Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

vragen over de T5
Plaats reactie
HenkO
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 sep 2013, 20:33

expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door HenkO »

Wie kent een expert, (c.q. een "autoriteit") op het gebied van dieselmotoren (96 kW) voor een T5 uit 2005?
Ik zou graag een expertise rapportje willen hebben over de signalering van een mogelijke schade aan mijn motor (krukaslagerbeschadiging) t.g.v. onvoldoende smering, met dien verstande dat achteraf is gediagnostiseerd dat de oorzaak van het eea. te vinden is/moet zijn in een lekkage van de waterpomp, waardoor er koelvloeistof bij de olie moet zijn gekomen, wat een bepaald ongewenst mengsel heeft opgeleverd dat het oliefilter verstopt zou hebben en uiteindelijk geen oliedruk meer zou opgeleverd hebben.
Dit 'alles'? is aangekondigd doordat op enig moment het oliedruklampje op mijn dashboard is gaan branden. Mijn specifieke vraag is dan eigenlijk of de redenatie klopt dat als het oliedruklampje gaat branden en je dan de auto direct aan de kant zet, er in principe nog geen motorschade zal zijn, het oliedruklampje is tenslotte bedoeld om dreigend onheil aan te kondigen, niet om een signaal te geven als het te laat is, (dan kan je die signalering maar beter achterwege laten toch)!
Ik wil degene die mij geholpen en mij geadviseerd heeft (= wegenwacht ANWB) om ca. 80 km verder naar de garage door te rijden aansprakelijk stellen voor de schade. Ik heb daar mijns inziens een onafhankelijk expertise rapportje van iemand van enige naam en faam, die dat wil bevestigen (of tegenspreken, kan natuurlijk ook). Bijvoorkeur niet iemand van Garagebedrijf de WIttebrug of van de ANWB, svp. die zijn nml. partij in deze zaak.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door WouterW »

Vooropgesteld: ken geen autoriteit op gebied van motorschade.
Heb wel een paar kanttekeningen mbt poging om evt schade te verhalen. Wanneer er sprake was van koelvloeistof verlies richting motorolie, dan zul je al eerder waarschuwingen hebben gekregen in de vorm van:
- leeg expansievat koelvloeistof
- met bijbehorende dashmelding
- stijging oliepeil
Ben van mening dat je niet erg sterk staat in deze, en vermoed dat op het moment van de eerste melding van te lage oliedruk, de motor al lagerschade had opgelopen.
Wens je succes met de afwikkeling.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door teevijf »

De suggestie van de ANWB om door te rijden is met de kennis van nu (de geconstateerde schade ) wellicht niet de juiste geweest, maar dat kan niet zonder meer gezegd worden over 'doorrijden naar de garage met brandend oliedruklampje'.

Als er op dat moment dus geen andere symptomen geconstateerd zijn door betrokkenen waaruit een andere conclusie zou moeten worden getrokken dan valt niemand iets te verwijten.
Echt autopech dus.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door emil »

heb laatst zelf een kapotte waterpomp gehad
die van mij ging in een keer kapot
met de caravan er achter in duitsland
ineens waterlamp aan, langs de kant iets bij gevuld binnen 1 km weer lamp aan
meteen gestopt en inderdaad witte sludge onder de vuldop en in de vulpijp
als je dit hebt : METEEN STOPPEN
mijn vader is vrachtwagen chauffeur geweest (was mee geweest naar motorcross) en hij zei ook dat ik best door kon rijden omdat de motor niet te warm werd
toch niet naar hem geluisterd , en via het callcenter van mijn verzekering moest ik ook nogal duidelijk zijn dat het geen nut had om de adac er bij te laten komen en ik ook niet verder wou rijden
dus nu waterpomp is onderweg vervangen en hij doet het nu al weer een tijdje prima
maar ik denk dat in jou geval je toch al te laat was
als olie en koelvloeistof bij elkaar komt krijg je witte drap , de olie pomp kan deze drap wel rondpompen
maar de smering is dan al minimaal
en tegen de tijd dat jou filter zo verstopt zat dat de olie lamp aan is gegaan was je waarschijnlijk toch al te laat

maar inderdaad is het van de ANWB niet erg handig om je door te laten rijden met een brandende olie lamp
maar ....... iedere automobilist weet ook dat een olie lamp meteen stoppen is
dus ik denk dat je wettelijk zelf ook niet helemaal vrijuit gaat

wat de rest van het forum hier van kan leren is:
LET OP DRAP\SLUDGE ONDER JE VULDOP van de 2.5 5 cil
dit duid op interne water lekkage van je water pomp naar je motor olie en loopt je motor kapot
(meeste weten dit al wel)
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door Gerrit354 »

Heb je een melding gehad dat koelwater laag was? En is er koelwater bijgevuld? Voordat dat filter verstopt raakt is er ook heel wat koelwater verdwenen.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door DNS »

Op het moment dat je die oliedrukmelding krijgt is er natuurlijk al iets mis (anders had die niets te melden natuurlijk; het is geen waarzegster). Schade kan al ontstaan zijn, maar dat hoeft idd niet zo te zijn en die schadelijke gevolgen zouden mogelijk te beperken zijn door snel te handelen; daarom het lampje.

Niet handig van de ANWB om je daarmee door te laten rijden, maar een advies ben je natuurlijk niet verplicht op te volgen.
Zal ook lastig te bepalen zijn welke schade er voor en welke er na het 'advies' ontstaan is.
Het is natuurlijk zwaar balen, maar ik denk niet dat je bepaald sterk staat.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: expertise mbt. dieselmotorblok T5 96kW uit 2005

Bericht door heemskerk »

Ook nog maar de vraag of de hulpvaardige man van de ANWB gestand gaat doen aan zijn advies of dat mogelijk zelfs (gaat)ontken(t)(nen) gezegd te hebben...?
Plaats reactie