Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door ratlookcalifornia »

Iemand die me kan helpen met info over waar te zoeken en wat te controleren aan de lader .... mijn boordnet hangt aan 230 en na verloop van tijd is de lader uitgevallen en trekt hij de accu`s leeg. De stopcontacten hebben gewoon 230 V dus de aardlek is oke en het lijkt er op dat hij overbelast of overtemp heeft gehad.... iemand een schema voor me om te zoeken en de foutcode ergens in het display uit te lezen ??? Mogelijk kan ik dat gewoon verder ( ben net op de heenreis in frankrijk dus lekker klote weer)...reset op de stekker werkt niet helaas......
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door Oviivo »

Foutcode in het camper display oproepen;

3 tot 5 seconden de escape toets en de ronde drukknop tegelijk ingedrukt houden. Je komt dan in het verborgen menu!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door Oviivo »

Meer info over de codes en hoe die op te vragen op het display ;

viewtopic.php?f=3&t=42836&p=304060&hili ... es#p303470" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken het gevoel van balen als er iets stuk is. Maar geniet toch ook zeker van je vakantie, dit probleem is wel weer op te lossen, maar je vakantie krijg je nooit meer terug :zwaai :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door ratlookcalifornia »

Oviivo schreef:Meer info over de codes en hoe die op te vragen op het display ;

viewtopic.php?f=3&t=42836&p=304060&hili ... es#p303470" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken het gevoel van balen als er iets stuk is. Maar geniet toch ook zeker van je vakantie, dit probleem is wel weer op te lossen, maar je vakantie krijg je nooit meer terug :zwaai :toppie

De lader doet het spontaan weer ( lijkt wel of hij heel lang over een reset doet qua thermische beveiliging of iets ;-) ).......afwachten hoe lang het weer duurt voor hij weer gaat. Het kan volgens mij geen overbelasting zijn ( hoewel.....met een extra koelkast achterin......maar dat moet hij toch gewoon aankunnen ( desnoods minder laden dan er gebruikt wordt en waardoor de accu`s leegraken.....)...... We gaan dit eens proberen als er weer uitval is,......Thanks for the support Oviivo ;-)
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door HenkK »

Er van uitgaande dat je een 2169.01 of hoger hebt, heeft de lader 2 interne beveiligingen, naast de ingebouwde zekeringen.

De eerste beveiligd het HS gedeelte in de lader. Deze schakelt min of meer uit als er teveel stroom getrokken wordt. De reset tijd is maximaal 3-6 minuten.

De tweede beveiliging is een airpax (bi-metaal)en beveiligd de schakel Mosfet. Beide zitten op dezelfde koelplaat en als er langdurig een te hoge stroom afgenomen wordt beveiligd deze de Mosfet tegen overbelasting. Het resetten kan wel enige tijd duren daar beide op een forse koelplaat zitten en ook gebruik maken van de behuizing als koeling. Bij 80oC van de koelplaat schakelt het systeem weer in met een range van 6 oC. Zeker in een warme omgeving treed het verschijnsel sneller op.

Zorg dat de lader niet afgedekt is en kan ventileren.
Aangesloten 12VDC apparatuur nooit rechtstreeks op de lader aansluiten maar altijd via de accu.
De ingebouwde voeler bij de accu die naar de lader gaat, begrenst bij hoge omgeving temperaturen de maximale laad capaciteit.


Henk van 't Kruis
Laatst gewijzigd door HenkK op 25 aug 2013, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door ratlookcalifornia »

HenkK schreef:Er van uitgaande dat je een 2160.01 of hoger hebt, heeft de lader 2 interne beveiligingen, naast de ingebouwde zekeringen.

De eerste beveiligd het HS gedeelte in de lader. Deze schakelt min of meer uit als er teveel stroom getrokken wordt. De reset tijd is maximaal 3-6 minuten.

De tweede beveiliging is een airpax (bi-metaal)en beveiligd de schakel Mosfet. Beide zitten op dezelfde koelplaat en als er langdurig een te hoge stroom afgenomen wordt beveiligd deze de Mosfet tegen overbelasting. Het resetten kan wel enige tijd duren daar beide op een forse koelplaat zitten en ook gebruik maken van de behuizing als koeling. Bij 80oC van de koelplaat schakelt het systeem weer in met een range van 6 oC. Zeker in een warme omgeving treed het verschijnsel sneller op.

