Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlichting onder de motorkap

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zoals gezegd vandaag even wezen prutsen/testen met twee diodes
DSC09348.jpg
En het resultaat is precies zoals ik had verwacht, ondertussen de led strips besteld op eBayHopelijk zijn deze zaterdag dan wel maandag binnen.
Voor het testen heb ik twee diodes gebruikt ( 1N5819 ) en een test led met weerstand ( 475ohm) dit alles aangesloten volgens schema ( zoals in het start topic) en testen maar. Het gehele systeem blijft werken zoals het hoort alarm, boordcomputer etc etc. en tevens gaat ook bij het openen de led branden die ik aangesloten heb. Ik heb zelf om montage makkelijker te maken de gehele kabelboom incl slot gedemonteerd en op de werkbank er de diodes tussen gesoldeerd, alles ingesloten met krimpkous en dit alles weer terug verpakt in de kunststof huls van de kabelboom. Hier steekt dus nu alleen nog een geschakelde massa uit die ik zaterdag/maandag ga gebruiken voor de led strips. De kabelboom loopt met een stekker vanaf de rechter koplamp naar het slot en naar het koelvloeistof expansievat, de stekker hangt/zweeft bij de rechter koplamp.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door offline »

Ik heb zelf een multivan highline uit 2004 en daar zit standaard verlichting onder de motorkap. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat ook bij andere uitvoeringen gezien te hebben.

Offline
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

offline schreef:Ik heb zelf een multivan highline uit 2004 en daar zit standaard verlichting onder de motorkap. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat ook bij andere uitvoeringen gezien te hebben.

Offline
Ik ben heel benieuwd naar jou verlichting, heb je toevallig foto's daarvan, en zie jij toevallig een ergens een contact ? Ik heb al een paar dagen lang door schema's zitten bladeren, maar kan nergens een origineel schema vinden met daarop verlichting onder de motorkap. Dus je maakt mij zeker heel nieuwsgierig
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

jacobsentertainment476 schreef:
offline schreef:Ik heb zelf een multivan highline uit 2004 en daar zit standaard verlichting onder de motorkap. Ik ben er zelfs vrij zeker van dat ook bij andere uitvoeringen gezien te hebben.

Offline
Ik ben heel benieuwd naar jou verlichting, heb je toevallig foto's daarvan, en zie jij toevallig een ergens een contact ? Ik heb al een paar dagen lang door schema's zitten bladeren, maar kan nergens een origineel schema vinden met daarop verlichting onder de motorkap. Dus je maakt mij zeker heel nieuwsgierig
Ik heb me ook al rot Gegoogled, maar niet iets kunnen vinden :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door offline »

Hoi.

Gek dat het ook met googel niet naar voren komt.
Foto´s heb ik zo niet, ik ben niet zo handig met uploaden enzo. Ik kan het echter wel vrij eenvoudig omschrijven.
Er vanuit gaande dat de stuurkant van de NL uitvoering als linkerkant beschouwd wordt ga je voor de auto staan. Het stuur is dan rechts, maar we rekenen het als links (kun je het nog volgen?).
Enfin, je staat dus voor de auto (motorkap hoeft niet perse open te zijn) en je kijkt aan beide zijden van de motorkap. Kijk je dan onder de motorkap zie je zowel links als rechts verlichting gemonteerd zitten. In de volksmond ook wel koplampen genoemd. Schakelaar is links van het stuur in het dashbord gemonteerd. :knipoog

Offline
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

:muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door caddy »

Ik moest het 2X lezen voor ik het snapte maar ik vind het funny :toppie
gr, Jan.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door ronald tdi »

Verlichting onder de motorkap.......

:bonk :bonk :muur :groteogen :bonk :ie :muur :politie :alarm



Nee is niet leuk....
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Vandaag de led strips binnen gekregen, en heb ze onder de kap gesoldeerd en alles netjes weer geseald met krimpkous.
Ook even een goeie rit gemaakt zodat alles goed op temperatuur was om te zien of de 3M kleef band wel goed blijft hechten :knipoog En gelijk IR led lampjes gehaald in Groningen voor mijn volgende project met de T5

Ik ben zelf heel tevreden met het resultaat, nu mogen de donkere dagen wel weer komen.
Totaal kosten, €13.47 incl verzend kosten voor de 3 led strips, 1 euro voor de twee diodes, en ongeveer 2 uurtjes prutsen.
DSC09386.jpg
Volgend project wordt infrarood ledjes om extra verlichting te creëren voor de achteruitrijcamera :wjw
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 21 aug 2013, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door ronald tdi »

Dat ziet er heel strak uit zeg....

Chapeau :toppie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

geil!

En dat van die IR lampje, dat vind ik slim! Zoals je misschien weet heb ik het eens met LEDs in de achterlichtunits geprobeerd, maar daar ging mijn navigatie van over de pis :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Oviivo schreef:geil!

En dat van die IR lampje, dat vind ik slim! Zoals je misschien weet heb ik het eens met LEDs in de achterlichtunits geprobeerd, maar daar ging mijn navigatie van over de pis :bonk
Je ziet het tegenwoordig veel om bewaking camera's heen zitten die IR led's. Tevens als ik in het donker achteruit rij dan rijd ik met één voet op de rem ( lichtjes) en rijdt op de koppeling achteruit, dit geeft mij al ontzettend veel meer licht. En met deze combi kwam ik dus op het idee om IR led's te gaan gebruiken voor het achteruit rijden. Deze wil ik gaan weg werken in de reflectors onder in de bumper, en via de achteruit rij schakelaar schakelen. Ik zal rondt die tijd wel een mooi topic er voor aanmaken.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door ronald tdi »

Daar ben ik erg ni reuwsgierig naar want ik wil heel graag weten of die reflectoren eraf kunnen en of daar uberhaupt leds in kunnen.

Dus ik zal je zeker volgen.....
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Een combi filmpje gemaakt van onder mijn motorkap :yes en gelijk de functie van de motorkap verlichting er bij op geschoten.


Handmatig de schakelaar even bedienen en zie daar het resultaat van de verlichting, in het schema is de diode tussen schakelaar en het lampje vervallen de leds zelf zijn ook diodes. Tevens heb ik nieuwe stekkers en kabels besteld bij de dealer en een kabelboom gemaakt die plug en play is tussen de originele kabelboom.
DSC_0058.jpg
De diode tussen comfort/central electrics en de schakelaar is in de kabelboom verwerkt, en hier komt dus alleen een geschakelde massa uit die vervolgens weer naar de led verlichting gaat. De drie led strips hebben een stroom verbruik van 0,5 ampère en deze heb ik met de kleinste zekering 2amp afgezekerd.

VW art nummer voor de stekkers =
4B0 973 712
4B0 973 812
En er even bij vermelden dat je dus ook de pennetjes er bij nodig hebt, VW levert dat er niet standaard bij. Totaal hebben de stekkers mij €27.- gekost.

Veel knutsel plezier :werkaanT4 :T54LIFE :wjw
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie