Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu leeg, voltmeter niet stabiel

vragen over de T5
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,
Vanmorgen, Multivan 2004, accu zo goed als leeg. Alle dagen daarvoor de bus nog gewoon gebruikt. Even de accu op de snellader, toen weer starten. Wat me opvalt is dat de voltmeter op het dashboard ''danst", tussen de 13,9 en 14,3 volt. Naar mijn weten stond die altijd erg stabiel, zo'n beetje 14,3 denk ik.

Is dit de dynamo of wellicht een spanningsregelaar? Wat is de procedure om hier achter te komen? Ik heb geen idee hoe oud de accu is, maar zo te merken houdt hij wel spanning vast. Alvast dank voor de tips!!
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door fietsensloper »

Ik gok dat het je spanningsregelaar/diodebrug is. Als de diode namelijk stuk is, kan de stroom terug naar de dynamo en die gaat dan proberen te werken als elektro motor en maakt dus je stroom op.
Wat je kunt doen om te kijken hoe de accu is, is hem los koppelen van de auto en kijken wat er dan met de spanning in de accu gebeurd is na een nacht staan. Als die niet zakt is de accu wel goed en kun je, denk ik, de spanningsregelaar met diodebrug gaan vervangen. Ik weet alleen niet hoe het zit met de dynamo van een t5, maar bij sommige auto's is het bijna niks duurder om de dynamo compleet te vervangen...

Succes ermee!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Hobbyist »

Heb ooit mijn spanningsregelaar moeten vernieuwen.

Stond met een (te) lege accu en dmv kabels met een andere auto te starten was de spanningsregelaar stuk gegaan.
na de start heb ik nog nooit zoveel lampjes tegelijkertijd zien branden op het instrumenten paneel.
Dat was de start met de kabels met de andere auto. Ik ben toen doorgereden om een nieuwe accu te gaan kopen.
De volgende start brande enkel het lampje van de accu , gevolg was de spanningsregelaar die stuk was.

Kosten van de herstelling was +- 50€ , "maar" het was nogal een werk om die ervan onder te krijgen.

Van het op en neer gaan van de voltmeter had ik geen last.
Bij het laden van de accu in de wagen moet de spanning rond de 14.5V komen, voltmeter kan lichtjes op en neer gaan naarmate men gas geeft tov staionair draaien.
Een accu nakijken doet men onder een belasting en kijken hoe de spanning zich houd, deze mag namelijk niet teveel zakken onder de 12V. Hoe zwaar de belasting is heb ik geen weet voor het moment tijdens de test maar zal wel een paar tiental amperes zijn.

Een koudstart gaat al snel naar een paar honderd amperes.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk ook dat de spanningsregelaar het begeven heeft.
Een nieuwe dynamo kost heel veel geld,
dus beter een nieuwe spanningsregelaar monteren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,
Dank voor de reacties! Ik had hem vanochtend op de lader gezet, gestart, daarna was de spanning nog 11,5 volt. Een uur later was de accu weer helemaal leeg. Dus het zou ook die diode kon zijn inderdaad. Om daarachter te komen zal ik de accu wel loshalen, en kijken wat de spanning morgen nog is. Nogmaals dank voor het meedenken, dynamo hoop ik uiteraard niet ;(
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door ronald tdi »

Heb je een voltmeter in je dash zitten?
Of een losse.
Laat het even weten wat het is en hoe het verder gaat.
Ben benieuwt namelijk.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Het is een voltmeter in het dashboard, multivan. Accu staat nu op de lader, uit de bus, ik laat wel even weten hoe het verder verloopt. Ik zal daarna ook bij de polen de laadstroom eens meten.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Accu helemaal opgeladen, die zit er nu een dag in. Gek genoeg geeft met de multimeter op de polen de meter keurig zo'n 14,5v aan. Toch zie ik op dat moment de voltmeter op het dashboard wat slingeren, soms zelfs iets onder de 14v (13,9). Na het stoppen van de motor geeft hij wel 12v aan, dashboardmeter zakt dan eerst een klein beetje in, rond de 11v, en klimt dan naar exact 12. Dit was geloof ik altijd al zo.

Voor de zekerheid de huishoud accu losgekoppeld, ik laat hem nog even staan en kijk later vandaag even wat er aan de hand is. Ik vind het wel vreemd dat ik dus op de polen een stabiele spanning meet, maar het dashboard wat anders aangeeft. Ik vraag me ook af hoe ik lekstroom kan checken.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Nu ik overigens de huishoud accu even heb losgekoppeld gaat af en toe mijn alarm zo maar aan, geen idee of dit een beveiliging of mogelijk een probleem.
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Hobbyist »

Zal zelf eens erop letten hoe de voltmeter zich houd bij mij als ik stop met rijden.
Dat hij eerst nog iets verder daalt om daarop terug te komen naar 12V vind ik wel raar.

Mogelijks is er nog een verbruiker aan de gang die dan iets later ook uitvalt en dat dan de spanning terug hoger komt te staan.

Wat de vraag van lekstroom betreft , heb zelf niet gegevens waar zou staan wat een standaard wagen nog verbruikt.
Dus zonder enig optie of extra toestel wat er niet origineel op zat. Zijn deze wel aanwezig , bvb alarm of een radio direct op de accu of wat dan ook dan moet je deze verbruiker er natuurlijk gaan bijtellen.

Maar standaard zou je tussen de accu en een losgekoppelde pluspool een ampere meter kunnen plaatsen en zo het verbruik meten in stilstand zonder de sleutel in het contact ( ook niet proberen want het zou je meter wel kunnen stuk maken door de grote stromen die dan door de meter gaan).

Verbuik zou in de miliamperes moeten liggen (klok eventueel een led in de deur dat knippert enz...) denk mocht je aan +- 40mA komen dat het al ruim zou mogen zijn.

Mogelijks zijn er nog andere manieren maar daar heb ik geen kennis van met wat ik hier ter beschikking heb.

Mvg Luc
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Dank je Luc,
Zojuist voor de vierde keer alarm aan, ik heb de huishoudaccu maar weer aangesloten (bus staat de hele tijd gewoon stil trouwens), sinds ik die polen los heb gaat dus steeds mijn alarm af. Toen ik net het alarm met de sleutelbediening weer uit zette hoorde ik ook 4 korte, krachtige bliepjes die ik nog niet eerder had gehoord.

Ik hou het wel even in de gaten vandaag. Misschien toch ook maar even een andere accu erin zetten, die heb ik nog staan, gewoon om de accu in ieder geval uit te sluiten.

grt
Lars
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door ronald tdi »

Weet je iets meer??
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Nou, nog niet heel veel, behalve dat het vrijwel zeker lekstroom is. Afgelopen week nauwelijks gereden, ook een goeie, volle andere accu erin gezet van een gelijke waarde.

Na een dag of twee stilstaan is de accu nagenoeg leeg. Net bij garage geweest, uitgelezen, gaf een storing aan voor de schuifdeuren. Nu is mijn vraag, kan ik die gewoon uitschakelen via zekeringen? Om dit door een garage uit te laten zoeken, daar loop ik op leeg ;) Ideaal gezien kan ik er zelf achterkomen door 1 voor 1 de deuren uit te sluiten.

Ik heb ook de tweede accu losgekoppeld, dan doen de schuifdeuren het niet meer. Hoe dan de hoofdaccu kan leeglopen begrijp ik niet, diode stuk misschien? Storingen zijn gewist, ik ga dit weekend ermee rijden, kijken wat er dan in staat. Qua stroom of apparaten is er in ieder geval al vrij lang niets meer aan de auto veranderd. Lekstroom is moeilijk te meten begreep ik, een amperetang die zo fijn meet schijnt nogal prijzig te zijn.
Hobbyist
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Hobbyist »

Een amperetang is om grote stromen te meten (tientallen tot enkele honderd amperes) , dan hoef je ook geen draden los te koppelen.Maar dat is niet waar jij het moet gaan zoeken natuurlijk.

Lekstromen zoals je het noemt (of kleine verbruikers, het hoeft geen verlies te zijn natuurlijk) , iets kan namelijk blijven aan liggen.

Zoals hiernet vermeld met een gewone multimeter die je al koopt voor 10-15€ heb je eigenlijk al voldoende.
Je hoeft niet juist tot op een milliampere te gaan meten ook.
Tussen een pool (negatief of positief) kan je dan gaan meten (de te meten stroom loopt over beide polen). Polariteit bij een digitale multimeter is niet van groot belang , als je het andersom aansluit dan staat er een - voor de cijfers maar het gaat hem erom hoeveel miliamperes je meet en eventueel kan je dan bvb zekeringen loskoppelen en kijken of dat ergens een verandering geeft in de meting die je ondertussen doet.

TIP: stel de meter in de 10A (of 20A kan verschillen volgens meter type) DC stand eerst en kijk wat je daar al meet.
Deze stand heeft een aparte aansluiting voor de grotere stromen te meten op jou meter.
Is de meting kleiner dan 0.2A dan kan je overgaan naar de 200mA stand (vergeet niet de juiste aansluiting te kiezen op je meter) en dan terug gaan meten. Want als je boven de 200mA meet in de 200mA stand zal je alleen een 1 aflezen wat wijst dar er een grotere dan te meten stroom is.


Let wel op dat je NIET jou contact aanlegt. (gewoon sleutels uit het contact voor de zekerheid is beter), tenslotte heb je het verlies terwijl je bus stilstaat. Want bij het contact aanzetten gaat de voorgloeing al gaan werken en dat alleen is al goed voor enige tientallen amperes en dan is je meter naar de eeuwige jachtvelden of met geluk een zekering daarin stuk.

Succes met de opzoekwerken.

Mvg Luc
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Accu leeg, voltmeter niet stabiel

Bericht door Lars Johansson »

Nog even een update op deze post. Ik had er een andere accu ingezet, en, hoewel de garage al een iets te hoge lekstroom waarnam, blijft deze het gewoon doen. Na ruim 1,5 week stilstaan nog meer dan genoeg spanning.

In de tussentijd is wel het comfort regelpaneel in de bestuurdersdeur vervangen, wie weet had dat met elkaar te maken, daar is nu niet meer achter te komen.
Plaats reactie