Zorg dat de lader niet afgedekt is en kan ventileren.
Aangesloten 12VDC apparatuur nooit rechtstreeks op de lader aansluiten maar altijd via de accu.
De ingebouwde voeler bij de accu die naar de lader gaat, begrenst bij hoge omgeving temperaturen de maximale laad capaciteit.


Henk van 't Kruis

Thanks Henk :goodidea ,

Ik had al een idee van iets thermisch maar kan er niets vinden ( alles zit weggebouwd onder de koelkast).....de thermische contacten zijn dus voor mij niet zichtbaar en afdekken is niet mogelijk. Ik heb wel al eens een tip gehad om de kastjes open te laten of zelfs een ventilator bij te gaan bouwen. Ik zet nu de extra koelbox rechtstreeks op de 230 zodat die direct van de paal komt en niet via de lader. Zijkant van de auto wordt bij felle zon al afgedekt door een kleed/scherm. Hoop dat dit de oorzaak is geweest en dat we weer verder kunnen zonder problemen ( lijkt er wel op voorlopig :adhd ). weet je toevallig ook waar de zekeringen zich bevinden van de koelkast ?

Groeten Ad
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door ratlookcalifornia »

HenkK schreef:Er van uitgaande dat je een 2160.01 of hoger hebt, heeft de lader 2 interne beveiligingen, naast de ingebouwde zekeringen.

De eerste beveiligd het HS gedeelte in de lader. Deze schakelt min of meer uit als er teveel stroom getrokken wordt. De reset tijd is maximaal 3-6 minuten.

De tweede beveiliging is een airpax (bi-metaal)en beveiligd de schakel Mosfet. Beide zitten op dezelfde koelplaat en als er langdurig een te hoge stroom afgenomen wordt beveiligd deze de Mosfet tegen overbelasting. Het resetten kan wel enige tijd duren daar beide op een forse koelplaat zitten en ook gebruik maken van de behuizing als koeling. Bij 80oC van de koelplaat schakelt het systeem weer in met een range van 6 oC. Zeker in een warme omgeving treed het verschijnsel sneller op.

Zorg dat de lader niet afgedekt is en kan ventileren.
Aangesloten 12VDC apparatuur nooit rechtstreeks op de lader aansluiten maar altijd via de accu.
De ingebouwde voeler bij de accu die naar de lader gaat, begrenst bij hoge omgeving temperaturen de maximale laad capaciteit.


Henk van 't Kruis

Thanks Henk :goodidea ,

Ik had al een idee van iets thermisch maar kan er niets vinden ( alles zit weggebouwd onder de koelkast).....de thermische contacten zijn dus voor mij niet zichtbaar en afdekken is niet mogelijk. Ik heb wel al eens een tip gehad om de kastjes open te laten of zelfs een ventilator bij te gaan bouwen. Ik zet nu de extra koelbox rechtstreeks op de 230 zodat die direct van de paal komt en niet via de lader. Zijkant van de auto wordt bij felle zon al afgedekt door een kleed/scherm. Hoop dat dit de oorzaak is geweest en dat we weer verder kunnen zonder problemen ( lijkt er wel op voorlopig :adhd ). weet je toevallig ook waar de zekeringen zich bevinden van de koelkast ?

Groeten Ad
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door HenkK »

Ad, waar de zekeringen zijn ondergebracht weet ik even niet in een T5.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door Oviivo »

De zekering zit onder de bestuurdersstoel, het is een 10A. Exacte positie scheelt per uitvoering, bouwjaar en scheelkijkende monteur, maar hier een idee;

http://www.vwcamper.de/content/tipps/co ... camper.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door Oviivo »

Ook een handige site, als je hem nog niet kent;

http://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor% ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Staan ook tips over de koelkast, zekeringen en meer op :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: lader /omvormer valt uit tijdens camperen.....HELP !!!

Bericht door ratlookcalifornia »

thanks.... :gekte


Oviivo schreef:Ook een handige site, als je hem nog niet kent;

http://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor% ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Staan ook tips over de koelkast, zekeringen en meer op :toppie
Plaats reactie