Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ijskoud, verwarming staat op max!!!

vragen over de T5
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door waterschoot.geert »

Hallo
Tijdens deze ijs periode is het wel aangenaam dat je je kan verplaatsen in een lekker warme bus.
Nu heb ik de interieur filter vervangen en die zal redelijk vol met bladeren en troep.
Even voor de duidelijkheid, ik heb de bus nog maar net en weet niets van de vorige eigenaar en z'n liefde voor z'n vw.
Dus waarschijnlijk niet goed onderhouden..!
Ik dacht bij het vervangen van de int filter meer warmte te hebben, mis dus!
Wat zou ik nog moeten doen om toch warme lucht uit de kachel te krijgen?
Alvast bedankt, Geert.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Pascal-141 »

Wat doet de temperatuur meter ? Staat die na enige tijd rijden op 90° ?
Als die redelijk 'koud' blijft , dan kan de thermostaat vastzitten , of kan de waterpomp het aan het begeven zijn.
Als die toch op 90° komt , en je hebt dan nog steeds koude lucht uit de verwarming,dan kan de afsluitkraan vd verwarming vastzitten
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door waterschoot.geert »

Pascal-141 schreef:Wat doet de temperatuur meter ? Staat die na enige tijd rijden op 90° ?
Als die redelijk 'koud' blijft , dan kan de thermostaat vastzitten , of kan de waterpomp het aan het begeven zijn.
Als die toch op 90° komt , en je hebt dan nog steeds koude lucht uit de verwarming,dan kan de afsluitkraan vd verwarming vastzitten
Hey Pascal, al bedankt voor de reactie.
Na enige tijd rijden staat de temp idd op 90 graden.
De waterpomp samen met de db riem zijn vervangen.
Het is niet dat de lucht koud is die er uit komt , maar hij is niet warm zoals dat vroeger was in mijn T4 uit 1991. Als de verwarming in die bus op vollen bak stond moest die echt lager gezet worden. De verwarming lager zetten heb ik in mijn t5 nog niet moeten doen, pas na een half uur rijden wordt het een beetje aangenaam in de bus.
Waar vind ik die afsluitkraan van de verwarming, en hoe kan ik controleren of die al dan niet vastzit?
Groeten Geert.
:T54LIFE
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Leo45 »

Ik vind de verwarming in de T5 ook minder dan in een T4.
Zowel in de eerste serie als in de de GP versie.
Ik denk dat het grootste probleem zit in het feit dat er geen extra bijverwarming meer is ingebouwd.
Bij de GP die ik nu heb begin ik 's morgens standaard met de standkachel omdat het erg lang duurt voordat de boel maar enigzins warm wordt. Zal wel te maken hebben met emissienormen enzo maar vrolijk wordt je er niet van.

Leo

PS
Gisteren net de bus over de 100000 gereden in twee jaar tijd en het enige dat ooit defect is geweest is een achterlichtje.
dat valt niet tegen, ik was eerder niet onder de indruk van de T5
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Pascal-141 »

waterschoot.geert schreef:
Pascal-141 schreef:Wat doet de temperatuur meter ? Staat die na enige tijd rijden op 90° ?
Als die redelijk 'koud' blijft , dan kan de thermostaat vastzitten , of kan de waterpomp het aan het begeven zijn.
Als die toch op 90° komt , en je hebt dan nog steeds koude lucht uit de verwarming,dan kan de afsluitkraan vd verwarming vastzitten
Hey Pascal, al bedankt voor de reactie.
Na enige tijd rijden staat de temp idd op 90 graden.
De waterpomp samen met de db riem zijn vervangen.
Het is niet dat de lucht koud is die er uit komt , maar hij is niet warm zoals dat vroeger was in mijn T4 uit 1991. Als de verwarming in die bus op vollen bak stond moest die echt lager gezet worden. De verwarming lager zetten heb ik in mijn t5 nog niet moeten doen, pas na een half uur rijden wordt het een beetje aangenaam in de bus.
Waar vind ik die afsluitkraan van de verwarming, en hoe kan ik controleren of die al dan niet vastzit?
Groeten Geert.
:T54LIFE
Datis zeker niet normaal . Ook een T5 heeft in normale toestand een héél warme verwarming , net als de T4 . De T5 doet er wel veel langer over als de T4 om de motor op 90° te krijgen , maar eens op temp is die verwarming even warm hoor.

Als de lucht die er uitkomt bij jou slechts 'lauw' is , dan werkt de kraan misschien niet goed . Die zit normaalgezien in een van de 2 kleine waterslangen die vanaf de motor het schutbord ingaan. Even de kleine slangen volgen en je zal wel ergens een kraantje tegenkomen . (ik vermoed aan de zijde van de accu , dus boven de versnellingsbak)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Leo45 »

In de GP die ik rij zit niet eens een temperatuur meter :ie :ie

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt niet alles hebben Leo..
Heb je er extra voor betaald dan? :gekte :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Leo45 »

Multivan Generation schreef:Je kunt niet alles hebben Leo..
Heb je er extra voor betaald dan? :gekte :knipoog

Volgens mij heeft de baas er genoeg voor betaald. Valt gelijk op als je start. Geen temperatuur. :groteogen

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door frank884 »

Dat is zeker niet normaal . Ook een T5 heeft in normale toestand een héél warme verwarming , net als de T4 . De T5 doet er wel veel langer over als de T4 om de motor op 90° te krijgen , maar eens op temp is die verwarming even warm hoor.

Bij de T4 TDI duurt het ook 12 kilometer voordat die op 90 graden is
bij de T4 1.9TD ging dat veel sneller

tja een efficiente motor zoals een TDI produceerd nu eenmaal minder "afval" warmte
en dat is in de winter vervelend, maar bij gewone temperaturen extra zuinig.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef: Dat is zeker niet normaal . Ook een T5 heeft in normale toestand een héél warme verwarming , net als de T4 . De T5 doet er wel veel langer over als de T4 om de motor op 90° te krijgen , maar eens op temp is die verwarming even warm hoor.

Bij de T4 TDI duurt het ook 12 kilometer voordat die op 90 graden isbij de T4 1.9TD ging dat veel sneller

tja een efficiente motor zoals een TDI produceerd nu eenmaal minder "afval" warmte
en dat is in de winter vervelend, maar bij gewone temperaturen extra zuinig.
Ja dat is waar , maar bij vriestemperaturen kan het bij de T5 soms wel 20km duren voor hij de 90° bereikt . En als je in de file staat , zie de je temperatuurmeter zo weer zakken naar 80° , of zelfs nog lager ... Dat heeft de T4 dan weer niet . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Silverline »

Geert,

Het kan ook het stelmotortje zijn wat de verwarming bedient.

Zit onder het dashboard gemonteerd en gaat bij alle VAG merken regelmatig kapot.

Heb je al getest of de verwarming het rechts wel doet ? (omdat Links en Rechts allebei een eigen stelmotortje hebben) als Rechts wel warm wordt is het voor 99% zeker het stelmotortje.

Succes.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Danny »

Als je van een T4 komt dan lijkt het inderdaad alsof de verwarming in een T5 niet werkt, duurt errrrg lang en zonder mijn bijverwarmer lijkt het wel een eeuwigheid te duren alvorens 't blok op temp komt. nee die verwarming doet het wel je moet alleen veel geduld hebben. :knipoog
waterschoot.geert
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
Locatie: Tussen Gent en Antwerpen

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door waterschoot.geert »

Danny schreef:Als je van een T4 komt dan lijkt het inderdaad alsof de verwarming in een T5 niet werkt, duurt errrrg lang en zonder mijn bijverwarmer lijkt het wel een eeuwigheid te duren alvorens 't blok op temp komt. nee die verwarming doet het wel je moet alleen veel geduld hebben. :knipoog
Ok ik heb wel een beetje geduld, maar ik heb meestal kilometers te kort, en een ommetje maken om de wagen warm te rijden, dat lijkt me er toch een beetje over.
Zou het een oplossing zijn om, net zoals men vroeger deed, een karton voor de grill te bevestigen om op die manier de motor sneller op te warmen???
Groeten Geert.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Danny »

Helpt zeker, deed al meer dan eens de test en stak altijd een stukje onderdak voor de radiator. tegenwoordig is dit een mooiere maar vooral handigere oplossing...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ijskoud, verwarming staat op max!!!

Bericht door Pascal-141 »

Danny schreef:Helpt zeker, deed al meer dan eens de test en stak altijd een stukje onderdak voor de radiator. tegenwoordig is dit een mooiere maar vooral handigere oplossing...
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr

Afbeelding
En met dat ding bedek je gelijk ook de interkoeler en de servokoeler ... is ook niet de bedoeling hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie