Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

Bericht door robertTREBOR »

T5 2500 TDI 128KW 8-2008 , 120.000 km

Terwijl ik voor het stoplicht stond te wachtten met de motor stationair draaiend, begon
deze opeens heel onregelmatig te lopen, ik dacht shit wat is dit !!
Gaf nog snel gas om afslaan te voorkomen maar hij sloeg toch af en daar sta je dan !

Licht op groen en ik blokkeer de hele doorgang, op de startmotor naar ze berm gereden.
Starten hielp niet,sloeg echt niet meer aan. Mobiliteits service gebeld.
17.000 km terug nog grote beurt gehad bij
de vw. dealer dus word je "gratis" weggesleept naar de dichtsbijzijnde dealer.

Er kwam een oprijwagen maar de chauffeur gaf er de voorkeur aan om te slepen.
Ik zei , dan laat ik de motor wel rustig meedraaien in 3e versn. dan heb ik tenminste
stuur en rembekrachtiging.

Echter na tijdje gesleept te zijn met de motor al draaiend, sloeg die opeens aan en liep
weer perfect, ik toeteren , sleepkabel los en ik achter die oprijwagen aan naar de vw dealer
in rotterdam - ommoord.

Na uur krantje lezen kwam de werkplaatschef met de medeling dat er een hele ernstige
storing in mijn bus zat, er zaten aantal grote computers in verbonden via can-bus en
die zagen elkaar niet !! Het zou een grote klus worden de storing te vinden.

Ik zeg nog snap niet dat tie dan nog rijdt !

Ik realiseerde me opeens dat mijn OBD stekker een LOZE is en mijn echte OBD stekker
voorzien van slot achter de bekleding was weggestopt, dus zeg onmiddelijk tegen die chef daar
of dit misschien iets met hun meting te maken kan hebben.

Dit komt omdat mijn andere vw dealer auto maasstad me had verteld dat ze die OBD helemaal
niet meer gebruiken omdat alles via bleutooth werkt heden.

Nu verteld deze chef van M. de Koning weer dat dat alleen maar kan als je een bleutooth
stick in die OBD stopt, dus mijn Vlaardingse dealer heeft mijn bus bij de laatste grote
beurt nooit uitkunnen lezen met die stick in die loze OBD als dat tenminste bij een beurt hoort.

Okay bus weer naar binnen, reed trouwens alsof er nooit wat aan de hand was geweest
Slot van de echte OBD af en ja hoor;
Diagnose kapotte verstuiver !
Verhaal, de computer signaleerd een kapotte verstuiver en stopt dan de motor om
schade te voorkomen, waterslag wel te verstaan !
Als er te veel diesel via die verstuiver op de zuiger komt breekt je krukas en heb
je nw. motor nodig , mwahhhh zou dat kunnen ?

Staat er nu is maandag klaar , voorzien van een nieuwe verstuiver

Heb maar niet gevraagd :nuts wat het kost want moet toch gebeuren.

Komt dit wel vaker voor na 120.000 km verstuiver die soms "hapert" ??
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Chris Steegen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 dec 2012, 10:50

Re: En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

Bericht door Chris Steegen »

Wat ik me afvraag met die verstuivers, ik heb links of rechts gehoord dat als er tevee l% biodiesel bij je diesel gemengd wordt zou dit problemen kunnen geven. Kan je garagist hierover uitsluitsel geven.
groeten
Chris
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

Bericht door robertTREBOR »

Tank altijd de "dure" V-power van Shell en daarvoor de Ultimate van BP.
Je merkt toch dat je meer PK's hebt en volgens mij ook zuiniger, dus net zo duur uiteindelijk.

Hoop wel dat die andere 4 verstuivers nog tijdje heel blijven.........................
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

Bericht door Deki »

dat mag toch niet gebeuren bij een auto van 2008 en pas 120.000 op de teller !

Sterkte Robert :toppie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: En toen sloeg de motor af en moest ik worden weggesleept

Bericht door vaniac »

Dat vloeistof in de verbrandingsruimte fataal voor de motor is, klopt. Vloeistoffen laten zich niet samenpersen. Tijdens de kompressieslag zijn inlaat- en uitlaatklep gesloten en kan vloeistof in de verbrandingsruimte nergens heen. De vloeistof in de verbrandingsruimte houdt de zuiger tegen, terwijl deze naar boven gaat. De optredende krachten zijn zo groot dat de motor mechanisch overbelast wordt: op zijn minst buigt een zuigerstang krom of breekt de krukas. Bij een dieselmotor is dit zeer kritisch omdat de verbrandings- c.q. compressieruimte zeer klein is en maar heel weinig vloeistof kan opnemen, met fatale gevolgen. Een lekkende verstuiver moet dus zo snel mogelijk worden vervangen.
Plaats reactie