Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

140 of 180pd DSG

vragen over de T5
mdw
Berichten: 181
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 9:53
Locatie: Kempen, Belgie

140 of 180pd DSG

Bericht door mdw »

Hoi iedereen,

m'n schoonouders rijden tot nu toe met een mercedes vito marco polo westfalia, van 97.
Zelf rijden we met een T4 california 2.5 tdi en ze vinden de vw toch stukken leuker :knipoog

Ze staan nu op het punt om een nieuwe california aan te schaffen, ze willen zeker de automaat en dachten aan de 140 pk versie.
Wat ik me nu afvraag, ze hebben altijd al gezegd, dat de nieuwe een zware motor moet hebben. Gaat er een groot verschil zijn in rijprestaties/comfort tussen die 2 verschillende versies?

Groeten,
Mick
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door robertTREBOR »

De meerprijs van 180 pk t.o.v. 140 pk is ca 2500 euro, voor dat bedrag zou ik geen risico nemen.
Teveel pk's is nooit een probleem.

Die 2500 euro ben je niet kwijt, die pak je weer terug met inruil of verkoop .
Een 180 pk is meer waard dan een 140 pk.

:T54LIFE
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op di jan 22, 2013 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door Danny »

2500€ is een hele duit voor die 40pk meer, vraag is heb je dat wel nodig als Californiarijder, een 140pk brengt je vast ook overal heen...
Meer is altijd mooi maar 2500€ geef ik liever aan iets anders maar das ieder voor zich. PK's zeggen nu eenmaal niet alles!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door vaniac »

Ik ga ervan dat er met een California lange afstanden gereden worden en dan gaat er niets boven een motor met extra reserve, zeker omdat een California een stuk extra gewicht met zich mee moet torsen. De 180 pk BiTDI in combinatie met DSG staat garant voor ontspannen rijden.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door Oviivo »

Een California is zwaar. En dan ga je ermee op vakantie. Nog meer gewicht. Als je ook eens op de linkerbaan wilt rijden, zou ik de meeste pk's nemen die te koop zijn.
Budget is vaak de begrenzende factor, verder geen enkele twijfel.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
mdw
Berichten: 181
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 9:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mdw »

Het is toch niet zo dat de 180 pk harder slijt of zo?
Ze zijn zeker geen hardrijders, maar een beetje kracht voor bijvoorbeeld in de bergen zal niet misstaan natuurlijk.

Merci voor de reacties.
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: do okt 18, 2012 22:10

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door cali_generation »

Hoi mdw, ik heb geen ervaring met T5, maar bij de T4 is er tussen de 102pk en 151pk ook een verschil in overbrenging in de versnellingsbak en toerental in 4e en 5e versnelling. Bij de 151pk rijd je met lagere toeren op de snelweg en dat is wel lekker qua geluid en verbruik. Als dit bij de T5 ook zo is misschien ook iets om mee te nemen in overweging. Er zijn zeker anderen op :wjw die dit wel weten.
:ikrij
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: di sep 04, 2012 22:22

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door Anno »

Het vermogensverlies van een DSG bak is relatief laag t.o.v. een stick shift. Daar zit dus geen probleem.

Door de DSG bak gaat alles heel gemakkelijk en krijg je een hoog comfort gehalte.

Hoe meer PK's hoe sneller je de berg op bent en hoe gemakkelijker je inhaalt. De ene irriteert zich mateloos als zaken niet snel genoeg gaan. De ander heeft geen last van zo'n opkomende irritatie.

Een goede zelfkennis zorgt ervoor dat je het juiste aantal PK's koopt. Zelfkennis zal je zelf moeten vergaren.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door vaniac »

mdw schreef:Het is toch niet zo dat de 180 pk harder slijt of zo?
Ze zijn zeker geen hardrijders, maar een beetje kracht voor bijvoorbeeld in de bergen zal niet misstaan natuurlijk.

Merci voor de reacties.
Het BiTDI-motorblok met code CFCA is constructief anders dan de overige TDI-blokken. Koeling en smering zijn verbeterd. In combinatie met DSG heeft deze motor ook nog extra balansassen waardoor trillingen verder verminderd worden. De DSG heeft 7 versnellingen, waardoor je onder alle omstandigheden met een optimaal toerental kunt rijden. Bovendien schakelt de DSG zoveel mogelijk in de hoogste versnelling. Vanaf 70 km/u zit je vaak al in de 7e met 1500 toeren/min. :ikrij :ikrij :ikrij
Met een gelijkmatige rijstijl komt je verbruik uit op 7,5 tot 8 l/100 km.
In combinatie met de BiTDI krijg je verder het 17" remsysteem dat stukken beter remt dan de standaard remmen, zeker als je de bergen in gaat.
Ik denk dat je het geld beter aan de BiTDI met DSG kunt uitgeven dan aan allerlei optische luxe (leer, sound/navigatie etc.).
Een andere aanrader is het Bi-xenonlicht, zeker als je vaker in het donker rijdt. Zeer goede, gelijkmatige lichtverdeling.
mdw
Berichten: 181
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 9:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mdw »

Met een gelijkmatige rijstijl komt je verbruik uit op 7,5 tot 8 l/100 km.
Dit gaan ze zeker graag horen.
Dat dit blok constructief anders was dat wist ik niet, is wel positief om te horen natuurlijk.

Die 17" remmen, ik ga er vanuit dat dit niets te maken heeft met 16" of 17" wielen?
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 20:04
Locatie: Velsen

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mevlut »

@mdw schreef: Die 17" remmen, ik ga er vanuit dat dit niets te maken heeft met 16" of 17" wielen?

De 180 pk versie heeft minimaal 17 inch wielen, 16 inch past niet.


Groetjes,
Mevlut
mdw
Berichten: 181
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 9:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mdw »

:bonk
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10190
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door Pascal-141 »

mdw schreef:
Met een gelijkmatige rijstijl komt je verbruik uit op 7,5 tot 8 l/100 km.
Dit gaan ze zeker graag horen.
Dat dit blok constructief anders was dat wist ik niet, is wel positief om te horen natuurlijk.
2013 brengt ook weer een nieuw ontwikkeld 2.0blok in de andere VAG auto's , of deze nu ook in de T5 binnenkort beschikbaar komt weet ik niet . (Het 140pk blok werd vervangen door een 150pk blok)
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mcs
Berichten: 146
Lid geworden op: do feb 07, 2008 20:21
Locatie: berneau ( B )

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mcs »

Hallo,

Ik zou eens kijken op het duitse forum "T5 Board"
daar staan vele berichten over de degelijkheid van het 180pk biturbo motorblok, ook veel problemen met dit blok.
ligt er natuurlijk altijd aan wat je ermee doet, de 140pk is volgens het duitse forum het meest probleemloze blok.
mdw
Berichten: 181
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 9:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: 140 of 180pd DSG

Bericht door mdw »

Mmh, klinkt dan weer niet zo goed.
Spijtig dat mijn Duitse kennis zogoed als onbestaande is.
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Plaats reactie