Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

V Maxx extreme schroefset

vragen over de T5
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

V Maxx extreme schroefset

Bericht door sep »

Na flink gezocht te hebben op het internet omtrend de ervaringen met een Vmaxx extreme schroefset ( instelbare dempers )en die uit eindelijk te hebben gevonden op een engels t4/t5 forum ,heb ik besloten om deze set zelf ook te plaatsen onder mijn t5 ....(ik rij trouwens op 19 inch 255 .
Ik heb een paar jaar rond gereden met standaard vw schokbrekers in combinatie met verlagings veren ,maar die veren heb ik er 2 jaar geleden onder weg gehaald ,ik vond dat ik gewoon te veel aan comfort moest in leveren (op de snelweg was het prima ...maar op klinkerwegen en over verkeersdrempels was het gewoon niet fijn ( er zullen vast verlagings veren zijn die meer comfort bieden dan die ik had ...)dus dan maar de standaard vw veren er onder gezet ....gevolg..meer comfort ,minder strakke weg ligging /minder strak sturen door bochten ...en optisch niet erg mooi...en tja wat moet je dan ? ...het meest voor de hand liggende was dan een schroefset..en die zijn er in een paar prijsklasses...(en ongetwijfeld ook kwaliteits klasses )...ik heb mijn keus laten vallen op vmaxx en die waren ook in comfort te stellen middels een 20 voudige stelschroef ....en de prijs was ook zeer aantrekkelijk :toppie ...
Naar mijn gevoel kon ik het qua rij comfort/stuurgedrag niet veel minder op worden dan met de standaard vw veren ,dus afgelopen weeken de v maxx set er onder gezet en kan zeggen dat het qua comfort zeker niet stug of stuiterig is ..ik heb de bus rondom ongeveer 5/6 cm laten zakken en de schokbrekers op de zachtste stand ingesteld ,...ik rij zelden met zware lading in mn laad ruimte ...meestal nog geen 100 kg ....en ook de achterkant voelt niet te stuiterig maar ook niet te zacht /deinerig ...precies goed .
De voorkant heb ik ook op de zachtste stand gezet en dat gaat ook heerlijk...verkeersdrempels gaan nu mooier dan met mn standaard veren /schokbrekers ...het voelt gewoon solider... :yes
Dus al met al geen slechte beslissing ....zeker als je bedenkt dat deze set me € 500 inc btw heeft gekost ...ipv ruim over de €1000,-...(ik wil niets zeggen over kwaliteits verschillen ...maar wel dat je voor minder geld dus ook prima kunt rijden ) de plaatsing is eventueel zelf te doen...tis in principe niet moeilijk...op het engelse forum staat zelfs een uitgebreide omschrijving hoe je dit kunt doen...en die is zeer duidelijk ...

mvg sepster
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door dvr »

heb jij een link waar je ze besteld heb want dan ga ik ze ook eens testen maar dan met belading
ca 750 kg,
Heb nu toch nieuwe schokbrekers nodig en dan dit maar eens proberen.
En die hardheid afstelling is dat lastig te doen als ze gemonteerd zijn??
dvr nr 285
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door RonaldCaravelle »

klinkt goed !...en of het goed blijft zal de tijd leren....toch?! :ikrij
5-6 cm is een aardig eindje, kan ie eventueel nog lager (de schroefset)?
Misschien kun je een foto-tje plaatsen van het eindresultaat! Is altijd leuk om te zien ! :zwaai
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door ktmkrik »

http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door sep »

Hier het linkje naar het engelse forum ...daar vind je een linkje naar een duidelijke beschrijving ivm de plaatsing van de set inc wat fotos..

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=127443" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is nog een link waar je ze eventueel zou kunnen kopen ....

http://www.v-maxx-shop.nl/a-24518463/t5 ... -excl-t32/" onclick="window.open(this.href);return false;


De set zou ongeveer tot 7 cm verlagen ..ik heb em zelf niet op het maximum verlaagd ...maar das gewoon een kwestie van smaak ...kan best zo zijn dat ik later denk ,weetjewat....ik gooi em nog wat omlaag ....maar nu niet.
De hard heid van de dempers kun je vrij eenvoudig verstellen ...de achterste dempers hebben een draaiknop die aan de onderkant van je schokdemper zit ,en die je kunt verstellen door er eenvoudig aan te draaien ( je voelt duidelijk hoeveel 'kliks' de knop maakt ,dus je telt dan gewoon het aantal kliks vanaf de zachtste stand of de hardste stand )...
de hoogte van de vering kun je vrij eenvoudig verstellen met een meegeleverde span tang ...de wielen hoef je zelfs niet te verwijderen gestel dat je de hoogte wilt aanpassen (gewoon effe de wagen opkrikken tot dat het wiel net vrij hangt,dan heb je ruimte genoeg om de hoogte te stellen )
De voorste dempers hebben de verstel knop precies bovenop de de schokbreker zitten en die verstel je dus vanuit de ruimte achter de accu / luchtfilter behuizing...maar die ruimte heb je toch vrij als je de set plaatst ( de ruitenwissers moeten er even af ,en dan heb je een hoop ruimte om te werken )...je zal toch willen proefrijden nadat je de set hebt geplaatst...je zou dan nog even kunnen wachten met het plaatsen van die afdekking ..zodat je dan nog snel even wat aan hardheid/zachtheid kunt stellen....
Stel dat je ze zelf zou gaan plaatsen ...de set dus ....een brug is niet noodzakelijk ...een fatsoenlijke krik /assteunen wel ...ook een veerspanner is verplichte kost ,en als je een slagmoersleutel op lucht hebt dan scheelt het enorm veel werk om bepaalde bouten los te krijgen ( dit gaat niet om snelheid ,maar als je pech hebt zitten de bouten muurvast ,en dan ben je met een streeksleutel heel hard bezig om iets te lossen ...zonder gekheid ...dat is echt een zware aanrader )
In de beschrijving van het engelse forum staat beschreven dat je de schokdemper met wat houtklossen en een hamer uit de draagarm kunt tikken .....bespaar je zelf de moeite en gebruik gewoon je standaard krik van vw en zet die tussen de onderkant van de veerschotel en aonderkant van de draagarm en krik de boel voorzichtig uitelkaar ..en je pakt alles er zo tussen uit ...en bij herplaatsing zet je de krik onder je remschijven om het spul weer omhoog te krikken ...dat scheelt een helehoop gewurg en getrek ...voor de rest kun je de handleiding van het engelse forum gewoon volgen ..

mocht en er toch nog specifieke vragen zijn dan vraag maar raak :toppie
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door dvr »

ktmkrik schreef:http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.
Tja het is net hoe lang je er mee wil gaan doen daar zit het denk ik in.
In mijn geval ca 1,5 jaar
dvr nr 285
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door ktmkrik »

dvr schreef:
ktmkrik schreef:http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.
Tja het is net hoe lang je er mee wil gaan doen daar zit het denk ik in.
In mijn geval ca 1,5 jaar
Met een Bilstein set in combinatie met Eibach veren bedoel je?
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door sep »

ktmkrik schreef:http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.

de prijs is toch beduidend anders :knipoog ....en ivm je garantie is het volgens mij ook makkelijker om gewoon een nederlandse leverancier te hebben..en daar bij je krijgt gewoon een normale factuur met btw als je een eigen zaak hebt (je kunt natuurlijk ook btw vrij kopen in het buitenland,binnen de europese unie, als ondernemer )..maar goed...dat zijn keuzes die we allemaal zelf moeten maken :yingyang

Bilstein heeft absoluut een goede naam ..dus je zou kwaliteit mogen verwachten ....maar of de ´'gewone´'t5 rijder dat verschil merkt ,zeker gezien het prijsverschil ,..ik heb zelf heel lang overwogen om voor een set van kw te gaan ( streetcomfort variant 3)...en dat was puur om het behoud van comfort ....niet om haaks een rotonde te kunnen pakken :knipoog ..alhoewel dat natuurlijk ook best leuk kan zijn ...
Met de dempers nu op de comfortabelste stand gezet kun je al redelijk vlot de hoek om ,,laat staan als ik hem een paar tandje steviger instel,,,ik overweeg nog wel om een verzwaarde set stabilisatie stangen te plaatsen ...dat schijnt ook flink te helpen in het eventuele overhellen in bochten ...maar das de volgende stap .

P.S ik rij maximaal 15000 km per jaar en ben een rustige rijder ...dus ik ben niet zo bang voor de levensduur van de set...en daarbij....de prijs is er ook naar ...stel dat ze het 2 a 3 jaar volhouden .....dan kost het je nog niet veel ...toch ?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door ktmkrik »

sep schreef:
ktmkrik schreef:http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.

de prijs is toch beduidend anders :knipoog ....en ivm je garantie is het volgens mij ook makkelijker om gewoon een nederlandse leverancier te hebben..en daar bij je krijgt gewoon een normale factuur met btw als je een eigen zaak hebt (je kunt natuurlijk ook btw vrij kopen in het buitenland,binnen de europese unie, als ondernemer )..maar goed...dat zijn keuzes die we allemaal zelf moeten maken :yingyang

Bilstein heeft absoluut een goede naam ..dus je zou kwaliteit mogen verwachten ....maar of de ´'gewone´'t5 rijder dat verschil merkt ,zeker gezien het prijsverschil ,..ik heb zelf heel lang overwogen om voor een set van kw te gaan ( streetcomfort variant 3)...en dat was puur om het behoud van comfort ....niet om haaks een rotonde te kunnen pakken :knipoog ..alhoewel dat natuurlijk ook best leuk kan zijn ...
Met de dempers nu op de comfortabelste stand gezet kun je al redelijk vlot de hoek om ,,laat staan als ik hem een paar tandje steviger instel,,,ik overweeg nog wel om een verzwaarde set stabilisatie stangen te plaatsen ...dat schijnt ook flink te helpen in het eventuele overhellen in bochten ...maar das de volgende stap .

P.S ik rij maximaal 15000 km per jaar en ben een rustige rijder ...dus ik ben niet zo bang voor de levensduur van de set...en daarbij....de prijs is er ook naar ...stel dat ze het 2 a 3 jaar volhouden .....dan kost het je nog niet veel ...toch ?
Idd de prijs is behoorlijk anders ja :knipoog
Heb zelf wel een goed gevoel bij EIbach wat kwaliteit betreft en Bilstein daar heb ik verder geen ervaring mee.
Zal wel eens info vragen bij Stroeve motorsport die verkopen het ook en kijk dan wel wat ik ga doen.
Hoef ook niet specifiek een schroefset want het gaat mij er meer om dat mijn bus iets comfortabeler is als ik over een drempel rij.
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door dvr »

ktmkrik schreef:
dvr schreef:
ktmkrik schreef:http://www.t4srus.co.uk/vw-t5t5gp-20253 ... -685-p.asp

Hier misschien?
Zat zelf te kijken naar een Bilstein set en de vergelijkbare is idd een stuk duurder, maarja kwaliteit moet ergens weg komen lijkt me!
Denk dat ik voor de Bilstein B12 ga.
Tja het is net hoe lang je er mee wil gaan doen daar zit het denk ik in.
In mijn geval ca 1,5 jaar
Met een Bilstein set in combinatie met Eibach veren bedoel je?
Ik bedoel meer of je een zet van 500 of van 1000 euro neemt en waar gebruik je de t5 voor
er zijn weetjewelers die hem gebruiken voor rolstoelvervoer of zoals ik die hem afbeulen op een bouw.
Bij mij ligt er gemiddeld 750 kg in heb dat nu gedaan met originele schokbrekers en verlagingsveren in combinatie met 18 inch de schokbrekers zijn nu (198000 km)aan het op raken.
Gezien dat ik volgend jaar een andere bus gaat bestellen wil ik wel eens die V Maxx proberen de prijs bijt niet zoveel met originele schokbrekers.
dvr nr 285
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door ktmkrik »

Ok, op die manier de mijne loopt dus ook op de bouw en ook regelmatig zwaar beladen.
Wat me tegenzit is dat er minder comfort overblijft als je over een drempel rijd en dat wil ik graag veranderd zien.
Hoogstwaarschijnlijk word het dus een set van Bilstein met Eibach en een betere stabilisatorstangen wat voor meer comfort en een betere wegligging moet zorgen.
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door dvr »

ktmkrik schreef:Ok, op die manier de mijne loopt dus ook op de bouw en ook regelmatig zwaar beladen.
Wat me tegenzit is dat er minder comfort overblijft als je over een drempel rijd en dat wil ik graag veranderd zien.
Hoogstwaarschijnlijk word het dus een set van Bilstein met Eibach en een betere stabilisatorstangen wat voor meer comfort en een betere wegligging moet zorgen.
Je kan ook ff wachten tot ik ze er onder heb dan kan ik je meer vertellen of het comfort wat is en of het rijgedrag goed is
in combinatie met gewicht er in.
Dan heb je met de kerst € 500,- meer uit te geven :yes
dvr nr 285
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door ktmkrik »

dvr schreef:
ktmkrik schreef:Ok, op die manier de mijne loopt dus ook op de bouw en ook regelmatig zwaar beladen.
Wat me tegenzit is dat er minder comfort overblijft als je over een drempel rijd en dat wil ik graag veranderd zien.
Hoogstwaarschijnlijk word het dus een set van Bilstein met Eibach en een betere stabilisatorstangen wat voor meer comfort en een betere wegligging moet zorgen.
Je kan ook ff wachten tot ik ze er onder heb dan kan ik je meer vertellen of het comfort wat is en of het rijgedrag goed is
in combinatie met gewicht er in.
Dan heb je met de kerst € 500,- meer uit te geven :yes
Doen we dat toch, heb er ook niet echt drukte mee nu aangezien het toch geen weer is om er mee bezig te gaan :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door Pascal-141 »

sep schreef: Bilstein heeft absoluut een goede naam ..dus je zou kwaliteit mogen verwachten ....maar of de ´'gewone´'t5 rijder dat verschil merkt ,zeker gezien het prijsverschil ,..ik heb zelf heel lang overwogen om voor een set van kw te gaan ( streetcomfort variant 3)...en dat was puur om het behoud van comfort
Sep , ik zou zeggen : gelukkig maar dat je de KW kit NIET hebt gekozen , die krengen gaan constant kapot onder een T5 ...
Een vriend van me had ook zo'n KW kit , en heeft op 2 jaar tijd 3x de achterste schokdempers mogen vervangen . De voorste waren na 2 jaar ook al bijna compleet "op" . Bij die achterste dempers bleek steeds olie te lekken , en ook 1x gehad dat de stang (zuiger) gewoon afgebroken was ...
De KW kwaliteit van vroeger is er tegenwoordig precies niet meer ... Je betaald dan veel geld voor "KW" , maar je kan er met regelmaat mee terug naar de dealer ...
Een paar jaar terug had ik ook KW dempers op mijn T4 , die hebben ook daar ook niet zo lang volgehouden ,nu ik er aan terugdenk ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: V Maxx extreme schroefset

Bericht door Multivan Generation »

Iemand hier op het dorp heeft dezelfde ervaringen met de KW set..
Je zult af moeten wachten hoe de Vmaxx set het vol gaat houden.
Bij mijn T4 waren de Vmaxx schokdempers na nog geen half jaar aan vervanging toe.

Ik denk zelf dat een dikkere stabilisatorstang voor een achter ook veel bjdragen aan de actieve veiligheid.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie