2, een blauw/zwart en een bruin en die zijn voor de waterpompje, dat weet ik ook zeker.
Maar die 2 orange/bruin geen idee, moet wel een aanstuur iets zijn.

Ik dacht dat die 2 van het klokje kwamen om te zeggen; kachel aan en weer uit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: alweer een (stand)kachel vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee geen tijd gehad, btw aangifte, jaarrekening enzo en overdag werken....zal wel volgende week worden (hoop ik) wel ff snel gekeken naar de schema's.... lekker overzichtelijk, vooral webasto..

maar de schema's van de BIJ verwarmer van VW, heb je die ook, want ik vermoed dat je een bijverwarmer gekregen hebt (kwa kachel normaal niet zoveel anders, maar die werkt zeer zeker zonder can aangezien je die met webasto kabelboom en klokje kunt ombouwen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie