Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel + onnodig loeiende fan

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door heemskerk »

Rolf T5 54 schreef:Als ik het zo begrijp heb jij een 2004 T5?
Het ovale klokje wat jij bedoeld is de achteraf ingebouwde klok, die heb ik ook....
Wat er hoogst waarschijnlijk gebeurd is dat er een verkeerde aansluiting aan de achterzijde van jouw blower gemaakt is. Daardoor gaat als de (omgebouwde bijverwarmer) standkachel aan gaat de Fin van de airco ook draaien.
Wat een mogelijke oplossing is om diagnose te stellen;
zet draaischakelaar van kachelblower op 0 en de airco uit. Draait de fin voorin niet meer mee zet dan eerst de blower aan en kijk/hoor of de fin mee gaat draaien. Is dit niet het geval probeer dan als laatste even de airco, gaat hij dan meedraaien dan weet je het.

Suc6!
Klinkt logisch, verklaarbaar.
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

Rolf T5 54 schreef:Als ik het zo begrijp heb jij een 2004 T5?
Het ovale klokje wat jij bedoeld is de achteraf ingebouwde klok, die heb ik ook....
Wat er hoogst waarschijnlijk gebeurd is dat er een verkeerde aansluiting aan de achterzijde van jouw blower gemaakt is. Daardoor gaat als de (omgebouwde bijverwarmer) standkachel aan gaat de Fin van de airco ook draaien.
Wat een mogelijke oplossing is om diagnose te stellen;
zet draaischakelaar van kachelblower op 0 en de airco uit. Draait de fin voorin niet meer mee zet dan eerst de blower aan en kijk/hoor of de fin mee gaat draaien. Is dit niet het geval probeer dan als laatste even de airco, gaat hij dan meedraaien dan weet je het.

Suc6!
Hallo,

Ja een T5 2004, maar zoals eerder vermeldt slaat bij mij de fan ook gewoon aan bij op contact zetten, geheel onnodig qua temp en zonder! ingeschakelde webasto, kachelblower of airco.

Had de webasto hoofdzekering eruit gehaald, omdat ik dacht dat dan die fan ook wel stil zou blijven...helaas.
Natuurlijk zou het goed kunnen dat het zo geprogrammeerd is dat de fan altijd moet gaan draaien, ook zonder ingeschakelde webasto (de reden ontgaat mij alleen even in bijv. de zomerperiode).
De zekering van de webasto zit er weer in en nu is de zekering van de fan eruit, zodat die niet meer direct aanslaat bij op contact zetten.
Sinds die uit blijft is het weer aangenaam, maar is natuurlijk geen oplossing.

Het lijkt er op dat jij dezelfde toepassing hebt en wanneer die fan bij jouw auto niet aanslaat als je de auto op contact zet, zonder ingeschakelde webasto, kachelblower of airco, dan zit er bij mij dus sowieso iets fout...
Gaat die fan bij jou wel enorm loeien wanneer de webasto aangaat?
Is de -soms op hol slaande- fan aan de passagierskant(in NL) de 'airco'-fan?

Ik zal deze week even kijken of het werkt,

Groet,
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

Rolf T5 54 schreef:Als ik het zo begrijp heb jij een 2004 T5?
Het ovale klokje wat jij bedoeld is de achteraf ingebouwde klok, die heb ik ook....
Wat er hoogst waarschijnlijk gebeurd is dat er een verkeerde aansluiting aan de achterzijde van jouw blower gemaakt is. Daardoor gaat als de (omgebouwde bijverwarmer) standkachel aan gaat de Fin van de airco ook draaien.
Wat een mogelijke oplossing is om diagnose te stellen;
zet draaischakelaar van kachelblower op 0 en de airco uit. Draait de fin voorin niet meer mee zet dan eerst de blower aan en kijk/hoor of de fin mee gaat draaien. Is dit niet het geval probeer dan als laatste even de airco, gaat hij dan meedraaien dan weet je het.

Suc6!

.............................Nou...en toen crashte de boel hier!
Het heeft even voeten in de aarde gehad om weer op het juiste spoor van deze pagina te komen.
2x andere pc etc.
Vandaar dus deze erg late reactie..
Van deze kant dus nog de beste wensen (en dat mag van mij het hele jaar door hoor ;).

Intussen natuurlijk wel bovenstaande mogelijkheid uitgeprobeerd, maar kon het resultaat niet eerder plaatsen.
Eerst weer even de zekering 5A erin gezet en gedaan zoals je zei.
Zodra het contact aangaat komt de boeingT5 weer tot leven, zonder dat er ook maar iets -handmatig- is ingeschakeld.
Ik dacht dat er maar 1 fan (achter de grill) aanging, maar ze gaan beide tegelijk tekeer. Waarschijnlijk een super bladblazer!
Wanneer ik het contact weer afzet komt alles weer tot rust, waarbij de fan aan de passagierszijde nog even kort een kleine opleving krijgt.
Sindsdien is de zekering is er dus weer uit...

Wellicht is de vw-computer van eenzelfde merk als de pc!?

Verder viel mij op dat -na een week regen- het rechter rubber tussen instap en onderzijde portier nat is.
Het is net of het vocht van de binnenzijde van de deurkaart komt en die eindigt in...juist, de binnenzijde van het afdicht rubber..dus IN de auto!
Bij andere T5's gekeken en ja hoor...een aantal hebben een behoorlijk roestbruine rand tussen rubber en instapbak.
Weet van heel vroeger dat de deurspeakers in mijn oude Fiatje van die kunststof kappen over de speakers had, zodat het raamwater niet bij de speakers en de deurkaart kwam, maar naar de afwateringsgaten in het portier ging.
Maar, dat was way back in the 80's.

Kijk zelf ook even naar die deurrubbers bij de instap en als ze roestig zijn en je wilt ze loshalen, kijk uit..scherp!

Bedankt weer en nieuwe ideeen zijn welkom.

Groet,
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik weet niet of je een climatronic hebt ? ik heb op mijn climatronic ook de luchtkwaliteit sensor zitten en deze was defect, de zekering was er ook door. En automatich ging vanaf dat moment ook bij het op het contact zetten van de auto de fan loeien. Mijn advies is, laat het storings geheugen eens uitlezen, daarmee kun je direct zien wat of waar het probleem zit. Met dit weer is het zo fijn om standkachel te hebben, en zomers een clima unit die werkt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

jacobsentertainment476 schreef:Ik weet niet of je een climatronic hebt ? ik heb op mijn climatronic ook de luchtkwaliteit sensor zitten en deze was defect, de zekering was er ook door. En automatich ging vanaf dat moment ook bij het op het contact zetten van de auto de fan loeien. Mijn advies is, laat het storings geheugen eens uitlezen, daarmee kun je direct zien wat of waar het probleem zit. Met dit weer is het zo fijn om standkachel te hebben, en zomers een clima unit die werkt.
Hallo Jacob en anderen,

Zodra er tijd voor is, laten we hem uitlezen.

Dank allemaal voor het lezen en de antwoorden.

Goed weekend.
Plaats reactie