Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo vraagje

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: di sep 04, 2012 22:22

turbo vraagje

Bericht door Anno » wo aug 07, 2013 22:11

Onlangs reed ik in Frankrijk, op de Peage, de berg op, met een gangetje van 140-145 km/uur. Thermometer keurig 'midden recht-op'. Toen wilde ik nog wat versnellen hetgeen niet lukte, de trekkracht was plotseling heel laag. Met een snelheid van 80 km/uur naar de benzinepomp gereden. De plaatselijke WW achtige persoon kwam na 2 uur wachten. Een proefritje liet toen zien dat trekkracht weer prima was. Hij heeft toen de auto aan diagnose kastje gehangen. Alles was OK. Hij vertelde dat de turbo oververhit zou zijn en dat er een beveiliging op zou zitten. Dat zou wel vaker gebeuren met de 2.5 ltr diesels van VW.

Daarna heb ik geen problemen meer gehad.

Is dit een verschijnsel dat vaker optreedt? Klopt de verklaring zoals hierboven gegeven?

Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: turbo vraagje

Bericht door vaniac » wo aug 07, 2013 22:52

Lijkt er meer op dat de maximale turbodruk overschreden en dan gaat het motormanagement in de noodloop.

Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: di sep 04, 2012 22:22

Re: turbo vraagje

Bericht door Anno » wo aug 07, 2013 23:01

en waarom gebeurt dat?
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: turbo vraagje

Bericht door Pascal-141 » do aug 08, 2013 7:52

vaniac schreef:Lijkt er meer op dat de maximale turbodruk overschreden en dan gaat het motormanagement in de noodloop.
Inderdaad , dat dacht ik ook meteen.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: turbo vraagje

Bericht door Pascal-141 » do aug 08, 2013 7:58

Anno schreef:Hij vertelde dat de turbo oververhit zou zijn en dat er een beveiliging op zou zitten. Dat zou wel vaker gebeuren met de 2.5 ltr diesels van VW.
Een turbo oververhit , en een beveiliging ? Flauwekul ...
Op een turbo zit geen temperatuursensor hoor . Als die TE warm zou worden , word die gewoon roodgloeiend , gaat hij olie verbranden , en als het echt extreem word , smelten de plastiek slangen die eraan zitten . Maar hij word niet uitgeschakeld door een temperatuur beveiliging.

Kijk maar eens naar het kleurtje van deze turbo :
http://www.youtube.com/watch?v=9qisxbll8GE" onclick="window.open(this.href);return false;

...Maar zo heet zal jouw turbo echt niet geworden zijn hoor :lach
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: turbo vraagje

Bericht door vaniac » do aug 08, 2013 9:01

Anno schreef:en waarom gebeurt dat?
Het hangt er een beetje vanaf of je T5 een roetfilter af fabriek heeft (ongeveer vanaf bouwjaar 2006-2007). Bij deze 2.5 tdi's is de motorregeling complexer geworden en zitten er meer sensoren en regelkleppen op die storingen kunnen gaan vertonen. Sommige storingen zijn uit te lezen en andere zijn alleen maar te achterhalen door proefsgewijs onderdelen te vervangen.
Uiteraard kan ook de turbo zelf problemen veroorzaken door inwendige vervuiling en slijtage.

Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 531
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 21:23
Locatie: Hoorn

Re: turbo vraagje

Bericht door erik 924 » do aug 08, 2013 15:57

Ken het probleem...het is de vervuiling op de schoepen van de variable turbo.....het gaat om honderdsten van seconden dat de schoepjes te laat terug draaien bij het klimmen..Hierdoor te hoge turbo druk en gaat het management in de noodloop..
3 mogelijkheden..
Nieuwe turbo duurste optie
Turbo reinigen flinke klus..
Je programmatuur aanpassen en de range vergroten wat in feite met chiptunning gebeurd..
Goedkoopste oplossing...

Laten doen bij Jullius in Oosterblokker..
Daarna perfect meer pk en koppel en geen last meer gehad..

was 128kw/174 pk 5 cil 400 nm...Nu 450 nm en boven 200 pk

ronald tdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

Re: turbo vraagje

Bericht door ronald tdi » do aug 08, 2013 19:00

Gaaf die vuur rode turbo.
Ik wist dat ze heet konden worden, maar echt vuur rood. ...

Skappel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo aug 04, 2019 16:39

Re: turbo vraagje

Bericht door Skappel » zo aug 04, 2019 18:57

Ik heb ook een ervaring met mijn A4, 1.8 TFSI. Deze auto rijdt op lpg en benzine. Ik reed in de franse alpen waar de auto met vouwwagen lange klimmen moest maken. 160 pk bleek niet genoeg om in de 6, met 110 km/h de lange klimmen op te komen. Opeens had ik ook geen trekkracht meer met klimmen en ik had meteen het gevoel dat de turbo niet meer mee deed. Geen enkele melding op het dashboard! Na omschakelen op benzine kwam de turbo na 20-30 seconden weer tot leven. Na veel stoeien kwam ik erachter dat ik de turbo “uit kon zetten” door op lpg te klimmen. Ik heb dit in 5 jaar nooit eerder gehad en mijn verklaring is ook temperatuur (overbeveiliging). Het was warm (33 C), maar dat is niet de verklaring want op benzine geen probleem. Het zit hem volgens mij in het feit dat de lpg verbranding heter is en dus inderdaad de turbo oververhit indien de auto onder warme omstandigheden heel hard moet werken, op ook nog eens lpg. Kortom, ik vermoed toch dat de computer de turbo (druk) volledig afschakelt bij oververhitting.

Plaats reactie