Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 start beroert !

vragen over de T5
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

Als dat zo snel lekt dan moet er toch een plas olie/diesel op de bodemplaat liggen ...

En de kleur van de olie is toch een beetje bruinig of pik zwart ? net even naar de olie pijl gekeken zit op max en een beetje bruin.

En bij het starten moet er dan ook een rook pluim te zien zijn dan bij slechte olie of verstuivers?

Geen pluimpje rook te zien in ieder geval.

Jacob heb jij nog toevallig het ebay linkje van de O-Ringen setje :jumpklap waar je ze hebt gekocht
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 start beroert !

Bericht door jacobsentertainment476 »

T5 Thomas schreef:Als dat zo snel lekt dan moet er toch een plas olie/diesel op de bodemplaat liggen ...

En de kleur van de olie is toch een beetje bruinig of pik zwart ? net even naar de olie pijl gekeken zit op max en een beetje bruin.

En bij het starten moet er dan ook een rook pluim te zien zijn dan bij slechte olie of verstuivers?

Geen pluimpje rook te zien in ieder geval.

Jacob heb jij nog toevallig het ebay linkje van de O-Ringen setje :jumpklap waar je ze hebt gekocht
De kleur van de olie ligt er aan hoe lang deze al in gebruik is, of hoever deze al verdund is. De hoeveelheden diesel die er in komen ligt weer aan de mate van slijtage aan de O ringen, en aan hoeveel verstuiver O ringen er lek zijn. De rookpluim achter de auto heeft daar niet een direct verband mee, want zodra de auto start dan zijn de O ringen min of meer weer dicht. Door de overdruk in het diesel traject zal er ook geen olie langs de verstuiver naar beneden de cilinder in lopen, maar loopt de diesel langs de verstuiver naar boven waar het zich vermengd met de olie.

Ik heb de O ringen op ebay gekocht bij linkje Door dat de levertijd erg lang was 1 week :ie en ik geen geduld had ben ik naar de dealer gegaan en heb daar een complete set gehaald € 150,- ongeveer.
De set van ebay gaat op de verstuivers die ik nog heb liggen, zodra deze gecontroleerd zijn. En daarna verkoop ik die set.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

ok dat is duidelijk !

heb net een setje bij de dealer gehaald van 170 euries verstuiver bouten enzo !

De monteur die ik ken heeft 10 + jaar bij de vw dealer gewerkt :toppie hij deed de motor kap open en ja ja dan wordt een hele klus 3/4 uurtjes werk toch niet zo makkelijk als eerder werd gezegd :knipoog

En nog de olie gechecked was in orde geen raare lucht of kleur gelukkig maar

dus woensdag is het zo ver kijken hoe de verstuivers aan toe zijn ''Fingers crossed''

Gelijk effe de turbo na checke ook dan.... turbo cleaner :werkaanT4

kan niet wachten !
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 start beroert !

Bericht door jacobsentertainment476 »

T5 Thomas schreef:ok dat is duidelijk !

heb net een setje bij de dealer gehaald van 170 euries verstuiver bouten enzo !

De monteur die ik ken heeft 10 + jaar bij de vw dealer gewerkt :toppie hij deed de motor kap open en ja ja dan wordt een hele klus 3/4 uurtjes werk toch niet zo makkelijk als eerder werd gezegd :knipoog

En nog de olie gechecked was in orde geen raare lucht of kleur gelukkig maar

dus woensdag is het zo ver kijken hoe de verstuivers aan toe zijn ''Fingers crossed''

Gelijk effe de turbo na checke ook dan.... turbo cleaner :werkaanT4

kan niet wachten !
Haha, de monteur dacht ff een makkie te hebben, nou bij de motor ruimte van de T5 piep je wel anders haha, zeker als er een 2½ltr in hangt.
Olie checken, ik kon aan de oude olie ook niet ruiken of er diesel in zat, en de kleur kon ik het ook niet aan afzien. Maar volgens alle documentatie en naslagwerk gaat er 7,4ltr olie in de motor. Toch trok ik er bijna 9ltr uit ?? Dus waar die andere 1½ ltr vandaan komt mag iemand mij vertellen, vandaar dat ik ook zeg "neem voor die paar tientjes het risico niet" De motor is het hart van je auto.
Ik ben niet bekend met turbo cleaner, hoe werkt dit ? is dit een middel wat toegevoegd wordt aan de diesel, net als verstuiver cleaner ? Want dan vraag ik mij af hoe effectief het dan wel is ! De turbo hoef je niet los te halen, op de intake van de turbo zit een gebogen pijpje ( bij de AXE en de AXD ) die met twee 5mm imbus boutjes vast zitten. Als je aan de as van de turbo voorzichtig wiebelt ( op en neer=radiale speling ) is de fabrieks tolerantie 0.2mm. De axiale speling weet ik zo niet de tolerantie van. De 0.2mm is voelbaar, maar eigenlijk niet zichtbaar. En een cleaner lost dat niet op jammer genoeg :bonk

Ik ( wij ) zijn benieuwd hoe het afloopt woensdag, veel succes Thomas.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

nah weet niet waar ik moet beginnen ! jacob :zwaai

net terug van de garage zonder bussie jammer genoeg....

2 uurtjes alles los gemaakt om erbij te kunne komen gekke werk :nuts eindelijk motor open krijg ik gelijk slecht nieuws te horen over slijtage aan de nokkeas niet dramatisch maar toch je voelt het maar niet alles .... en ik vraag over de olie pijl die volgens mij veelste hoog is/was , ja er werd weer naar gekeken en monteur zegt waarom had je dat niet eerder gezegd ! ! hij goed kijken en ja brandstrof bij de olie :muur en op de pijl stokkie van de olie komt de olie tot het balletje van het stokje...

Dus een nieuwe tandempomp&olie + filter moet erop daar gaat me geld maarja kan niet meer terug... en verder met de verstuivers wat een gekloot om ze eruit te halen hahahaha en ja de ringen versleten en een beetje slijtage aan de verstuivers :nuts was niet lek om te zien allemaal was bestwel geschrokken moet ik je eerlijk zeggen...

Nou de O-ringen kwamen aan de beurt net 3 verstuivers gedaan en zie ik de montuer zoeken naar de zakjes van de O-ringen er klopt iets niet en ja hoor de VW DEALER heeft mij 2 verkeerde zakjes meegegeven :bonk :bonk :bonk ik ben zo boos ik had nog gezegd zorg ervoor dat het wel de juiste zijn tege die $%@$# achter de balie dus moet morge terug naar de dealer ...

Zit zonder bussie nu 1000+- armer niet te geloven....

80.000 km op de teller en zo veel gek#t had ik nooit verwacht van een Transporter zeker niet van VW auto ....

hoeveel zou een tandem pomp kosten bij de juwelier aka dealer Jacob weet je dat meschien :lach

in ieder geval een drama en jacob ik leef met je mee wat je hebt meegemaakt ben er ziek van :gif :gif

Groetjes
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 start beroert !

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hoi Thomas,

Tandempomp zal bij dealer ergens rond de €450,- zijn dacht ik.Ik heb zelf een tweedehands tandempomp op ebay.de gekocht. Dus nokkenas zit voelbare speling op ?! in dat geval lijkt het mij heel wijs om de nokkenas lagers ook te controleren :muur Ik weet het is een erg pijnlijk geintje maar de carter er onderweg halen ( olie is er toch al uit) is het grote werk dan ook niet meer. De nokkenas is nog wel ok ?

Dan is er toch nog behoorlijk veel diesel bij de motor ingelopen als het pijl tot aan het bolletje is :ie Ik heb het gemeten aan de hoeveelheid die uit de auto kwam door alles in een 10ltr emmer op te vangen en te meten. Ik had in het begin nog geen diesel vermenging, want moest regelmatig olie bijvullen. De laatste paar weken was dat niet meer nodig, toen had er al een lampje bij mij moeten gaan branden. Ik heb wel drie maal in de week het oliepijl gecontroleerd, maar kon daar niets aan vinden.

Ik vraag mij af hoelang dit probleem al heerst, als er zoveel slijtage is op de nokkenas. Nokkenas lagers zie je bij demontage wel dat ze gebruikt zijn, maar voelbare speling heeft een oorzaak, zeker binnen 80 a 90.000 km. Dan ga ik mij afvragen of de kilometerstand wel klopt. Of dat dit probleem al een langere tijd bestaat en daarmee dus bekend zou/had kunnen zijn bij de verkoop.

Jou kostenplaatje zit nu al op €1000,- :ie
€170,- (boutjes en sealtjes)
€150,- (filter en olie)
€680,- (oud/ex VW monteur) :ie :ie

Succes Thomas.

O ps het is Olaf Jacobs :wjw :yes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

Hoi Olaf hahahaha :yes ja net thuis auto rijdt weer maandag word de olie & filter vervangen met de Tandempomp VAN 500 PLEURIES dus mijn bedrag kom in de buurt van 1000 euro matrialen & arbeidskosten.

:werkaanT4

De auto is van BJ 2004 pas in 2005 gebruikt op de weg en de eigenaar was een oude man die weinig reed met de bussie dus vandaar 80.000 km ... onderhoud was allemaal bijna door de dealer gedaan.

Dit zijn gewoon de eerste modellen van de T5 die veel ontwerp fouten hebben en goedkoop matriaal gebruikt ! Slijtage viel wel mee niks geks maar toch een beetje te zien of te voelen ... en het start probleem werd erger 2 maanden terug in een keer, Soms starte hij met moeite en daarna een week niet en op een gegeef moment bij elke ochtend moeilijk starten... en opeens een muffe lucht soort brandstof lucht ... en de olie pijl die snel omhoog ging toen wist ik er is iets aan de hand en ik las jouw TOPIC toen wist ik dat er problemen zijn met de motor :nuts

Kan niet wachten op maandag :adhd

Groetjes Thomas :zwaai
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

Hey Olaf en nog iets heb van de dealer deze olie mee gekregen Catrol 5W 30 VWQ 504 00 / 507 00 is deit wel de goede olie voor 2004/2005 5 cilinder motoren ? of maakt dat niet uit .. bij de zoekfunctie heb ik veel gelezen over 506.01 5w 30 die er special in moet klopt dat begin te twijfelen

Ik hoor het wel wil geen olie topic van maken :nuts

Groete :zwaai
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 start beroert !

Bericht door jacobsentertainment476 »

Mijn dealer zij ook dat er gewoon 5W30 opgegooid werd, maar kon mij niet vertellen waarom, en wat eventueel de effecten zijn. Mijn boekje zegt een longlife systeem volgens VW506.01 Dit is dus de 0W30 olie. In het boekje staat dit onder de code QG1 beschreven.

Goed nu jij, welke code staat er in jouw boekje ? als dit QG1 is dan houdt dit het zelfde in als het verhaal hierboven. Andere code kan ook een ander olie met ander interval systeem kunnen zijn.

Hier op de main site van weetjewel staat een heel stuk beschreven over welke olie er in gaat en waarom de juiste olie belangrijk is. Ook op wiki.tdiclub/olie staat een heel verhaal over motor olie.

Destijds hebben de VW engineers bepaalt welke olie het beste was voor dit typ motor met een longlife interval. Ik ga er dan maar vanuit dat zij dit goed hebben gedaan, en elke onverlaat die zonder geldige reden zegt dat er gewoon 5W30 in kan negeer ik.

Dus in grote lijnen hangt het dus af wat er in jouw boekje staat.
Mocht je geen boekje meer hebben, dan kun je in de auto ook nog een sticker kunnen vinden (bij mij onder het stuur, de afdek kap boven de pedalen)
Zo ziet zo'n sticker er uit. Bij mij op de derde regel de vierde positie staat dus de QG1 wat longlife betekend.
DSC_0044.JPG
Succes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
T5 Thomas
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:14

Re: T5 start beroert !

Bericht door T5 Thomas »

Hoi Olaf net weer terug van de garage en alles is gefixed 1000+- armer maar ik kan volgende week lekker op vakantie gaan zonder zorgen.

Olie vervangen en schrik niet er kwam 13l olie uit de motor er zat dus zo'n 5 1/2 L diesel in motor :ie niemand kon het geloven.

Tandempomp vervangen en Olie filter en starten maar hij moest nog even de brandstof op pompen de tandempomp en toen VVRROOOOMMMM lekkere rustige motor zonder trilling of ander soort geinigheid :yes

effe snelweg op geweest hij trekt weer als een beest en start probleempies ook weg na het vervangen van de O-ringen :toppie

Oh ja en ze adviseerden mij om 5w 30 erin te gooien omdat de auto van Bj 2004/2005 is dus geen 0w 30 iets dikkere smering die hij nodig heeft vertelde zij mij

Eindelijk alles goed gekomen :bonk
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: T5 start beroert !

Bericht door jacobsentertainment476 »

:yes Top Thomas. De enigste tip die ik jou mee wil geven, blijf regelmatig je olie pijl ( alle vloeistoffen) controleren. Voor de rest heel veel rij plezier :toppie
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie