Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuddende motor

vragen over de T5
Kaytje
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:36

Schuddende motor

Bericht door Kaytje »

Hey hallo ik ben kay ben nieuw hier, heb sinds 2 maanden een t5 2.5 tdi 130 pk lwb 60 edition. Nou heb ik in die 2 maanden al een stuk of 4 keer meegemaakt dat wanneer ik even op de cruisecontrol heb gereden +- 100/110 en rij op een file af gooi hem van de cruisecontrol en laat hem uitrollen in zn vrij dat wanneer ik stil sta de motor zomaar een minuut voel schudden en niet echt lekker loopt. Als ik dan weer weg wil rijden loopt ie weer even slecht en daarna weer niks aan de hand.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn heb trouwens nog 1 maand garantie hoop t voor die tijd op te lossen
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Schuddende motor

Bericht door JanP »

Heb hetzelfde gehad in mijn Touran, was een kwestie van een software update.
(en daar werd hij ook nog iets zuiniger van).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schuddende motor

Bericht door Pascal-141 »

Kan ook de regeneratiecyclus zijn dat je merkt .
gebruik de zoekfunctie maar even : "regenereren" , en " dieselpartikelfilter /DPF"
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Schuddende motor

Bericht door robertTREBOR »

storingsgeheugen uitlezen ! Kan ook aan je verstuivers liggen en dan staat het haarzuiver in het storingsgeheugen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Kaytje
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:36

Re: Schuddende motor

Bericht door Kaytje »

Ben 't weekend bij de vw geweest m'n verhaal uitgelegd aan de td en gevraagd om uit te lezen en evt een update te doen. Uitlezen kon wel maar dan had er een motorstoringslampje moeten gaan branden zei hij klopt dit ?? Update was niet nodig want daar was niks van bekend. Hij vertelde mij ook nog dat als het dpf aan het regenereeren is dat het lampje moet branden tijdens regenereeren klopt dit ook ?? Heb dus wel geld in mijn zak gehouden maar weet nog niks zeker
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Schuddende motor

Bericht door robertTREBOR »

Kaytje schreef:Ben 't weekend bij de vw geweest m'n verhaal uitgelegd aan de td en gevraagd om uit te lezen en evt een update te doen. Uitlezen kon wel maar dan had er een motorstoringslampje moeten gaan branden zei hij klopt dit ?? Update was niet nodig want daar was niks van bekend. Hij vertelde mij ook nog dat als het dpf aan het regenereeren is dat het lampje moet branden tijdens regenereeren klopt dit ook ?? Heb dus wel geld in mijn zak gehouden maar weet nog niks zeker

Toen mijn motor regelmatig rond de 2000 omw. begon te schudden ging er NOOIT een storingsmeldingslampje branden.
Toen mijn motor voor het stoplicht begon te schudden en afsloeg en niet meer wilde aanslaan ging er ook geen lampje branden.
Eenmaal weggesleept door de vw dealer "gratis" dankzij mobiliteits garantie en in de garage (hol van de leeuw) was , gingen ze gelijk uitlezen, en kwamen ze met het verhaal dat het een grote elektronische storing betrof, er kon niets gemeten worden met die stekker !!
Ik realiseerde me dat ik een LOZE OBD stekker had en mijn echte OBD met een slotje erom achter de bekleding lag verstopt.
Toen ze op die OBD stekker gingen meten kwam er direct een groot aantal foutmeldingen uit die allemaal naar de bewuste
verstuiver wezen, als de dealer liegt dan lieg ik ook in dit geval, maar dat wat hun verhaal naar mij toe.

Volgens mij gaat het lampje branden als de motor in soort van storingsmodus valt, dit had ik toen mijn roetfilter verstopt
zat, lampje aan en topsnelheid max 110, even contact aan en uit en hij deed het weer normaal en het lampje was weer uit.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Kaytje
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:36

Re: Schuddende motor

Bericht door Kaytje »

Heb iemand gevonden die een obd kabel besteld heeft voor me ken ik hem zelf uitlezen !!
Kaytje
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:36

Re: Schuddende motor

Bericht door Kaytje »

Hij is uitgelezen en er kwam niks naar boven, zal t dan toch t regenereeren zijn maar er brand geen lampje op t dashboard tijdens dat schudden
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schuddende motor

Bericht door Pascal-141 »

Kaytje schreef:Hij is uitgelezen en er kwam niks naar boven, zal t dan toch t regenereeren zijn maar er brand geen lampje op t dashboard tijdens dat schudden
Maar goed dat het lampje niet brand hé ... Als het zou branden,wil dat zeggen dat er wat mis is...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kaytje
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:36

Re: Schuddende motor

Bericht door Kaytje »

Ja maar bedoel tijdens t regenereeren brand er geen lampje maar dat zou wel moeten zegt de vw, heb t nog niet meegemaakt en toch al 6000 km mee gereden
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schuddende motor

Bericht door Oviivo »

Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn bus regenereert. Hoe vaak zou dat gebeuren? Mij lijkt het dat dit eigenlijk ook ongemerkt moet gebeuren?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schuddende motor

Bericht door Pascal-141 »

Kaytje schreef:Ja maar bedoel tijdens t regenereeren brand er geen lampje maar dat zou wel moeten zegt de vw, heb t nog niet meegemaakt en toch al 6000 km mee gereden
De mijne regenereerde minimaal 1x per week , nooit een lampje zien branden .
Het lampje zal wss alleen branden als er wat mis is met de regeneratiecyclus ...(zoals bvb geblokkeerde DPF , of kapotte sensor)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuddende motor

Bericht door Multivan Generation »

regenereren kun je zien aan een verhoogt actueel verbruik in het boordcomputer schermpje.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schuddende motor

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:regenereren kun je zien aan een verhoogt actueel verbruik in het boordcomputer schermpje.
Dus normaal gezien "voel" je niets?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Schuddende motor

Bericht door ratlookcalifornia »

Multivan Generation schreef:regenereren kun je zien aan een verhoogt actueel verbruik in het boordcomputer schermpje.

Hahaha,...heb ik altijd last van,......ligt een beetje aan hoe leeg de weg voor me is :lach
Plaats reactie