Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Roemeens?

vragen over de T5
Plaats reactie
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

VW Roemeens?

Bericht door offroad »

Hallo,
Ook mijn VW (sub)dealer in Steenbergen heeft zo zijn trucjes. Mij werd, toen ik mijn bus voor de 180.000km beurt bracht, door de werkplaatsreceptionist geadviseerd ook het brandstoffilter en luchtfilter te laten vervangen, dus heb ik daartoe via de door mij getekende werkorder opdracht gegeven. Bij thuiskomst maar even het boekje opgezocht en wat bleek: de interval is 120.000km, dus was vervanging bij 180.000km niet nodig geweest. De dealer zegt dat ik gewoon moet betalen, want ik heb tenslotte zelf via de werkorder opdracht gegeven. Lekkere jongens, he.
Voortaan toch maar eerst het boekje raadplegen en vervolgens mijn bus naar een andere dealer brengen.
Grtjs,
Peter
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: VW Roemeens?

Bericht door Danny »

Bij mijn weten is brandstoffilter toch op 90.000 (2.5 liter)??
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

Re: VW Roemeens?

Bericht door offroad »

Nee, hoor. Om de 120.000km vervangen, de andere beurten water aftappen. De dealer geeft achteraf zelf ook toe dat die interval moet worden aangehouden. Ze hebben inmiddels na heel veel discussie aangeboden dat ik "maar" 50% van de kosten hoef te betalen of - als alternatief - dat ze de oude filters terug plaatsen. Alsof ze die 3 weken bewaren. Ik had uiteraad geen zin om daar nog langs te gaan en vervuilde filters van een ander te laten plaatsen, dus heb ik die 50% toch maar betaald. Maar ik voel me nog steeds gen.... Geen wonder dat het bij VW steeds stiller wordt in de werkplaats. Ik ga in ieder geval niet meer naar een merkdealer (of te wel de VW-juwelier zoals iemand dat pas noemde).
Gr.
Ptr
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: VW Roemeens?

Bericht door jacobsentertainment476 »

offroad schreef: Mij werd, toen ik mijn bus voor de 180.000km beurt bracht, door de werkplaatsreceptionist geadviseerd ook het brandstoffilter en luchtfilter te laten vervangen, dus heb ik daartoe via de door mij getekende werkorder opdracht gegeven.
Nou wil ik het niet perse opnemen voor de dealer, ze zijn gewoon duur. Maar jij brengt je auto voor een beurt. En zij hebben geen kristallen bol waarin zij kunnen zien dat het filter al 60.000km geleden is vervangen en nog 60.000km mee kan !
Tenzij ze eerst een studie op jouw service boekje hebben gedaan.

Toch is het dan ( in dit verhaal) nog netjes dat ze jou een 50% van de filters afhalen.
( de Roemenen hadden het hele dorp naar de werkplaats laten komen :ie )
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: VW Roemeens?

Bericht door patrick 468 »

Nu heb ik totaal geen ervaring met de T5 en andere moderne auto's met boordcomputers, maar staat een dergelijke wisseling van filters dan niet in het 'digitale' logboek van de boordcomputer?

En als dat niet zo is, mijn garage kijkt inderdaad wél naar het serviceboekje* (is overigens zeker geen VW dealert), hij zal wel moeten, want mijn T4 heeft geen boordcomputert met geheugenfunctie.

* uiteraard kijkt hij ook naar de staat van filters, olie, etc, etc., het zou zo maar kunnen zijn dat een asset sneller gewisseld/vervangen moet worden dan dat er in de 'boeken' staat beschreven.
Kijk maar eens naar de vervanging van de distributieriem, dealer advies schijnt 120K te zijn, maar ik ga toch eerder voor het vervangen bij 90K.
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

Re: VW Roemeens?

Bericht door offroad »

VW kan bij PON op kenteken en chassisnummer in de onderhoudshistorie kijken. Dit is een centrale registratie van alle onderhoudsbeurten, reparaties e.d. Dat hebben ze achteraf gedaan (en ik stond erbij en ik keek er naar) en daar bleek ook een interval van 120.000 km te worden aangehouden. Dus een glazen bol is niet nodig.
Ptr
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Roemeens?

Bericht door Multivan Generation »

Het is inderdaad wel vreemd,
maar dat ze je 50% korting aanbieden is toch wel netjes,
en wat ze gedaan hebben is uit technisch oogpunt wel beter voor de motor.
Zet voor de zekerheid even de km-stand op het filter of deksel zelf :knipoog
Dat doe ik ook altijd, is handig als geheugen steuntje..(en voor een dealer als markering :knipoog )
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie