Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegwiel

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

De laatste schade foto.
Bijlagen
P1030729.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Toetje.
Bijlagen
P1030726.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Contact (sensor) aandrijfas.
P1030725.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat de oorzaak gevonden is.

Je hoeft de foto's niet zo veel te bewerken hoor,
al dat wit :nuts
Scheelt je veel tijd namelijk... :knipoog

en hoe rijd het nu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Multivan Generation schreef:Fijn dat de oorzaak gevonden is.

Je hoeft de foto's niet zo veel te bewerken hoor,
al dat wit :nuts
Scheelt je veel tijd namelijk... :knipoog

en hoe rijd het nu?
DAAR MOETEN WE NOG ACHTER KOMEN, MAAR HET GELUID VAN HET BEGIN IS WEG.

Weer bedankt voor je reactie Pieter, :yes

Het geluid dat er vanaf het begin aanwezig was, is er niet meer, we hebben hoogstwaarschijnlijk een bus gekocht waar het mankement al aanwezig was, het geluid hebben ze geprobeerd door de grote hoeveelheid vet te reduceren.

Weet jij ook hoe het komt dat er zoveel rommel terecht komt zit er ergens een opening, verder vind ik dat de bak te krap is, de vliegwiel zal door de rommel en de krapheid in alle bussen zorgen voor slijtage, ook de rond vliegende rommel kan overal tussen komen en zorgen voor slijtage.

Graag reactie's op deze op deze bevindingen.

Pieter nog bedankt voor je foto plaats lessen.

Groet,
Jakob G.
Ps, wat is het volgende wat we kunnen verwachten, :nuts :bonk
met het T5 TDi 1.9 63 kw 2005 hand geschakeld.
(((( Herstel 48.000 Km gereden ))) door ons 9.000 Km in twee en halfjaar gereden.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Pim 328 »

Dat vet wat je ziet zit normaal gesproken in het vliegwiel dit is de demping van de veren.
Doordat er een gat in het vliegwiel is gekomen is dit vet er allemaal uitgeslingerd en door het hele koppelingshuis geslingerd.
Dus ze hebben hier niet wat willen verdoezelen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door teevijf »

Pim 328 schreef:Dat vet wat je ziet zit normaal gesproken in het vliegwiel dit is de demping van de veren.
Doordat er een gat in het vliegwiel is gekomen is dit vet er allemaal uitgeslingerd en door het hele koppelingshuis geslingerd.
Dus ze hebben hier niet wat willen verdoezelen.
Inderdaad en trouwens geklapper van een 2massa vliegwiel los je niet op met vet....maar een mooie complottheorie is het wel.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

teevijf schreef:
Pim 328 schreef:Dat vet wat je ziet zit normaal gesproken in het vliegwiel dit is de demping van de veren.
Doordat er een gat in het vliegwiel is gekomen is dit vet er allemaal uitgeslingerd en door het hele koppelingshuis geslingerd.
Dus ze hebben hier niet wat willen verdoezelen.
Inderdaad en trouwens geklapper van een 2massa vliegwiel los je niet op met vet....maar een mooie complottheorie is het wel.
Dat met het vet was een theorie van de Garage waar de bus is gerepareerd.

Maar wat is volgen Jullie de theorie waar door de vliegwielen kapot gaan???
Komt dat misschien door de rommel is in de bak ontstaat/komt, en de paar millimeter speling die er zit tussen de bak en de vliegwiel??

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Pim 328 »

Daar zal het vliegwiel niet van kapot.
Veel starts en korte ritjes is slechter voor het vliegwiel dan lekkere lange stukken op de autobahn.
2 massa vliegwiel heeft zijn werkingsbereik liggen tussen stationair en ongeveer 1600 tpm. Daarna draait
het net zoals een normaal vliegwiel.
Vliegwiel vangt de oneffenheden van de motor op.
Omdat dit uit 2 delen bestaat die vrij van elkaar kunnen bewegen doormiddel van veren die in een vloeistof zitten, zal hier slijtage
ontstaan. De eerste generatie is van mindere kwaliteit maar dit is door de fabrikant ook al weer verder doorontwikkeld.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door heemskerk »

Dan is er ook nog de dempingsconstructie op de krukas, gaat deze wel eens stuk? ik heb er nog nooit iets over vernomen. Iemand?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Pim 328 »

Deze zit er alleen bij de 5 cilinder motoren (pompverstuiver),bij de eerste modeljaren 2004-2005 kan het zijn dat er nog een
vloeistof gedempt dempertje op de krukas zat, als hier een vliegwiel vervangen wordt moet je de module vervangen
anders is je nieuwe vliegwiel binnen 10.000 km weer kapot, dit komt door de oneffenheden in de vloeistofdemper.
De nieuwe demper heeft veren en heb er nog nooit problemen mee gezien.
Heb 1x een demper vervangen oud type, zit namelijk ook niet in alle 5 cil. van de eerste modeljaren.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door teevijf »

Maar wat is volgen Jullie de theorie waar door de vliegwielen kapot gaan???
Komt dat misschien door de rommel is in de bak ontstaat/komt, en de paar millimeter speling die er zit tussen de bak en de vliegwiel??

Groet,
Jakob G[/quote]

Bij lage toeren de bak zwaar belasten (lees volgas geven), bij zwaar beladen bus/aanhanger tokkelen in lage toerentallen, chiptuning door mensen die niet weten wat ze doen.
Kortom veel koppel aanspreken bij lage (tot 1600) toerentallen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Multivan Generation »

Ben ik het mee eens,
te lage toerentallen rijden, om voor het gevoel zo zuinig mogelijk te willen rijden.
Hetgeen je nu aan diesel bespaard hebt, gaat op aan een nieuw vliegwiel :muur

Houdbaarder voor de lange termijn is om het toerental boven de 2000 rpm te houden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jay »

Pim 328 schreef:Daar zal het vliegwiel niet van kapot.
Veel starts en korte ritjes is slechter voor het vliegwiel dan lekkere lange stukken op de autobahn.
2 massa vliegwiel heeft zijn werkingsbereik liggen tussen stationair en ongeveer 1600 tpm. Daarna draait
het net zoals een normaal vliegwiel.
Vliegwiel vangt de oneffenheden van de motor op.
Omdat dit uit 2 delen bestaat die vrij van elkaar kunnen bewegen doormiddel van veren die in een vloeistof zitten, zal hier slijtage
ontstaan. De eerste generatie is van mindere kwaliteit maar dit is door de fabrikant ook al weer verder doorontwikkeld.
naar mijn weten werd bij alle R5 motoren (pompverstuiver) de demper gemonteerd met veren, vanaf medio 2006 werd een gesloten versie met vloeistof (gevuld met viscose olie) gemonteerd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Pascal-141 »

Jay schreef:
Pim 328 schreef:Daar zal het vliegwiel niet van kapot.
Veel starts en korte ritjes is slechter voor het vliegwiel dan lekkere lange stukken op de autobahn.
2 massa vliegwiel heeft zijn werkingsbereik liggen tussen stationair en ongeveer 1600 tpm. Daarna draait
het net zoals een normaal vliegwiel.
Vliegwiel vangt de oneffenheden van de motor op.
Omdat dit uit 2 delen bestaat die vrij van elkaar kunnen bewegen doormiddel van veren die in een vloeistof zitten, zal hier slijtage
ontstaan. De eerste generatie is van mindere kwaliteit maar dit is door de fabrikant ook al weer verder doorontwikkeld.
naar mijn weten werd bij alle R5 motoren (pompverstuiver) de demper gemonteerd met veren, vanaf medio 2006 werd een gesloten versie met vloeistof (gevuld met viscose olie) gemonteerd.
In dit topic ging het over een 1.9 , niet over een R5 motor (2.5) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie