Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afwijkende maat reservewiel

vragen over de T5
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Afwijkende maat reservewiel

Bericht door GertjanvD »

Mijn VW T5 4motion is direct na aankoop voorzien van M+S banden met de maat 235/70R16. Het reservewiel is het standaardwiel 215/65R16. Een grotere maat band past niet zonder aanpassing in de reservewielhouder onder de auto. Stèl dat ik een lekke band heb, kan je dan gewoon het wat kleinere reservewiel monteren? Je zal net zien dat zoiets gebeurt in een uithoek van Scandinavië waar een bandenbedrijf niet om de hoek zit. Kan zoiets kwaad? Of is het verstandig om een reparatiesetje aan te schaffen met een compressor. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door robertTREBOR »

GertjanvD schreef:Mijn VW T5 4motion is direct na aankoop voorzien van M+S banden met de maat 235/70R16. Het reservewiel is het standaardwiel 215/65R16. Een grotere maat band past niet zonder aanpassing in de reservewielhouder onder de auto. Stèl dat ik een lekke band heb, kan je dan gewoon het wat kleinere reservewiel monteren? Je zal net zien dat zoiets gebeurt in een uithoek van Scandinavië waar een bandenbedrijf niet om de hoek zit. Kan zoiets kwaad? Of is het verstandig om een reparatiesetje aan te schaffen met een compressor. Groet, Gertjan
=================================================================

235/70R16 heeft een omtrek van 2571

215/65R16 heeft een omtrek van 2295

dat kan nooit goed zijn !! je differentieel draait als een gek in de ronte om die omtrek verschillen te compenseren !!

niet doen dus, ik reed vorige week ook een band aan gort , grote scheur in de zijwang, reparatie setje heb je nix aan

blijft over die reservewielbakhouder aanpassen en de juiste maat reservewiel eronder.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Oviivo »

Ik denk dat de ruimte onder de bus (diameter in de bodem) simpelweg niet groot genoeg is voor die maar, maar dat is na te meten;

Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Icebox »

Mijn banden zijn ook groter dan mijn reserveband. Mij is verteld dat ik gewoon kan rijden met 'ongelijke' banden zolang ze bij je 'aandrijvingskant' maar hetzelfde zijn, in mijn geval voor. Helaas heb ik dit noodzakelijkerwijs ook nog eens moeten testen en dat is ruim 150 km goed gegaan zonder verdere gevolgen.

Groetjes,
Sinja

P.S. ik heb wel een 2.4D uit 1993, automaat. Mocht dat nog iets uitmaken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Multivan Generation »

Sinja, dat maakt zeker uit..

De vraagsteller heeft 4 wiel aandrijving..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door DNS »

Als je de uithoeken van Scandinavië op gaat zoeken, zou ik (zeker bij offroad) ook meer dan 1 reservewiel meenemen. :ie

Gewoon meenemen in de auto (2 banden hoog is ook een goede zetel-hoogte :knipoog ).
Of een rek voor de achterklep regelen? Op een fietsenrek moet je er wel 2 mee kunnen nemen. :winter
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Icebox »

Ah! 4motion is 4WD?

Dan blijft het antwoord in zekere mate hetzelfde: Zolang ze aan de aandrijvingskant hetzelfde zijn. Conclusie; nee dus.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Pascal-141 »

GertjanvD schreef:Mijn VW T5 4motion is direct na aankoop voorzien van M+S banden met de maat 235/70R16. Het reservewiel is het standaardwiel 215/65R16. Een grotere maat band past niet zonder aanpassing in de reservewielhouder onder de auto. Stèl dat ik een lekke band heb, kan je dan gewoon het wat kleinere reservewiel monteren? Je zal net zien dat zoiets gebeurt in een uithoek van Scandinavië waar een bandenbedrijf niet om de hoek zit. Kan zoiets kwaad? Of is het verstandig om een reparatiesetje aan te schaffen met een compressor. Groet, Gertjan
Ik zou er zo zeker nooit mee rijden , het verschil is gewoon veel te groot ...
Best is een reservewiel voorzien met dezelfde diameter/afrolmaat. Indien deze toch niet zou passen onder de auto , dan kun je het nog in de koffer leggen , of op de achterklep monteren , of op het dak ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Oviivo »

Icebox schreef: Dan blijft het antwoord in zekere mate hetzelfde: Zolang ze aan de aandrijvingskant hetzelfde zijn. Conclusie; nee dus.
Bijzonder goede manier van denken, daar hou ik van :toppie :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Icebox »

Oh stop it! You make me blush :knipoog
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Oviivo »

Icebox schreef:Oh stop it! You make me blush :knipoog
Laten we een kamer nemen :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Multivan Generation »

Oviivo schreef:
Icebox schreef:Oh stop it! You make me blush :knipoog
Laten we een kamer nemen :bifun
Een kamer? :nuts









































jullie hebben beide een Hotel California :bifun :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door GertjanvD »

Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik ontdekt dat Seikel een aanpassing levert zodat je een grote maat reservewiel onder de auto kan plaatsen. Maar dat kost dan wel even €470,00 incl BTW. Dus dat wordt het niet. Waarschijnlijk neem ik naar het buitenland een wiel met de goede maat band mee in de auto. In Nederland laat ik het thuis en gok erop dat een banden reparatiesetje van bijvoorbeeld Slime me verder helpt. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door Pascal-141 »

GertjanvD schreef:Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik ontdekt dat Seikel een aanpassing levert zodat je een grote maat reservewiel onder de auto kan plaatsen. Maar dat kost dan wel even €470,00 incl BTW. Dus dat wordt het niet. Waarschijnlijk neem ik naar het buitenland een wiel met de goede maat band mee in de auto. In Nederland laat ik het thuis en gok erop dat een banden reparatiesetje van bijvoorbeeld Slime me verder helpt. Groet, Gertjan
Waarom pas je de standaard reservewielbeugel die nu onder de auto hangt niet zelf aan ? Ik veronderstel dat je de beugel gewoon wat moet verbouwen zodat er een grotere diameter in kan .

Of desnoods zelf een ophangbeugel maken ...

470eur is wel veel geld !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Afwijkende maat reservewiel

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb de oplossing !

Je gooit die grote maat autoband met velg LEEG onder je auto in de org. klem/beugel.
Als de band leeg is kan je hem alle kanten opduwen, denk dat het altijd past dan.

Je koopt een extra zware compressor;

http://www.amazon.com/Viair-00073-Heavy ... B0012WHBSO" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://www.amazon.com/VIAIR-85P-Portabl ... sbs_auto_1" onclick="window.open(this.href);return false;

kost je denk nog geen 50 euro , en pompt hem op als je hem nodig hebt :sjaal
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie