Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

vragen over de T5
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Hallo,

Sinds 65.000 km op de teller heb ik een buitensporig olieverbruik bij mijn nieuw gekochte 180pk t5.
Ik doe hoofdzakelijk snelweg met een normale rijstijl en belasting ( 4 personen)
Laatste vaststelling op 98.400km = check oil, 1,3 l bijgedaan, 1.600 km verder = check oil !
Heeft iemand hier dezelfde ervaring. Wel een heel hoog olieverbruik!
De dealer stelt voor een olie-weging te doen om het verbruik vast te stellen.
VW kent het probleem niet !? Ze zeggen wel dat de VW norm max 0,5 l / 1000km MAX. Daar zit ik dus wel ruim boven.
Wagen natuurlijk net uit garantie. Het probleem zoeken kan al snel 10u in beslag nemen volgens mijn dealer... En dan afwachten of er een tussenkomst is ...

Graag eventueel een reactie van iemand die dit probleem kent of heeft.
Grt,
Lawrence
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door janvb »

ik moet gemiddeld om de 1200 a 1600 bijvullen...
bij de dealer werd indertijd gezegd dat het zou beteren en dat 1L per duizend nog binnen de norm is.
nu jij zegt dat 0,5L per duizend de maximum is ga ik toch nog is informeren
ben ook uit garantie maar dit heeft hij altijd al gehad
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Ik had vandaag mijn dealer aan de telefoon.
De norm bij VW was inderdaad vroeger max. 1l/1000 km, ze hebben deze norm verlaagd naar 0,5 l/1000 km.
Dus nog een reden te meer om dit als abnormaal te beschouwen ...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door frank884 »

0.5 liter per 1000 kilometer is ook nog belachelijk veel voor een jonge wagen,
ik denk ook dat die roetfilter daar niet van houdt !!!!

ik heb een wagen die 285000km heeft gelopen en die gebruikt 1 mok olie per 20.000 km (dat is nog geen 0.5 liter)

zit er wel de juiste olie in???
met die 0 w 30 in de ACV motoren was de kans op een hoger olie verbruik ook aanwezig, ik heb er 5 w 40 in .
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Ik gebruik altijd de longlife synthetische olie 5w-30 type 507 zoals VW voorschrijft.
Zelfs na een groot onderhoud van 660 EUR kon ik al na 2.500 km (2weken) 1,6 l gaan bijvullen ! Niet leuk.
Vroeger had ik een T5 2.5 TDI. Die moest ik zo goed als nooit bijvullen.
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door janvb »

bij mij hetzelfde verhaal
ik had hiervoor een 174 pk 2,5
ook longlife die deed dertigduizend zonder bijvullen...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door vaniac »

Het hoge olieverbruik is een bekend probleem bij de 180 pk BiTDI's, zie ook de volgende link: http://www.t5-board.de/board/threads/60 ... rbrauch%21" onclick="window.open(this.href);return false;
In Duitsland zijn al een aantal van deze motoren vervangen, al dan niet onder garantie of coulance.
Evander
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2013, 14:36

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Evander »

Heb hier hetzelfde probleem. 1 liter per 1400km bij normaal gebruik en 1ltr per 1000km als ik een aanhangwagen van ±1500kg achter de bus heb hangen.
Bij de dealer is de auto doorgemeten zodat ze kunnen achterhalen waar de olie dan heen gaat daar er nergens enige lekkage is te ontdekken. Maar tot op heden geen reactie van de dealer of importeur. De vraag is doorgestuurd naar Duitsland, maar ook daar nog geen reactie. Ben dus benieuwd wat de uitkomst word.... maar, zeker als ik al deze verhalen lees op het forum, vraag ik me af of er geen fundamenteel probleem is met deze motor.
Heb hiervoor een Chevy Van en een Vito gehad(is misschien vloeken in de kerk op dit forum), maar daar heb ik nog nooit olie in hoeven gooien, los van een beurt eens in de 30000km.
Keek erg uit naar deze Multivan daar ik dat echt wel de mooiste bus vond, zeker naast een Vito of een achterhaalde Chevrolet, maar nu vraag ik me toch af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Pascal-141 »

Tja ... zo zie je maar , het blijft een riskante onderneming , die 180PK uit dat kleine 2.0 blokje om er dan vervolgens een hele zware T5 (vaak met aanhanger) mee te sleuren ...

De 140pk versies zijn wat dat betreft een veel betrouwbaarder blok volgens mij .

Een vriend van me vertelde me onlangs dat hij een nieuwe T5 wou kopen , om er een aanhanger achter te hangen (autoambulance) . Ik heb hem een T5 met 140PK aangeraden om 2 redenen : de betrouwbaarheid van de 140pk versie t.o.v. de 180PK bi-turbo versie , en de betere bakverhouding van de 140pk voor het trekken van een aanhanger.
Ik en hij zeker zijn nu tevreden dat hij voor een 140pk versie gekozen heeft , zeker na het lezen van de berichten over de 180pk oliebranders ...

Een collega van me heeft datzelfde 2.0 blok in de 170pk versie (enkele turbo) in een Scirocco liggen , en die verbruikt niks geen olie op 15.000km .

Maar goed, olieverbruik in die mate zou niet mogen!
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Evander
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2013, 14:36

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Evander »

Heb net reaktie van de dealer terug en daar word je niet vrolijk van. Bus heeft zijn eerste 2 beurten niet bij een officiële dealer gehad, én de beurten waren een goede 3000km over de km stand die VW aangeeft voor de beurten heen. VW weet dus niet of er 5W30 olie is gebruikt. Dus geen coulance, geen garantie. Weet nog steeds niet wat het probleem is. Moet eerst een 'kijkoperatie' worden gedaan om echt te zien wat het is. Kosten 600 euro voor het uit elkaar halen, ex de kosten voor het weer in elkaar zetten. Diagnose afhankelijk word dan vastgesteld wat het probleem is en wat de reparatie kost. Maar als ik het zo hoor zal dat toch wel aan de zuigers moeten liggen en die operatie kost dan natuurlijk weer duizenden euro's. Of ben ik nu heel negatief?

Doen of niet doen en doorrijden met een olietank achter de auto tot ie erbij neervalt? iemand?

Bus is nog maar 3 jaar oud by the way en heeft net 120k gelopen.
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Chrisvv »

Oei oei, klinkt niet best. Heb mijn gp 180 PK ook maar even de olie gecheckt. Stond nog ruim over de helft van de stok. Heb in 20000 km maar 1,5 liter bijgevuld. Dus totaal geen olie verbruik. En nog wel jd gechipt. Kortom, geen klagen. Ik zal wel een vrijdag middag product hebben haha. Gr. Chris
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door vaniac »

Evander schreef:Heb net reaktie van de dealer terug en daar word je niet vrolijk van. Bus heeft zijn eerste 2 beurten niet bij een officiële dealer gehad, én de beurten waren een goede 3000km over de km stand die VW aangeeft voor de beurten heen. VW weet dus niet of er 5W30 olie is gebruikt. Dus geen coulance, geen garantie. Weet nog steeds niet wat het probleem is. Moet eerst een 'kijkoperatie' worden gedaan om echt te zien wat het is. Kosten 600 euro voor het uit elkaar halen, ex de kosten voor het weer in elkaar zetten. Diagnose afhankelijk word dan vastgesteld wat het probleem is en wat de reparatie kost. Maar als ik het zo hoor zal dat toch wel aan de zuigers moeten liggen en die operatie kost dan natuurlijk weer duizenden euro's. Of ben ik nu heel negatief?

Doen of niet doen en doorrijden met een olietank achter de auto tot ie erbij neervalt? iemand?

Bus is nog maar 3 jaar oud by the way en heeft net 120k gelopen.
Motorblok en turbo laten vervangen!!!
Ik zou aandringen op coulance omdat dit een specifiek probleem bij de BiTDI-motoren is. Laat je niet afschepen door verhalen over verkeerde olie en verlate servicebeurten.
Sterkte ermee!!!
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door edjeraketje »

Ik zou idd ook daarop aansturen en misschien een beetje extra druk uitoefenen op dealer of Pon dmv een Ombudsman/ rechtsbijstand. Voor de 1.4 TSI in de Golf, Polo , Fabia etc is er ook een coulance/terugroepactie van kracht.
Er zijn dus meer zuigerproblemen bij VAG, maar hier zal ook de struisvogel politiek op van toepassing zijn; kop in het zand steken en de klant niet tegemoet komen.

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Evander
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2013, 14:36

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Evander »

Nou, dat klinkt bemoedigend! Ik ga morgen maar eens de rechtsbijstand checken en even bij de VW dealer langs of die Pon nog een keer wil benaderen.
De dealer is in dit geval slechts een tussenpersoon, daar ik de wagen van een particulier heb gekocht.
Als jullie nog aanvullende info hebben over andere gevallen, graag!

Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Jurjen »

Klinkt niet best allemaal... Tot nu toe moest ik bij de service interval van 35.000 km 1x een liter olie bijvullen. Nu - bij 80K - ging het lampje al weer branden en moest er een liter dure long life olie bij. Wanneer je 0,5 l per 1000 km moet bijvullen kan je er beter HEMA olie in gooien, het is toch al verbrand voordat t oud wordt :bonk

Bij mijn mooie oude Landrover Discovery heb ik in 430 K NOOIT olie hoeven bijvullen ondanks alle druppels op de parkeerplaats. Ook wat betreft bandenkosten had de 140pk versie een betere keuze geweest. De hoge zuigerdruk zal inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn waardoor het blok zijn olie gaat verstoken.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Plaats reactie