Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe cillinderkop (startprobleem)

vragen over de T5
Plaats reactie
marcelw
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2013, 22:22

nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door marcelw »

Startproblemen T5
Onze T5 2.5 96kw uit 2004 met 180.000 km die wij net 5 maanden hebben is toe aan een nieuwe cilinderkop. Na het vervangen van de afdichtingsringen van de pompverstuivers en de Brandstofpomp bij de dealer is dit waarschijnlijk wat moet gebeuren.

Aangezien Ik zelf niet zo handig ben en ik dit het liefst door een bedrijf wil laten doen die ook nog garantie geeft zoek ik een bedrijf waar ik dit het beste kan laten doen in het midden van het land (75km rondom Amersfoort). Dit grapje gaat dus ongeveer tussen de 4000 en de 5500 excl BTW kosten. wie/kan dit voor minder?
Zal ik dan zoals anderen een gereviseerde kop nemen met die stalen bussen of gewoon een nieuwe originele VW kop?
Mvrgr,
Marcel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door Pascal-141 »

marcelw schreef:Startproblemen T5
Onze T5 2.5 96kw uit 2004 met 180.000 km die wij net 5 maanden hebben is toe aan een nieuwe cilinderkop. Na het vervangen van de afdichtingsringen van de pompverstuivers en de Brandstofpomp bij de dealer is dit waarschijnlijk wat moet gebeuren.

Aangezien Ik zelf niet zo handig ben en ik dit het liefst door een bedrijf wil laten doen die ook nog garantie geeft zoek ik een bedrijf waar ik dit het beste kan laten doen in het midden van het land (75km rondom Amersfoort). Dit grapje gaat dus ongeveer tussen de 4000 en de 5500 excl BTW kosten. wie/kan dit voor minder?
Zal ik dan zoals anderen een gereviseerde kop nemen met die stalen bussen of gewoon een nieuwe originele VW kop?
Mvrgr,
Marcel

tussen 4000 en 5500eur ex btw voor een andere cilinderkop ?? :ie :muur :muur

Voor dat bedrag heb je gewoon een complete motor ...


http://www.ebay.de/itm/Motor-vw-t5-2-5- ... 1039wt_998" onclick="window.open(this.href);return false;

hier word de auto afgehaald , motor ingebouwd , en auto terug geleverd :
http://www.ebay.de/itm/T5-2-5-TDI-AXD-A ... 1574wt_998" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.ebay.de/itm/Motor-VW-T5-MK-B ... 690wt_1158" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus , dan is 4a5000eur voor een cilinderkop wel heel duur !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door edjeraketje »

Hallo Marchel,

Je zou eens contact op kunnen nemen met Jos van JB autoservice. Je kunt bij hun de pompverstuivers laten reviseren, laten controleren in een testbank zo weet je zeker dat je niet voor meer verrassingen komt te staan.
Wanneer een nozzle(s) minder word(en) heb je verhoogde kans op zuigerschade. Weet bijna wel zeker dat je bij JB minder geld kwijt bent.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door jacobsentertainment476 »

marcelw schreef:Startproblemen T5
Onze T5 2.5 96kw uit 2004 met 180.000 km die wij net 5 maanden hebben is toe aan een nieuwe cilinderkop. Na het vervangen van de afdichtingsringen van de pompverstuivers en de Brandstofpomp bij de dealer is dit waarschijnlijk wat moet gebeuren.

Aangezien Ik zelf niet zo handig ben en ik dit het liefst door een bedrijf wil laten doen die ook nog garantie geeft zoek ik een bedrijf waar ik dit het beste kan laten doen in het midden van het land (75km rondom Amersfoort). Dit grapje gaat dus ongeveer tussen de 4000 en de 5500 excl BTW kosten. wie/kan dit voor minder?
Zal ik dan zoals anderen een gereviseerde kop nemen met die stalen bussen of gewoon een nieuwe originele VW kop?
Mvrgr,
Marcel
4 a 5000 euro, is een hoop geld. Ik heb het dan zelf gedaan, en heb totaal voor een goeie €1500,- de gehele cilinderkop gereviseerd.
Alle boutjes, kleppen, klep seals, lager schalen, pakkingen en verbussen. En garantie ?! tja wat houdt nou de garantie van een vak garage werkelijk in dan ?
VW geeft mij geen garantie op een 100.000 km rij plezier hoor, en denk ook niet dat een andere garage bedrijf dat doet.

Mijn totaal kosten waren hoger, ik heb turbo, uitlaatspruitstuk, aandrijfas en een aantal andere dingen ook gelijk vervangen. Maar als ik de kosten reëel splits op puur cilinderkop, was ik dat bedrag kwijt aan materiaal.

Heb jij nu nog steeds start problemen dan ? Want je zegt dat de O ringen zijn vervangen bij de dealer. Heeft deze niet kunnen constateren dat de cilinderkop ingesleten was ? En welke brandstofpomp is vervangen de tandempomp of de opvoerpomp ?
edjeraketje schreef:Hallo Marchel,

Je zou eens contact op kunnen nemen met Jos van JB autoservice. Je kunt bij hun de pompverstuivers laten reviseren, laten controleren in een testbank zo weet je zeker dat je niet voor meer verrassingen komt te staan.
Wanneer een nozzle(s) minder word(en) heb je verhoogde kans op zuigerschade. Weet bijna wel zeker dat je bij JB minder geld kwijt bent.

Gr Edje
Ed je hebt gelijk, maar zelfs met een verminderde verstuiver zal de motor wel redelijk normaal aanslaan. Maar zoals jij zegt heb je kans op schade op langere duur aan de cilinder/s. Mocht je cilinderkop er af gaan, dan loont het zich zeker om de verstuivers te laten controleren.
Ik weet dus niet of Marcel zijn verstuivers en cilinderkop direct gecontroleerd zijn door de dealer, of dat de dealer gewoon alleen (opdracht) de O ringen heeft vervangen zonder naar de rest te kijken.

Ik zou zelf wel verwachten dat als je een auto naar een dealer of een vak garage brengt, ook al is de opdracht dat alleen de O ringen vervangen moeten worden. Dat ze in ieders geval de omliggende onderdelen die cruciaal zijn voor het functioneren van desbetreffend onderdeel wel controleren en vermelden. Of hebben auto monteurs tegenwoordig oogkleppen op ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door edjeraketje »

Het is een precies klusje om de verstuivers er zonder beschadiging van de o-ringen weer in te drukken. Wanneer er maar een scherp randje is kun je de ringen al beschadigen. Ik was terug gegaan naar de garage waar de reparatie is gedaan. Wil je het zeker weten kun je een transparante slang op de retour van het brandstoffilter aansluiten een stukje rijden en vervolgen een nacht laten staan. Iemand de motor laten starten en zien of de diesel in de slang plaats maakt voor lucht.
Ik kon het op deze manier feilloos constateren dat er lucht in het systeem zat. Dan kun je terug naar het garagebedrijf gaan en melden dat er bij het inzetten waarschijnlijk een ring beschadigd is.


Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
marcelw
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2013, 22:22

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door marcelw »

jacobsentertainment476 schreef:
4 a 5000 euro, is een hoop geld. Ik heb het dan zelf gedaan, en heb totaal voor een goeie €1500,- de gehele cilinderkop gereviseerd.
Alle boutjes, kleppen, klep seals, lager schalen, pakkingen en verbussen. En garantie ?! tja wat houdt nou de garantie van een vak garage werkelijk in dan ?
VW geeft mij geen garantie op een 100.000 km rij plezier hoor, en denk ook niet dat een andere garage bedrijf dat doet.

Mijn totaal kosten waren hoger, ik heb turbo, uitlaatspruitstuk, aandrijfas en een aantal andere dingen ook gelijk vervangen. Maar als ik de kosten reëel splits op puur cilinderkop, was ik dat bedrag kwijt aan materiaal.

Heb jij nu nog steeds start problemen dan ? Want je zegt dat de O ringen zijn vervangen bij de dealer. Heeft deze niet kunnen constateren dat de cilinderkop ingesleten was ? En welke brandstofpomp is vervangen de tandempomp of de opvoerpomp ?
edjeraketje schreef:Hallo Marchel,

Je zou eens contact op kunnen nemen met Jos van JB autoservice. Je kunt bij hun de pompverstuivers laten reviseren, laten controleren in een testbank zo weet je zeker dat je niet voor meer verrassingen komt te staan.
Wanneer een nozzle(s) minder word(en) heb je verhoogde kans op zuigerschade. Weet bijna wel zeker dat je bij JB minder geld kwijt bent.

Gr Edje
Ed je hebt gelijk, maar zelfs met een verminderde verstuiver zal de motor wel redelijk normaal aanslaan. Maar zoals jij zegt heb je kans op schade op langere duur aan de cilinder/s. Mocht je cilinderkop er af gaan, dan loont het zich zeker om de verstuivers te laten controleren.
Ik weet dus niet of Marcel zijn verstuivers en cilinderkop direct gecontroleerd zijn door de dealer, of dat de dealer gewoon alleen (opdracht) de O ringen heeft vervangen zonder naar de rest te kijken.

Ik zou zelf wel verwachten dat als je een auto naar een dealer of een vak garage brengt, ook al is de opdracht dat alleen de O ringen vervangen moeten worden. Dat ze in ieders geval de omliggende onderdelen die cruciaal zijn voor het functioneren van desbetreffend onderdeel wel controleren en vermelden. Of hebben auto monteurs tegenwoordig oogkleppen op ?
Hoi Jacob en Edje,
Bedankt voor jullie reactie.
Nadat we de wagen via een particulier hebben aangeschaft en wij (dachten door de kou 's) ochtends start problemen kregen, onze T5 naar de dealer gebracht met de start problemen en de verstuiver ringen op advies van de dealer en meteen de 2 motorkoppelingen laten vervangen. Dit loste de start problemen echter niet op. Ze hebben toen(zonder ons iets te berekenen) nog enkele dingen geprobeerd, nieuwe accu en brandstofpomp en ook dit was niet het probleem. Uiteindelijk hebben ze nogmaals de eerste reparatie gecontroleerd. Toen bleek dat dit alles de problemen niet heeft opgelost, de brandstof loopt duidelijk weg (onze oprit loopt iets schuin af en als hij met de neus naar beneden staat hebben we het startprobleem trouwens nagenoeg niet, maar andersom altijd), toen kwamen ze met het voorstel de verstuivers eruit te halen en laten testen. alleen dit kost al 700 euro en dan ongeveer 500 euro per te vervangen verstuiver + 2700 voor een nieuwe VW cilinderkop. Daarna nog bij een ander bedrijf geweest en zij kwamen met een gereviseerde cilinderkop met stalen bussen en nieuwe nokkenas en kleppen en stoters en wat dingetjes eromheen voor 4000 Euro.
Maar nu wordt het helemaal leuk. Afgelopen donderdag is de Turbo geploft. Auto af laten slepen en we wachten nu op het voorstel van onze VW dealer.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door jacobsentertainment476 »

Heerlijk dus, dat maakt de pret compleet :muur :bifun

Ik heb zelf een gereviseerde turbo via ebay turbo expert, en ik weet er wordt veel over gespeculeerd dat een revisie turbo aan de ene kant niet zo goed is als een orginele, maar aan de andere kant wordt er gezegd dat ze beter zijn. Omdat de desbetreffende turbo individuele aandacht krijgt mbt tot as speling en balanceren etc etc.
Tja voor een bedrag van onder de €400,- met een jaar garantie kun je haast het schip er niet mee ingaan dacht ik zo. Maar de keuze is aan de koper.

Turbo vervangen is geen rocket siënce, je moet alleen ff het gereedschap hebben en een tweede man om de uitlaat weer er op te krijgen.

Klinkt alsof jij ook dit jaar een budget vakantie gaat nemen. :bonk

Wat betreft het scheef staan en dergelijke is dat ergens wel logisch ook, de tank zit lager dan de diesel onderdelen aan de motor. Als de bus ver voorover zou staan, dan zou de tank of dan wel op gelijk niveau of er maar net onder staan, waardoor de diesel niet of nauwelijks terug naar de tank loopt. Maar dit is niet een oplossing voor het probleem, en erger nog het probleem wordt alleen maar erger. Bij elke start poging drukt/lekt er onder hoge druk telkens weer diesel lang de verstuiver waardoor de ringen telkens een stukje verder uitwassen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
marcelw
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2013, 22:22

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door marcelw »

jacobsentertainment476 schreef:Heerlijk dus, dat maakt de pret compleet :muur :bifun

Ik heb zelf een gereviseerde turbo via ebay turbo expert, en ik weet er wordt veel over gespeculeerd dat een revisie turbo aan de ene kant niet zo goed is als een orginele, maar aan de andere kant wordt er gezegd dat ze beter zijn. Omdat de desbetreffende turbo individuele aandacht krijgt mbt tot as speling en balanceren etc etc.
Tja voor een bedrag van onder de €400,- met een jaar garantie kun je haast het schip er niet mee ingaan dacht ik zo. Maar de keuze is aan de koper.

Turbo vervangen is geen rocket siënce, je moet alleen ff het gereedschap hebben en een tweede man om de uitlaat weer er op te krijgen.

Klinkt alsof jij ook dit jaar een budget vakantie gaat nemen. :bonk

Wat betreft het scheef staan en dergelijke is dat ergens wel logisch ook, de tank zit lager dan de diesel onderdelen aan de motor. Als de bus ver voorover zou staan, dan zou de tank of dan wel op gelijk niveau of er maar net onder staan, waardoor de diesel niet of nauwelijks terug naar de tank loopt. Maar dit is niet een oplossing voor het probleem, en erger nog het probleem wordt alleen maar erger. Bij elke start poging drukt/lekt er onder hoge druk telkens weer diesel lang de verstuiver waardoor de ringen telkens een stukje verder uitwassen.
Hallo Olaf Jacobs,
Ik heb een goed voorstel van onze vw dealer gekregen (met op diverse onderdelen 50% coulance vanuit Pon).
Het wordt daarom een nieuwe originele VW cilinderkop met pompverstuivers, stoters en een nieuwe nokkenas af fabriek. aandrijfas zit ook speling op dus ook maar meteen doen. Turbo neem ik een gereviseerde en ook meteen de intercooler op advies van de dealer i.v.m. metaalgruis van het lager van de turbo. nieuwe remslangen en remblokken achter voor de apk. En dat allemaal voor slechts 4.000,- excl BTW. Even duimen dat de stuurbekrachtigingspomp wel oke is. Het wordt m'n 2e T5 (de vorige van 300.000 tot 380.000 km mee gereden) en nu deze met 180.000 km voor life denk ik. Moeten hier nog wel een tijdje in rijden om op een beetje normale gemiddelde onderhoudskosten per jaar te komen. Gelukkig ben ik net 4 weken geleden al op vakantie geweest en doen we het van de zomer rustig aan. Gaan we lekker toeren door Nederland.
leuk om op je site het hele verhaal te hebben kunnen lezen. Mijn technische kennis over de motor is behoorlijk gestegen.
Bedankt en groeten,
Marcel
:driveT5 :yes :muur :werkaanT4 :zwaai
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door jacobsentertainment476 »

Nou super Marcel dat er nu uitzicht is op een reparatie van de T5, wel een dure maar voor dat geld incl inruil met defecte motor koop je er ook geen andere voor.
Wel mooi dat vw er toch nog iets met de prijs doet, al snap ik het coulance verhaal dan niet helemaal meer. Gelukkig hebt jij er baat bij.

Succes, en de info delen op :wjw of dan wel mijn privé site is een kleine moeite, en een hoop plezier voor een ander.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: nieuwe cillinderkop (startprobleem)

Bericht door robertTREBOR »

Coulance op een bus uit 2004 ?? das 9 jr. oud !
Bij mijn bus uit 8-2008 , toen die 4 jr. en 4 mnd. oud was en 120.000 km gelopen had was coulance
helemaal niet aan de orde toen er een pompverstuiver stuk ging a 1250 euro's
Coulance? Denk dat de dealer het uit eigen zak betaald, bij Pon hoef je niet aan te komen voor bjr. 2004 !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie