Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door AnilTDI »

Goedemiddag allemaal,

De T5 van mijn vader bokt de laatste tijd in zijn hogere toeren. Als je in zijn 4 bijvoorbeeld volgas geeft en je trekt door tot 3500 toeren ongeveer, boktie af en toe. Alsof hij even geen brandstof krijgt.

Trekt voor de rest nog goed, turbo is in goede staat. Geen foutcodes, geen noodloop, alles functioneert prima.

Denk zelf dat de O ringen van de verstuivers er aan komen, maar misschien hebben jullie ook ideeën? Hoop niet dat dit een nieuw cilinderkop gaat worden.

Alvast bedankt!
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door Pim 328 »

Wanneer is brandstof filter voor het laatst vervangen?
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door AnilTDI »

Pim 328 schreef:Wanneer is brandstof filter voor het laatst vervangen?
Goed dat je er om vraagt. Brandstoffilter was in Turkije afgelopen zomer al vervangen, maar ik heb t ongeveer een maand geleden nog een keer gedaan. Maar helaas, geen verandering waar ik op hoopte..
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door jos_br »

Heb je de brandstof gecontroleerd op oliersten uit het filter?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door AnilTDI »

jos_br schreef:Heb je de brandstof gecontroleerd op oliersten uit het filter?

Jos.
Ik heb hem niet opengeslepen, maar wel de diesel die erin zat eruit laten lopen. Diesel was gewoon schoon. Dus tandempomp lijkt me nog heel.

Service Manager van VW dealer Ames in Dordt zegt dat de O-ringen versleten zijn en dat binnenkort mijn cilinderkop eraan komt :ie
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door robertTREBOR »

Als de pompverstuivergaten ovaal getrild zijn door de stalen pompverstuivers merk je dat aan het stijgen van het motoroliepeil.
Er komt diesel in de motorolie.
Ook merk je het aan slecht aanslaan s morgens, er komt lucht in het inspuitsijsteem omdat de O ringetjes niet meer afdichtten
in de ovaal getrilde schacht.
Ik heb het allemaal meegemaakt, echter als de motor eenmaal loopt na 30 sec. starten dan heb je normaal genomen de hele dag geen
last meer, dat is mijn ervaring.
Zouden het niet de pompverstuivers zijn die haperen ?? Via foutuitlezing moet dat te zien zijn.
Succes met het oplossen van de klacht.

zie link;

http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... ivergaten/" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door fokkert »

robertTREBOR schreef:Als de pompverstuivergaten ovaal getrild zijn door de stalen pompverstuivers merk je dat aan het stijgen van het motoroliepeil.
Er komt diesel in de motorolie.
Ook merk je het aan slecht aanslaan s morgens, er komt lucht in het inspuitsijsteem omdat de O ringetjes niet meer afdichtten
in de ovaal getrilde schacht.
Ik heb het allemaal meegemaakt, echter als de motor eenmaal loopt na 30 sec. starten dan heb je normaal genomen de hele dag geen
last meer, dat is mijn ervaring.
Zouden het niet de pompverstuivers zijn die haperen ?? Via foutuitlezing moet dat te zien zijn.
Succes met het oplossen van de klacht.

zie link;

http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... ivergaten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet alles heeft met pompverstuivers te maken hoor!!! Waarom altijd van het ergste uitgaan?!? Jonges toch. We weten het nu wel......
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door AnilTDI »

Auto heeft totaal geen problemen met slecht starten of wat dan ook. Voorgloeien en het is gewoon triiing in een keer. Daarna looptie mooi rustig.

Ik baal er wel van, en hoop dat het niet zoveel kosten met zich gaat mee brengen.
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door jacobsentertainment476 »

En dat is niet alleen bij een specifiek toerental ? Maar eens laten uitlezen lijkt mij geen verkeert idee. Misschien een kleine storing in de aansturing naar de verstuivers (kabelboom) Maar dat zou wel uit te lezen zijn, en mocht er een verstuiver haperen dan is dat ook uit te lezen. Met dank aan de dikke moderne auto computers :yes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door AnilTDI »

Het rare is dat er geen foutcodes zijn opgeslagen. Van het weekend de bus maar rijdend uitlezen. Vandaag heb ik trouwens 500ml Nano bor toegevoegd bij de diesel in de tank, en daarna lekker warm gereden. Daarna begonnen met trappen. 1/2/3/4/5 compleet doorgetrokken tot rode lijn, maar hij trok mooi in een lijn door. Geen dip, inhouden, of schokken gehad.

Koude start is ook altijd in een keer. Wat kan het nou zijn.. Kabelboom in de kop? Verstuiver die hapert?
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: 2.5 TDI BNZ schokt/bokt in hogere toeren.

Bericht door ELPeter »

'n Beetje (erg) late reactie.

Bij mij doet hij hetzelfde. Geeft volgens de WW wel een foutcode, "elektronische aansturing van de Verstuiver in cylinder 2"
Dit zou ook met de kabelboom te maken kunnen hebben, maar morgen naar de vakgarage en ik hoop dat zij er iets van kunnen maken.

Maar...

Weet je in de tussentijd wat de oorzaak en oplossing is?
(of is deze gebruiker niet meer op WJW?)
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Plaats reactie