Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dikte bedrading binnenverlichting T5 / aansluitschema

vragen over de T5
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Dikte bedrading binnenverlichting T5 / aansluitschema

Bericht door vwcampersite »

Ik wil in onze bus (T5 transporter 2004) extra verlichting gaan aanbrengen die ik in eerste instantie wil aftakken van de draad van de binnenverlichting centraal in de bus.

Een paar vragen hier over;
1. Standaard zit er op deze stekker (3 draden) 1 lampje aangesloten. Met het nieuwe plafond en de nieuwe lichtbalk die ik er in gemaakt heb (verlichtingsbalk van multivan) branden er 2 lampjes op deze aansluiting (1 aftakking gemaakt, daar de multivan lichtbalk twee stekker aansluitingen heeft). Kan ik op deze draad nu nog twee lampjes aansluiten? Of wordt de draad dan te zwaar belast en misschien warm? Het is een vrij dunne draad...

2. Wat voor dikte draad gebruiken jullie voor het bijmaken van verlichting ?

3. Op welke manier hebben jullie extra verlichting (camper gebruik) aangesloten? Het gaat om twee extra lampjes die niet perse geschakeld hoeven worden op de portieren (maar zou op zich prettig zijn).

Momenteel heb ik nog geen extra accu (huishoudaccu) in de bus maar deze zal er tzt wel in komen.

Hoop dat jullie enige tips hierover kunnen geven!
Laatst gewijzigd door vwcampersite op 26 jan 2013, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Oviivo »

Vervang bestaande lampjes door LEDs en gebruik ook in je nieuwe lamphes LEDs.

Draaddikte van 0,25 mm2 is echt al voldoende dan. Anders 0,5 mm2 ofzo gebruiken, gaat echt niet zoveel stroom doorheen. Typisch 5 Watt, dus pak hem beet een halve Ampere
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door vwcampersite »

Bedankt voor je reactie. 4 led lampjes op die ene draad zou dus geen probleem moeten zijn.
Nog tips waar goede led lampjes te kopen?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Oviivo »

vwcampersite schreef:Bedankt voor je reactie. 4 led lampjes op die ene draad zou dus geen probleem moeten zijn.
Nog tips waar goede led lampjes te kopen?
Inderdaad, de stroom dieeen LED t.o.v. de oude lampjes vraagt is typisch 4-5 keer kleiner. Dus 2x zoveel lampjes lijkt me geen probleem.
LEDS zijn in alle smaken te koop op Ebay, daar haal ik ze altijd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door alfagek »

Gewoon een rolletej ledstrip halen kost je in de aanbieding 20,- en koppeld deze aan je bestaande binnen verlichting.
:toppie Zie het verschil

Zie hier de link.

http://www.facebook.com/bob.nagel.33?re ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Roger B. (11)61 »

gaat niet werken... neem maar een andere draad, bij de draad van de binnenverlichting gooit een T5 na een tijdje (kwartier/30min) de spanning er af om je accu niet leeg te trekken als je de verlichting een keer vergeet..... niet prettig als je na een half uur ineens in het donker zit.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door alfagek »

Als extra verlichting gaat het makkelijk werken, voor een camper is inderdaad een andere aansturing nodig zodat het blijft branden zolang het nodig is.
maar veel licht geeft het in iedergval wel, en met afstandsbediening is het makkelijk aan en uit te zetten.
( via 220v omvormer )
Roger B. (11)61 schreef:gaat niet werken... neem maar een andere draad, bij de draad van de binnenverlichting gooit een T5 na een tijdje (kwartier/30min) de spanning er af om je accu niet leeg te trekken als je de verlichting een keer vergeet..... niet prettig als je na een half uur ineens in het donker zit.....
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door vwcampersite »

Roger B. (11)61 schreef:gaat niet werken... neem maar een andere draad, bij de draad van de binnenverlichting gooit een T5 na een tijdje (kwartier/30min) de spanning er af om je accu niet leeg te trekken als je de verlichting een keer vergeet..... niet prettig als je na een half uur ineens in het donker zit.....
Daar heb je een punt.... Beter dan om dit op een aparte draad te zetten, net als andere verlichting (leeslampen e.d.).

Zijn er misschien mensen die een schema hebben van de electra (lampjes en andere 12v/220v aansluitingen, accu's) die in hun camper geplaatst zijn?. Om een indruk te krijgen hoe men dingen aan sluit.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Mickel Moen »

Ik verwijs je daarvoor graag naar mijn Blog: ttp://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Ik heb de verbruikers in dit schema niet verwerkt, maar dat is eigenlijk simpel.

De plus van iedere verbruiker op de plus van de ene accu en de min van de verbruiker op de min van de andere accu. (Bij parallel schakeling)
Alles via een zekeringdoosje aan de pluskant.

Ledjes verbruiken dermate weinig stroom, dat je daarvoor geen hele dikke draad behoeft. Tip: Neem normale niet te dikke en niet te dunne luidsprekerkabel, daarbij is de plus in de kleur van de kabel aangegeven.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/b ... hting.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest: Zie mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Roger B. (11)61 »

200a afzekeren en 200a cyrix is redelijk overkill......als je het starten even buiten beschouwing laat gaat er nooit (veel)meer dan 15% van de grootste accucapaciteit lopen bij het opladen.

de enkele keer dat starthulp nodig is kun je de stroom al fors beperken door de starthulpschakelaar een kwartiertje ofzo om te zetten alvorens te starten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door vwcampersite »

Bedankt Geert, deze had ik al wel ontdekt en heb ik gedeeltelijk doorgelezen . Ingewikkelde materie..... daar moet ik maar eens goed induiken en dan zien of ik er geheel uit kom.
Het nadeel van internet is dat je er heel veel leest (meerdere oplossingen) en dat je daar dan uit moet gaan kiezen welke oplossingen je zelf gaat gebruiken. Ik zie bij jou ook dat je gaandeweg aanpassingen gedaan hebt en wellicht sommige dingen anders gedaan zou hebben.
Wellicht neem ik tzt nog wel eens contact met je op!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Mickel Moen »

Roger.

Het schema is een aangepast schema van Victron. Er worden voor de zekeringen maximale waarden genoemd.
Ik heb afgezekerd op 125A. Ik zal mijn schema nog eens aanpassen, want dit is inderdaad verwarrend.
De Cyrix 200 was toen de eerst opvolgende na de 120A en werd toen geadviseerd voor de T5. Aangezien ik een 150A dynamo heb, leek mij dat toen dan ook beter. Inmiddels is er wel een lichtere Cyrix. De stroomwinkel adviseert nu voor de T4 het 140A model en voor de T5 het 160A model. http://www.stroomwinkel.nl/p-2885-relai ... biner.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens, gaat jouw redenering over het opladen niet altijd op. Dit hangt ook van het type accu af. De Optima's die ik heb, accepteren een onbeperkte laadstroom. Als ze redelijk leeg zijn (50%) gaat er veel stroom naar toe. Ik heb al eens tegen de 100A gemeten met de BMV 600.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door Mickel Moen »

Mede naar aanleiding van dit toppic:

Voor het elektrische systeem had ik alleen een DC-schema gemaakt. Om een en ander uit te leggen is het toch wel handig een schema van de totale installatie te hebben.
Aangezien het in mijn rug geschoten is, een mooie gelegenheid om weer eens in Photoshop te oefenenen.

Bijgaand het resultaat:

Afbeelding

De beschrijving: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 09 feb 2013, 19:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5

Bericht door vwcampersite »

Super!! Helder in elkaar gezet! Geeft mij , en ik denk ook voor anderen, in iedergeval inzicht in hoe je een en ander kunt aansluiten.

Als er mensen zijn die het totaal anders hebben, of met andere componenten, dan hoor ik het graag! En dan natuurlijk met de voor en nadelen van hetgeen zij hebben.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Dikte bedrading binnenverlichting T5 / aansluitschema

Bericht door vwcampersite »

@Geert; in je schema teken je 2x een 230V distribution. Een keer voor de omvormer en een keer na de omvormer?
Hoe moet ik dit zien? En kan ik "distribution" lezen als stekkerdoos ?

De koelkast werkt op 230v en op 12v, heb je beide aansluitingen dan altijd aangesloten en schakeld de koelkast zelf over?

Bedankt weer!
Plaats reactie