Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Gewone" koelkast in T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

"Gewone" koelkast in T5

Bericht door Dalton »

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een gewone 220 volt compressorkoelkast in de kampeerauto?

Ik vraag me namelijk af wat het voordeel is van een speciale (dure) compressor koelkast voor een camper ten opzichte van een gewone 220 volt compressorkoelkast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de speciale koelkast op 12 en 220 volt kan en dat de gewone 220 koelkast een omvormer nodig heeft. De gewone koelkast is in de meeste gevallen echter ruimer en nog zuiniger in het gebruik ook en in combinatie met een goede omvormer ook nog eens goedkoper. Dussss :nuts
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door Oviivo »

GROOOOOOTTTTTTT!

denk ik :wjw
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Lisboa

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door Lisboa »

Doen!
Ik zou voor zo'n Amerikaanse gaan, kun je onderweg meteen ijsblokjes tappen :jumpklap :jumpklap

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door DNS »

Is het voordeel van zo'n camper-koelkast niet dat die ook op gas gebruikt kunnen worden?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Dalton
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2013, 22:18

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door Dalton »

Haha grappenmakers :bifun Ik denk dat ik maar voor zo'n grote ga. Kan die ook meteen als airco fungeren als de deur openstaat :yes
Ik bedoel natuurlijk een klein tafelmodel. Welk nadeel heeft zo'n koelkast ten opzichte van bijvoorbeeld een waeco-camper-koelkast, dan alleen de omvang?

PS. gas kan alleen bij een absorptiekoelkast worden gebruikt; niet bij een compressorkoelkast. Mijn voorkeur gaat uit naar een compressorkoelkast omdat deze onder warme omstandigheden nog steeds kan koelen en ook zeer snel op temperatuur is.
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door doka Rick »

Hallo,

het rendement van zo'n Waeco koelkast is vele malen hoger als een 220V koelkast met een omvormer.

Zo'n Waeco koelkast is een ideale icm met een zonnepaneel, want dit soort genruikt zo weinig stroom en als je dan een type hebt met "kalteblock" hebt dan blijft de koelkast ook nog langer koud zonder dat het stroom kost.

Het is duurder maar wel een mooiere oplossing.

Groet, RIck
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: "Gewone" koelkast in T5

Bericht door Mickel Moen »

Ik sluit mij aan bij doka rick.

Belangrijk is om vooraf het verbruik te berekenen: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je een bepaald merk en type in gedachten?

Verder zijn de koelboxen bedoeld voor in de camper zo geconstrueerd, dat ze tegen schokken, trillen en scheefstaan kunnen.
Ik heb wat dat betreft mijn twijfels over een gewone.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie